Driveclub heeft nog steeds te maken met forse problemen, want ook na het patchen van gisteren is het nog moeilijk om verbinding te maken met de servers. Evolution Studios is sinds dat deze problemen de kop op staken druk bezig om het op te lossen, maar echt een zicht op wanneer alles verholpen is hebben ze niet.

Via Twitter heeft Paul Rustchynksy, game director, via het beantwoorden van vragen nieuwe informatie vrijgegeven en daaruit blijkt dat de problemen die de game kent niet te wijten is aan servercapaciteit. Ze hebben namelijk onbeperkte toegang tot servers en (kwaliteits) hardware, het probleem zit hem in de code die op de server draait waarin bugs zitten.

“We’ve got no limits to the amount of servers or the quality of hardware, its purely down to the server code having some bugs.”

Heeft Evolution Studios dan niets getest is een logische vervolgvraag? Dat is wat ze juist wel hebben gedaan. Er is een betatest geweest en daarin werkte alles prima. Geen van de huidige problemen stak de kop op en Evolution Studios was dan ook zeker van haar zaak dat alles gewoon zou werken. Ook voor hun kwam het totaal onverwacht.

“We ran a beta test and none of these issues occurred, we had confidence everything was ready. These issues were unexpected.”

“We did run large scale synthetic load tests with tens of thousands of concurrent users and the tests were successful.”

Het is dan ook een uitzonderlijke situatie en Rustchynsky gaf toe dat het een uitdaging is om deze issues de adresseren wat insinueert dat Evolution Studios er moeite mee heeft om de problemen op te lossen.

“proving to be a challenging issue to address”

Het voornaamste probleem zit hem in de hoeveelheid data die tussen de spelers verstuurd wordt en daarom hebben ze de game momenteel op bepaalde punten wat beperkt. Men heeft het weekend aan één stuk doorgewerkt om zo snel mogelijk een oplossing te bieden, maar vooralsnog is het afwachten. Om alle early adopters tegemoet te komen overweegt Evolution Studios een compensatie.