De eSports scene is tegenwoordig enorm groot en groeit bovendien nog steeds flink door, we hebben inmiddels ook al grote eSports toernooien rondom games als bijvoorbeeld FIFA en Call of Duty. Het is dus een tak van sport waar steeds meer geld in omgaat en waarvoor de belangstelling alsmaar groeit. Iets wat EA inmiddels ook in de gaten heeft en de uitgever wil zich daarom met haar ‘eigen games’ nadrukkelijker mengen in de eSports scene.

Kijkend naar de games die door EA worden uitgegeven zijn Battlefield en Star Wars Battlefront volgens EA CFO Blake Jorgensen voorname kandidaten om op een grootschalig eSports toernooi gespeeld te worden. Dit vertelde hij in een interview met GameSpot, zie hieronder hetgeen wat hij precies te zeggen had over dit onderwerp.

“It’s something we think is a huge opportunity for us because what it does is it deepens engagement in something people love…The way we’ve approached esports historically has been at a much more local level. And we’re seeing the oppportunity now to really up-level that to really more of a global level. Clearly, properties like our sports properties offer that, but also things like our Battlefield or Battlefront properties could also be open for esports.”

Verder benadrukt Jorgensen dat het ook niet de bedoeling van EA is om per se geld te verdienen met het zelf organiseren van eigen eSports evenementen, EA zou zelfs liever het organiseren van eSports toernooien willen uitbesteden aan andere partijen. Wel ziet de uitgever hier de mogelijkheid om meer geld te verdienen, naar aanleiding van het fanatisme onder gamers. Want indien er meer eSports toernooien gehouden worden van een bepaalde game, des te meer mensen een exemplaar zullen aanschaffen en dat zorgt weer voor extra inkomsten.

“You’ll hear more about this in the coming years, but I think there’s a huge upside for us around deeper engagement. We don’t think esports per se is a way to make money. The running of a tournament is not really our skillset. We would probably outsource some of that activity. The real opportunity is to deepen the engagement and sell more copies of your games because more people want to engage, get better, and beat people in tournaments.”

Het kan dus zijn dat EA op termijn eSports gerelateerde features in haar games zal gaan verwerken. Daarmee volgt het dus een uitgever als Activision die dit jaar onder andere voor competitieve Call of Duty fans de Call of Duty World League heeft geïntroduceerd.