Review: Ultra Street Fighter IV – Het later opnieuw uitbrengen van een game inclusief inmiddels verschenen content komt geregeld voor. Het een twee keer opnieuw uitbrengen is al wat meer bijzonder, maar Capcom legt met Street Fighter IV de lat ongekend hoog door met een vierde uitgave te komen onder de noemer Ultra Street Fighter IV. De meest complete en de meest uitgebreide versie zal vandaag digitaal beschikbaar gesteld worden als een update en later dit jaar komt de fysieke versie uit.

Wat is er nieuw

Wat de reden precies is om de fysieke versie pas twee maanden later uit te brengen is ons niet bekend, maar iedereen die de game al in bezit heeft kan voor een nette prijs deze upgrade aanschaffen. Inhoudelijk hoeven we over de game niet zo heel veel te vertellen, want de kern van de game is nog steeds zo ijzersterk als de voorgaande delen en Capcom weet deze solide basis alleen nog maar verder uit te breiden met toepasselijke en meer diepgaande features. Dat maakt het voor de Street Fighter fan sowieso de moeite waard om er mee aan de slag te gaan.

Naast wat gameplay toevoegingen – waar we zo dieper op ingaan – is er ook nog het één en ander aan nieuwe content in de game te bespeuren. Zo bevat deze uitgave vijf nieuwe speelbare personages bovenop het al bestaande rooster wat het totaal tot ruim boven de veertig brengt. Ook bevat de game zes nieuwe locaties waar je los kunt gaan met vechten. En we zien een verbeterde trainingmodus die je in staat stelt om met vrienden of alleen de verschillende combo’s te leren kennen per personage. Interessant is dat je in deze modus ook de mogelijkheid hebt om de lag in te stellen zodat je offline de mogelijkheid krijgt een online gevecht na te bootsen. Ideaal om jezelf goed voor te bereiden als je online het gevecht aan wilt gaan. Ook kun je nu gewoon gaan vechten terwijl de game naar een match zoekt, dat scheelt weer naar saaie schermen kijken of wachten in lobby’s.

Waar kennen we het van?

Als een update heeft Ultra Street Fighter IV voldoende te bieden om weer geheel je aandacht op te slokken, maar spelers die intensief Street Fighter X Tekken gespeeld hebben zullen veel dingen herkennen. Waar de toevoegingen in de vorm van personages en locaties nieuw worden genoemd, komen ze eigenlijk uit de eerder genoemde titel. Het is dus in dat opzicht qua content niet gelijk interessant voor spelers van beide games, want Capcom maakt het zich hier wel een beetje gemakkelijk mee. Hetzelfde geldt ook voor de features die zijn toegevoegd of geleend zijn uit andere fighting games, maar aan de andere kant versterkt dat wel de ervaring van Street Fighter dus dat vinden we minder erg.

Leuk is de inhaker van Capcom op het immer populaire YouTube, want het is nu mogelijk om je gevechten te recorden en direct op YouTube te delen. Dus geen geknoei meer met opname apparaatuur. De game doet het werk voor je en dat is toch wel erg gemakkelijk. Daarmee is deze uitgave eigenlijk best een complete update en als je enkel Street Fighter IV hebt gespeeld of diehard fan bent, dan zul je hier weer enige tijd mee vooruit kunnen, want zoals Capcom eigen is deze heruitgave tot in de puntjes uitgewerkt om je de beste fighting ervaring te bezorgen en dat is genieten, vooral in de multiplayer.

Ultra Double Combo, Red Focus en Delayed Standing

Naast alle genoemde toevoegingen zit er ook een belangrijke gameplay aanvulling in Ultra Street Fighter IV en dat zijn drie cruciale aanpassingen die de game meer onvoorspelbaar maken dan ooit. De eerste is de ‘Ultra Combo Double’ en hiermee kun je beide ultra combo’s toepassen in een gevecht en deze zo als een ultra combo double gebruiken, zoals de naam al zegt. Qua schade is het ietwat minder effectief, maar dat komt juist de balans ten goede aangezien dit een belangrijke subtiele draai aan de voorspelbaarheid geeft en dat is waar de diehard fans ongetwijfeld van gaan genieten.

Met de ‘Red Focus’ kun je nu meer dan één aanval absorberen wat tevens een goede bijdrage levert aan de balans en hetzelfde geldt voor ‘Delayed Standing’. Met deze mogelijkheid kun je nu langer op de grond blijven liggen, waardoor het voor de tegenstander moeilijker is om in te schatten wanneer je overeind komt en ze een aanval kunnen plaatsen. In dat opzicht zijn de drie nieuwe features subtiel, maar wel met grote impact op de gameplay en het verfijnd de balans van de fighter nog meer wat natuurlijk een zeer positieve vooruitgang is.

De achterblijver

Capcom heeft zich vooral op de gameplay gericht met deze update en dat geldt eveneens voor alle andere tussen uitgaven die er tot op heden zijn verschenen. Dat maakt de gameplay tot een fighting walhalla, maar grafisch is de game inmiddels een beetje achtergesteld. Het kent nog de identieke stijl als vijf jaar terug, maar een grafische update had niet misstaan, want het oogt redelijk verouderd. En gezien er toch nieuwe stages zijn toegevoegd aan de game had een nieuw likje verf eigenlijk niet gek geweest.

Ultra Street Fighter IV is een prima fighting game, maar dat is natuurlijk te danken aan de al goede en solide basis die het oorspronkelijke deel ooit legde vijf jaar terug. Als je alle andere uitgaven gemist hebt dan is deze update absoluut de moeite waard. Als je sporadisch Street Fighter eens speelt en tevens Street Fighter X Tekken hebt gespeeld is het misschien ietwat overbodig. Dat neemt niet weg dat Capcom een zeer verzorgde update/heruitgave aflevert die nog verder is geperfectioneerd qua balans en mogelijkheden, waardoor je in dat opzicht de meest ultieme Street Fighter ervaring zal beleven.

• Blijft een ijzersterke fighter
  • Subtiele en goede gameplay verbeteringen
  • Gevechten zijn meer onvoorspelbaar