Review: Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes – Disney Infinity bracht het Disney universum tot leven door een game te brengen die ondersteund werd met fysieke personages die je in de game kon besturen. Dit concept is een kopie van het Skylanders idee, maar dan wel met een andere insteek. Na een zeer succesvol eerste deel is daar het vervolg in de vorm van Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes, dat nog grootser, completer en gevarieerder beloofde te worden. Wij gingen ermee aan de slag!

Marvel uitbreiding

In Disney Infinity 2.0 beperkt de game zich niet tot de bekende Disney personages, maar strekt het zich uit naar Marvel. Marvel is sinds enkele jaren eigendom van Disney en door deze personages allemaal ook in Disney Infinity te betrekken, krijg je een absurd aantal aan verschillende personages die allemaal weer zo hun eigen specialiteiten hebben. Ideaal om tegemoet te komen aan de verzamelwoede van de jongere gamers, maar ook geeft dat volop gameplay-mogelijkheden en dat zien we zeker terug in de game.

De game is op te delen in drie onderdelen. Zo heb je de Toybox, de Playset en Power Discs. De Toybox is een belangrijk onderdeel waar we zo op in gaan, eerst kijken we even naar de Playset. Dit staat gelijk aan een verhalend avontuur en zodra je een fysiek Playset object in bezit hebt, kun je de missie in de game activeren en ermee gaan spelen. Dit schotelt je een verhaal voor dat je kunt doorlopen en hoewel het erg simpel is, is dit wel vermakelijk en dat zeg ik dan als een gamer die niet in de doelgroep valt.

Bij de starterkit zit standaard een Playset, wat tevens geleverd wordt met de bijbehorende personages (Iron Man, Thor en Black Widow), maar als je het hebt uitgespeeld, kun je ook een nieuwe Playset aanschaffen, wat weer nieuwe content met zich meebrengt. Zo heb je de keuze uit Spider-Man en Guardians of the Galaxy, dus dat geeft zeker voldoende variatie aan de game mee. Het enige nadeel is wel dat je deze Playset los erbij moet kopen en dat maakt het spelen van Disney Infinity 2.0, zeker als je alles wilt ontdekken een dure aangelegenheid.

Power Discs

Naast een Playset bevat de game ook ondersteuning voor een enorme hoeveelheid Power Discs. Dit zijn kleine plastic plaatjes die je op het station neerlegt en die minigames activeren. Met tientallen van deze te verzamelen Power Discs kun je dus wel even vooruit en zeker de jongere gamer zal dit allemaal willen hebben. Wel komt ook hier het kostenplaatje om de hoek kijken, maar goed, dat hoort erbij, je krijgt immers fysiek verzamelmateriaal. Toch zul je naast nieuwe personages of Playsets ook Power Discs moeten kopen wat het wel erg breed maakt, terwijl de content van de Power Disc natuurlijk gewoon al op de game disc staat.

Het is een wat gemakkelijke manier van geld verdienen ondanks dat de minigames best vermakelijk kunnen zijn. Desondanks moet de game het meer van de Toybox hebben, want daar kan je de creativiteit en fantasie op de vrije loop laten. Het verhaal dat met een Playset meekomt is geinig en de voice-acting hierbij is uitstekend met onder andere medewerking van bekende namen. Vermakelijk, dat is wat de Playset prima omschrijft, maar de keerzijde is wel dat dit aan de korte kant is en verder nergens echt heel bijzonder is qua gameplay.

De gameplay is overigens vrij simpel, de game is een rasechte platformer en dat brengt standaard platform gameplay met zich mee. Natuurlijk zit er variatie in de personages qua mogelijkheden, maar het komt veelal op hetzelfde neer. Het speelt in ieder geval prima weg en de missie opdrachten zijn ondanks de simpelheid prima uit te voeren en de doelgroep gaat zich hier enorm mee vermaken. Alles wat je van een degelijke, maar simpel ingestoken platformer verwacht tref je in Disney Infinity 2.0 aan en dat is voldoende om de spelers een langere tijd bezig te houden. Het platform element treffen we immers ook in de Toybox aan.

Knutselen in de Toybox

De Toybox is misschien wel het meest belangrijke element van het geheel en hierin kun je op een zeer uitgebreide manier een compleet eigen wereld creëren. Als je nieuw tot de Toybox bent zul je via handige tutorials aan het handje genomen worden om zo de mogelijkheden van de Toybox te leren kennen. Maar al vrij snel heb je het door en dan kun je helemaal losgaan. Je eigen huis maken en inrichten, een racebaan aanleggen of vechten tegen anderen, het is allemaal mogelijk. De Toybox biedt een forse variatie aan mogelijkheden, maar je zult dit wel vrij moeten spelen.

Door in de Toybox doelen te volbrengen, een Playset te spelen en meer zul je in-game geld opbouwen en hiermee kun je nieuwe items kopen. Daarnaast zul je ook ervaringspunten verzamelen en hiermee levelt je personage. Door te levelen kun je nieuwe mogelijkheden in de skilltree kopen waardoor je gaandeweg steeds meer mogelijkheden krijgt. De game is in de eerste instantie vrij beperkt, met name de Toybox, maar al snel bouwen de mogelijkheden zich uit en dat allemaal door te blijven spelen. Iets wat de speler absoluut zal doen motiveren en dat is een sterk punt van de Toybox, je kunt er kinderen mee aan de gang laten gaan en die zullen zich hier helemaal in verliezen.

Er is zoveel te doen, zoveel te maken en dat allemaal op een relatief simpele wijze – mede dankzij tutorials – waardoor het een waar walhalla is voor creatieve kids, maar ook de Disney fan. Door verschillende universums met elkaar te verbinden in Disney Infinity 2.0 zijn de mogelijkheden erg uitgebreid qua personages en gameplay en het mooie is dat het niet eens gek aanvoelt om Iron Man naast Donald Duck te zien staan. Het heeft wel iets grappigs en de juiste uitstraling van de game weet dit op een gedegen manier te bewerkstelligen.

Technische tekortkomingen

Qua gameplay valt er niet zo heel veel op Disney Infinity 2.0 op te merken, maar op andere vlakken wel. Zo is de grafische stijl prima, maar het oogt heel erg als een wat opgeleukte PlayStation 3 game. Nergens weet de game op de PlayStation 4 te imponeren, sterker nog, textures worden regelmatig voor je neus ingeladen wat een beetje slordig is. Ook heeft de game te maken met laadtijden die best lang zijn en dat voor een game die technisch allesbehalve indrukwekkend is, dat is toch wat gek. Dan wil de game ook nog weleens wat vertraagd reageren, in coöp wil de game zelfs weleens flink gaan haperen en dat is gewoonweg irritant.

Iedere Disney fan alsook de kids kunnen zich hier enorm mee gaan vermaken. De game zit prima in elkaar ondanks de genoemde technische tekortkomingen en het biedt vooral erg veel vermaak. De Toybox is lekker uitgebreid en de Playsets bieden geinige verhalen en gameplay. De Power Discs zijn daarbovenop nog eens leuke extra’s in de vorm van mini games, maar het los moeten aanschaffen hiervan is iets teveel van het goede naar mijn zin, dat had ook gewoon in de game als unlockable kunnen zitten, het staat immers toch op de disc. Technisch is de game allerminst indrukwekkend en het is in tegenstelling tot de Skylanders games wat minder geschikt voor volwassenen, maar goed, dat is de doelgroep niet. De doelgroep waar Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes wel voor bedoeld is, die gaan zich hier absoluut mee vermaken!

• Toybox
  • Goede voice-acting
  • Speelt lekker weg