Review: Blood Bowl 2 – American Football is een uitermate populaire sport aan de andere kant van de plas daar waar het in Europa nauwelijks tot niet leeft. Hier hebben we dan weer voetbal, waarbinnen de strijd vooral uit wordt gemaakt tussen FIFA en PES. American Football heeft normaal eigenlijk maar één grote virtuele uitstap en dat is natuurlijk Madden NFL. Maar, liefhebbers, er is dit jaar gelukkig nog een andere speler op het strijdtoneel: Blood Bowl 2 – zij het in een ander jasje.

Warhammer en de sport

Blood Bowl 2 is eigenlijk best een vreemde eend in de bijt, want het combineert American Football met Warhammer. Het Warhammer universum leent zich prima voor games, maar een combinatie met American Football is er niet direct eentje waar je snel aan zou denken. Toch was het eerste deel succesvol genoeg om een vervolg te rechtvaardigen, dat nu ook op de PlayStation 4 is verschenen. Dat brengt een aparte doch erg vermakelijke titel voort waarin strategie de boventoon voert.

American Football is naast een fysiek intensieve sport ook een behoorlijk strategische sport en dat laatste komt als fundamenteel element terug in Blood Bowl 2. Blood Bowl 2 is namelijk een turn-based strategiespel waarbij je met diverse factoren rekening moet houden wil je als winnaar uit de bus komen. Het is in die zin ook geen sportgame, maar meer een strategiegame die op de sport is gebaseerd, maar dit vervolgens wel enigszins op de hak neemt door de inmenging van het Warhammer universum. Deze combinatie is misschien wat gek, maar het pakt in Blood Bowl 2 prima uit.

Een lange tutorial

De game bestaat uit verschillende modi waarbij we nieuwkomers aanraden om de singleplayer campagne door te lopen. Deze geeft jou de rol als coach van de Reikland Reavers waarbij het natuurlijk de bedoeling is om zo succesvol mogelijk te zijn. Deze campagne dient tegelijkertijd ook als een (nogal lange) tutorial waarbij stap voor stap de features van de game aan je uitgelegd worden. Aangezien het hier een strategiespel betreft is deze tutorial op zich niet gek, zeker als je compleet onbekend met de sport en Blood Bowl bent. Voor ervaren spelers kan het misschien allemaal wat traag gaan.

In ieder geval slaagt de game er in je op een duidelijke wijze de gameplay uit te leggen, zodat je steeds handiger met de gameplay om gaat en dus succesvolle strategieën uit kunt zetten. Dit gebeurt gedurende de campagne waarbij het verhaal aan elkaar gepraat wordt door een ogre en een Jules Deelder look-a-like. Deze twee commentatoren werken voor Cabal TV, wat de partij is die alle Blood Bowl 2 wedstrijden als het ware uitzend. Daarbij komt nog dat dit duo regelmatig tijdens een wedstrijd ook de nodige opmerkingen eruit gooit en tevens willen ze nog wel eens in een dialoog verwikkeld raken dat bijzonder vermakelijk is.

Het doorspelen van de campagne is in ieder geval vermakelijk genoeg, zij het misschien wel een beetje aan de makkelijke kant. Een probleem is echter dat de letters van de tutorial, de ondertiteling en meer dat op het scherm verschijnt, aan de bijzonder kleine kant is. Je dient daarvoor dus behoorlijk te turen naar het scherm om alles goed te lezen. Iets wat daar enigszins een rol in kan spelen is ook de behoorlijk kleurrijke invulling van het geheel wat enigszins kan afleiden. Desalniettemin had het allemaal wel wat groter gemogen.

Strategische aanpak

Waar het in de wedstrijden op neerkomt, is dat je zoveel mogelijk touchdowns moet zien te scoren. Hierbij krijg je per beurt in zekere zin deongelimiteerde mogelijkheid om spelers te verplaatsen. Dit gebeurt per vakje en zo kun je precies bepalen waar je een bepaalde speler wilt positioneren. Als je deze eenmaal hebt gebruikt, ontneemt de game je de mogelijkheid om verdere stappen in te zetten. Hoewel de personages zelf acties uithalen als een tegenstander langszij komt tijdens de beurt aan de computer.

Het maken van stappen op het speelveld is namelijk niet zonder gevaar. Je speler kan uitglijden, omver geschopt worden door een tegenstander als je die passeert en meer. De game geeft gelukkig aan wat de kansen zijn om het beoogde punt te bereiken, zodat je zelf kan inschatten of het verstandig is. Dat is niet het enige wat erbij komt kijken, want ook krijg je bij de acties die je kan uithalen een aantal dobbelstenen te zien die je aan de hand van hun icoon laten zien welke actie je op bijvoorbeeld een tegenstander kan uitvoeren. Dit is hem neerslaan, naar achteren duwen, er succesvol langszij rennen, en meer.

Eenmaal al je zetten gedaan, is het tijd om de computer aan de slag te laten gaan, die dan ook weer zo haar eigen moves uitvoert en waardoor je strategische overzicht ineens verloren kan gaan. Bij jouw beurt is het dan weer zaak om opnieuw je spelers strategisch te plaatsen of om de bal te heroveren op de tegenstander, of nóg beter: je tegenstander in diskrediet te brengen door ze uit te schakelen. Sta je sowieso al gunstig op het veld, dan is het natuurlijk zaak om de bal zo snel mogelijk naar voren te gooien en als je helemaal vooruit gedacht hebt, staat er natuurlijk een medespeler klaar in de touchdown zone.

Het belangrijkste in Blood Bowl 2 tijdens het spelen van de wedstrijden is in feite het goed plaatsen van je spelers en je tegenstander zoveel mogelijk hinderen. Als je hierin slaagt dan zul je gemakkelijk kunnen scoren en dat is natuurlijk belangrijk voor het uiteindelijke resultaat. Tegen de computer spelen is in de campagne in de eerste instantie een prima leerschool, maar als je al bekend met het concept bent, dan zal je merken dat het allemaal wat traag gaat. Je kunt de campagne echter ook laten voor wat het is en je wagen aan één van de verschillende kampioenschappen, evenals dat je online tegen anderen kunt spelen.

Leef je uit met de customization

Voordat je je echter waagt aan non-campagnegerelateerde onderdelen kun je de creatieve geest de vrije loop laten in het samenstellen van een team en meer. De game biedt best wel wat diepgang in het managen van alles wat er bij een team komt kijken tot aan het benoemen van je eigen stadion. Je krijgt hierbij redelijk veel vrijheid en als je eenmaal gereed bent, kun je met je eigen team aan de slag. Door vervolgens succesvol te zijn, kun je meer spelers tot je nemen en het geheel verder uitbreiden. Hoewel we er nu vrij kort op ingaan, kunnen we je vertellen dat je alle vrijheid krijgt om een samenstelling te maken en dat de game daarbinnen de nodige diepgang bevat.

Hetzelfde geldt enigszins voor de variatie, want je kunt kiezen uit verschillende rassen die ook allemaal weer van elkaar verschillen, waardoor het sowieso de moeite waard is om verschillende clubs uit te proberen om te zien wat de verschillen zijn in de daadwerkelijke gameplay, ondanks dat het in de kern pure strategie is. In dat opzicht is Blood Bowl 2 meer dan een verzorgde game te noemen, want het biedt qua gameplay voldoende uitdaging om alles te doorgronden, al is de campagne misschien wat aan de makkelijke kant. Gelukkig is er veel meer dan een campagne, waardoor je je wat dat betreft geen zorgen hoef te maken.

Maar dan…

…is het tijd om ook even kritisch naar de punten te kijken waar we wat minder tevreden over zijn. We gaven eerder al aan dat de teksten op het scherm nogal klein zijn, waardoor je op den duur wat tuureluurs wordt van het staren. De game moet trouwens ook redelijk vaak laden – zelfs in menu’s – en dat ziet er soms wat knullig uit. Ook werkt dat niet heel bevorderend voor het tempo, dat sowieso al vrij laag ligt. Verder is het hergebruiken van animaties wat makkelijk, want bij veel aanvallen op de vijand zie je continu hetzelfde. Het publiek ziet er bovendien allesbehalve indrukwekkend uit en verder zijn de animaties rondom het spel nogal ‘goedkoop’. De sound is daarentegen een stuk beter, met nette voice-acting en goed effecten.

Blood Bowl 2 is niet direct voor iedereen, aangezien het twee specifieke zaken combineert. Als je een American Football fan bent, betekent het nog niet dat je Warhammer interessant vindt en vice versa. Desalniettemin is het als een combinatie wel een geslaagd product en het biedt een redelijk goede instapdrempel voor nieuwe spelers. Het spelverloop is misschien wat aan de trage kant en de eerder genoemde punten van kritiek moet je ook zeker in acht houden. Alsnog interesse in een leuke en diepgaande strategie game? Dan is Blood Bowl 2 zeker de moeite waard om eens te overwegen. Sterker nog, de game wist eigenlijk best te verrassen toen we er mee aan de slag gingen en dat is natuurlijk een goed teken.

• Diepgang
  • Strategie
  • Unieke combinatie van American Football met Warhammer