De Driveclub PlayStation Plus Edition is vandaag gelanceerd en daarmee komt er eindelijk een eind aan het lange wachten. Dat er iets goed mis met de game was, dat werd al vrij snel duidelijk en Sony heeft nu openheid van zaken gegeven tegenover Kotaku.
Shuhei Yoshida heeft in gesprek met Kotaku aangegeven dat ze zich erg schamen voor hoe het is gelopen met de game en dat het ze spijt. Tegelijk gaf hij ook aan wat nu precies de oorzaak was van de onverwachte problemen rondom de lancering.
Gedurende de gesloten beta werkten de servers prima en ook waren er geen problemen met de reviewexemplaren*. Maar dat veranderde toen iedereen opeens toegelaten werd tot de game. De hoeveelheid spelers was iets wat de servers domweg niet aankonden en dat was natuurlijk te voorkomen door een goede stresstest. Dat is echter het grootste euvel geweest, want deze was niet goed ontworpen.
“It’s just the number of people the server couldn’t handle,”[…]”The stress-testing was not designed correctly. So it was the oversight. So the team had to go back to the drawing board in terms of server code. And they have been re-factoring and re-engineering server-side to be able to have more people play the game at the same time.”
De servercode was dus een rommel en hierom is het team terug naar de tekentafel gegaan om de gehele servercode opnieuw te schrijven waardoor het meer spelers aankon. Het betrof dus geen simpele bug, maar een echt complex probleem doordat de server architectuur gewoonweg niet goed in elkaar stak. Dat heeft er voor gezorgd dat Sony is gaan evalueren hoe ze het beste de multiplayer kunnen behandelen bij deze en toekomstige games.
Dit heeft zo zijn uitwerking gehad, want de lancering van Bloodborne ging vlekkeloos, zij het wel dat de serverload aanzienlijk minder is. Om een herhaling van Driveclub in ieder geval te voorkomen heeft Sony een nieuw centraal tech team opgezet die de multiplayer code moest onderzoeken om te zien hoe deze het beste duizenden en duizenden spelers aankon en aankan.
In de toekomst zal Sony ook betere betatests gaan houden om alle problemen die Driveclub kende in ieder geval te minimaliseren en in het beste geval volledig te voorkomen. Een nieuw proces van werken zou hier goed bij moeten helpen.
“We are more stringent in terms of doing proper online beta testing to get more people to play,”[…]”We went through a new kind of process.”
* Dat klopt overigens niet helemaal, want ons exemplaar kwam ruim anderhalve week voor de release binnen. Gedurende die rustige periode hebben we één keer online kunnen spelen en nadien werkte helemaal niets meer. Dus ook toen was de code al niet goed. Desalniettemin heeft Sony het nu eindelijk opgelost en dat is natuurlijk erg fijn.
Klooios hebben zolang gewacht tot mn plus is afgelopen, iemand die weet hoe lang de gratis versie beschikbaar blijft?
2 dagen 😉
Oftewel verwacht server problemen wanneer de PS+ versie beschikbaar komt.
@peyj: die is al beschikbaar
Als ik kijk is hij 25 euro?
Toch goed dat ze het uitleggen (en verbeteren!), fouten maken is en blijft toch menselijk, zo blijkt eens te meer.
@83.81.193.xxx: Onder die knop staat iets van “game uitproberen,” als je daarop klikt begint de download en hoef je niks te betalen 😉
Vind ook alleen de 25,- euro versie
@84.25.8..xxx: Alleen de 25 euro versie zie ik ook staan, en die heb ik een tijdje terug al gekocht. Een andere is er op dit moment nog niet?
Onder de 25euro koop knop , staat probeer de volledige versie uit ,
Hij download damm 89 uur voor game en update 36 uur damm duurt lang heb gewoon glasvezel lijn..
Ik zat in de gesloten beta van driveclub en toen werkte alles prima.
Ik had er meer van verwacht ^^
Voor mensen die lage downloadsnelheid hebben
Verander je dns server
gaat supersnel
probeer google dns 8.8.8.8
Secondary dns 8.8.4.4
of een andere
@62.45.120..xxx: werkt niet
Hm zie hem nog niet in de store. Wel jammer dat het zo lang geduurd heeft want inmiddels speel ik liever project cars.
Online werk die niet staat binnenkort verkrijgbaar..