De Driveclub PlayStation Plus Edition is vandaag gelanceerd en daarmee komt er eindelijk een eind aan het lange wachten. Dat er iets goed mis met de game was, dat werd al vrij snel duidelijk en Sony heeft nu openheid van zaken gegeven tegenover Kotaku.

Shuhei Yoshida heeft in gesprek met Kotaku aangegeven dat ze zich erg schamen voor hoe het is gelopen met de game en dat het ze spijt. Tegelijk gaf hij ook aan wat nu precies de oorzaak was van de onverwachte problemen rondom de lancering.

Gedurende de gesloten beta werkten de servers prima en ook waren er geen problemen met de reviewexemplaren*. Maar dat veranderde toen iedereen opeens toegelaten werd tot de game. De hoeveelheid spelers was iets wat de servers domweg niet aankonden en dat was natuurlijk te voorkomen door een goede stresstest. Dat is echter het grootste euvel geweest, want deze was niet goed ontworpen.

“It’s just the number of people the server couldn’t handle,”[…]”The stress-testing was not designed correctly. So it was the oversight. So the team had to go back to the drawing board in terms of server code. And they have been re-factoring and re-engineering server-side to be able to have more people play the game at the same time.”

De servercode was dus een rommel en hierom is het team terug naar de tekentafel gegaan om de gehele servercode opnieuw te schrijven waardoor het meer spelers aankon. Het betrof dus geen simpele bug, maar een echt complex probleem doordat de server architectuur gewoonweg niet goed in elkaar stak. Dat heeft er voor gezorgd dat Sony is gaan evalueren hoe ze het beste de multiplayer kunnen behandelen bij deze en toekomstige games.

Dit heeft zo zijn uitwerking gehad, want de lancering van Bloodborne ging vlekkeloos, zij het wel dat de serverload aanzienlijk minder is. Om een herhaling van Driveclub in ieder geval te voorkomen heeft Sony een nieuw centraal tech team opgezet die de multiplayer code moest onderzoeken om te zien hoe deze het beste duizenden en duizenden spelers aankon en aankan.

In de toekomst zal Sony ook betere betatests gaan houden om alle problemen die Driveclub kende in ieder geval te minimaliseren en in het beste geval volledig te voorkomen. Een nieuw proces van werken zou hier goed bij moeten helpen.

“We are more stringent in terms of doing proper online beta testing to get more people to play,”[…]”We went through a new kind of process.”

* Dat klopt overigens niet helemaal, want ons exemplaar kwam ruim anderhalve week voor de release binnen. Gedurende die rustige periode hebben we één keer online kunnen spelen en nadien werkte helemaal niets meer. Dus ook toen was de code al niet goed. Desalniettemin heeft Sony het nu eindelijk opgelost en dat is natuurlijk erg fijn.