Review: World of Tanks – World of Tanks is een grote speler op het gebied van free-to-play games. Wargaming heeft zich de laatste jaren ontpopt als een succesvolle ontwikkelaar met hun free-to-play games en hoewel we er even op hebben moeten wachten, kunnen we hun succesnummer eindelijk ook op de PlayStation 4 spelen. World of Tanks is gearriveerd en na ruim een week te hebben doorgebracht op de explosieve slagvelden, is het tijd om er in een review nader naar te gaan kijken.

Free-to-play, maar…

World of Tanks is gebaseerd op het free-to-play concept, wat zoveel betekent vandaag de dag als gratis binnenhalen en spelen maar. Dat is natuurlijk erg aantrekkelijk, maar er zal en moet geld verdiend worden aan het geheel. Geld spenderen aan World of Tanks is dan ook zeker mogelijk, maar in zeer veel gevallen volledig optioneel. De core game is puur op het gratis kunnen spelen gericht en dat voert de basis beweegreden voor veel spelers om in het World of… universum van Wargaming te duiken.

Toch moet je je hierin niet vergissen, want door te spelen zul je credits en ervaringspunten opbouwen. Deze kan je spenderen aan verbeteringen voor op het slagveld, upgradepakketten voor je tanks, training van crewleden en meer. In het verlengde hiervan zal je – als je de juiste upgradepakketten voor je tank hebt gekocht – een nieuwe tank kunnen kopen van een Tier hoger. Tier staat in dit geval eigenlijk gelijk aan een level en het ultieme level is natuurlijk 10, ofwel Tier X. Weet hierbij wel dat een Tier X tank maar liefst 6 miljoen plus aan credits kost, en nee, dat bouw je niet even in een middag op.

Door te spelen zal je natuurlijk ervaringspunten verzamelen en credits opbouwen, maar dat is niet bijzonder veel. Je zult namelijk bijzonder lang moeten spelen om de tanks van een hoger level te kunnen kopen en doordat dit zo langzaam gaat, kan de neiging ontstaan om over te stappen op een tijdelijk betaald account. World of Tanks Premium, zoals dit heet, geeft je na elk potje vechten namelijk veel meer credits en ervaringspunten. Hierdoor kan je dus sneller losse verbeteringen, upgradepakketten en nieuwe tanks kopen.

De game hanteert in feite drie manieren van valuta. Zo heb je ervaringspunten, welke je in kan wisselen voor upgradepakketten. Daarnaast heb je credits die je eveneens spendeert aan upgradepakketten, evenals de tanks. Verder is er nog goud en dit is het meest kostbare goedje in de game. Hiermee kun je accessoires kopen, crewleden op de meest efficiënte manier trainen en meer. Goud is echter niet in-game te verdienen, maar dient echt los aangeschaft te worden. Het goud dat je los kunt kopen, evenals een World of Tanks Premium account, is dus de manier waarop er geld aan de game verdiend wordt.

Ben je hiertoe verplicht? Nee, allesbehalve. Als je krap bij kas zit kan je in grote lijnen alles in de game verkrijgen wat je maar wilt, alleen zul je hier wel bijzonder veel tijd voor uit moeten trekken. Is dat erg? Nee, eigenlijk niet. Waarom niet? Wel, World of Tanks is verdomd leuk om te spelen en dat zit hem voornamelijk in de diepgang, de flinke variatie in tanks en de zeer uiteenlopende maps die samen aanvoelen als één mooi compleet geheel. Dan nog te bedenken dat Wargaming in de toekomst veel meer content gaat toevoegen.

Zo de diepte in

De game op de PlayStation 4 is niet veel anders dan die op andere platformen, want je krijgt hiermee een flinke hoeveelheid maps, een nog grotere hoeveelheid tanks en een karig aantal modi om in los te gaan. Voordat je echter direct met je tank het slagveld op kan rijden om alles wat je ziet kapot te schieten, schotelt de game je eerst een tutorial voor, waarin de basiselementen worden uitgelegd. Dat is op zich vrij handig, want de game is in werkelijkheid complexer dan het lijkt. Het probleem is echter dat deze tutorial zich op de meest simpele dingen richt en juist de diepgang die aanwezig is niet tot nauwelijks aanstipt.

Op het moment dat je een tank geselecteerd hebt, word je in de qeue gezet en binnen een aantal seconden verschijnt het laadscherm en nadien kan je aan de slag. Dat gaat allemaal bijzonder vlot en de game balanceert tanks van verschillende levels, waardoor je in een gevecht van minimaal 6 tegen 6 tot maximaal 15 tegen 15 zowel makkelijke als geduchte tegenstanders krijgt. Aanvankelijk denk je dat zoveel mogelijk vuren op een vijand voldoende is, maar in werkelijkheid schuilt er een diepere laag in de gameplay.

Zo is het bij een zwaar gepantserde tanks in de eerste instantie handig om ‘armor piercing’ ammo te gebruiken. Daarnaast is het ook handig om goed op te letten waar je precies bij een vijand op schiet. Als je recht op de voorkant afschiet, dan is de kans aanwezig dat je kogel afketst. Schiet je op de rupsband? Dan is de kans aanwezig dat deze losraakt, waardoor een vijand niet meer kan bewegen. Dat geeft jou snel de kans om nog meer schade aan te brengen, maar in de tussentijd moet je zelf wel opletten dat je niet ook voor je donder geschoten wordt.

Alleen het gebruik van munitie telt al mee in hoeveel succes je bij een aanval boekt en daarbij komt nog dat er soms een beetje een geluksfactor aanwezig is. Aansluitend heb je nog te maken met allerlei andere statistieken die per tank gelden. Een supersnelle tank is zeer wendbaar en dus handig voor een snelle aanval, de kracht van de wapens of het bereik valt dan echter weer tegen. Een zware level tien tank kan zeer krachtig zijn, maar nog langzamer dan een bejaarde slak voortbewegen. Dit zijn allemaal elementen die meetellen in het gevecht en waar je dus ook rekening mee moet houden.

Tactisch spelletje

Op het eerste gezicht lijkt het op een simpel concept waarbij een reeks tanks tegenover elkaar staan die elkaar zo snel mogelijk verrot proberen te schieten. In werkelijkheid is de game een stuk complexer omdat je met verschillende zaken rekening moet houden wil je ook daadwerkelijk succesvol zijn. Je wapens tellen mee, je type tank telt mee, het bereik van je zicht en wapens telt mee en ook je positie speelt een belangrijke rol. Recht op vijanden afrijden en knallen alsof je leven er vanaf hangt, daar kom je na één keer proberen direct op terug…

Je dient je namelijk beschut en tactisch op te stellen, goed na te denken over waar je een vijand wil raken en efficiënt met je middelen omgaan. Per tank verschilt de tijd van het herladen en hoewel hoge level tanks erg krachtig en sterk zijn, kan het soms rustig 12 seconden duren alvorens je weer kan vuren. Dit valt overigens ietwat te bevorderen, want daarvoor schakel je een crew in die je weer verschillende perks kan aanleren. De game biedt dus vrij diepe gameplay als het op tactiek aankomt en dat maakt het aan de ene kant erg tof en interessant. Aan de andere kant ontbreekt het stukje samenspel een beetje, omdat er weinig mogelijkheden tot teamvorming zijn.

Men speelt dus vooral voor eigen gewin en daarmee gaat een gedeelte van het tactische element verloren, wat dus behoorlijk jammer is. Als je zelf met de intentie speelt om op een efficiënte doch kalme wijze je vijanden uit te zoeken en kapot te schieten, dan kan je daar veel voldoening uithalen. Als andere spelers in jouw team echter besluiten om als een debiel richting de vijand te rijden om vervolgens kapot geschoten te worden, dan blijf je met weinig man over en is de overmacht te groot. Het is in dat opzicht jammer dat er niet iets meer structuur aangebracht is in het samenspelen, want dat zou de diepere gameplaylaag des te meer ten goede komen.

World of Tanks is in dat opzicht een game met veel gezichten. Het is aanvankelijk erg toegankelijk omdat het zo simpel oogt, waartoe de basistutorial ook toereikend is. Als je echter dieper in het geheel duikt, merk je dat je nogal aan je lot overgelaten wordt en dat je alle nuances van de gameplay zelf moet uitdokteren. In het begin lijkt het allemaal vrij vlot te gaan met nieuwe tanks, upgrades en meer, maar op den duur merk je dat de game toch wel erg neigt naar betalen om zo sneller verder te komen. Natuurlijk, men moet ergens geld mee verdienen en het is volledig optioneel, maar het gaat allemaal net even wat te traag en dat is jammer.

Variatie

Er zitten dus haken en ogen aan World of Tanks en het grootste gemis hierbinnen is een daadwerkelijk diepe tutorial om je daadwerkelijk de gameplay aan te leren. Na dik tien uur spelen ontdekte ik nog steeds dingen die een uur of vijf eerder ook al van pas hadden kunnen komen. Daar tegenover staat wel een erg mooi geheel, want de hoeveelheid tanks is bijzonder uitgebreid. Allerlei soorten en maten tanks komen voorbij en hetzelfde geldt voor de maps die zeer gevarieerde omgevingen bieden. De één is gesitueerd in een kapotgeschoten stad, de ander bevindt zich in een woestijn en op weer een andere map rij je in een bebost bergachtig gebied.

Wargaming biedt hiermee een zeer brede variatie aan tanks en maps, waardoor het spelen op zichzelf nooit zal vervelen. ieder potje is ook daadwerkelijk anders en het ene moment ben je kansloos daar waar je het andere moment fantastische successen behaalt. Potjes duren nooit heel veel langer dan tien minuten, waardoor je keer op keer toch weer even een extra potje speelt. Hiermee heeft World of Tanks ook enige vorm van een verslavingsfactor en dat zit hem voornamelijk in het keer op keer proberen om zo succesvol mogelijk te zijn en vijanden op de meest efficiënte wijze kapot te schieten.

World of Tanks is als free-to-play game een uitstekend product. Het geheel steekt er goed in elkaar en werkt naar behoren. Op de gameplay zelf valt dan ook niet al te veel aan te merken, behalve dat het achteruitrijden met tanks soms tot frustratie aan toe niet goed werkt. Buiten dat biedt de game diepe gameplay, variatie en plezier. Dit plezier kan je geheel gratis beleven, maar de game neigt door de trage voortgang wel erg naar het betalen voor content. Ook is het jammer dat het qua modi een beetje karig is en dat de focus bij spelers voornamelijk op eigen gewin ligt. Desondanks voert plezier de boventoon in World of Tanks en dat is wat we zeker hebben mogen beleven gedurende onze speelsessies.

• Veel tanks
  • Gevarieerde maps
  • Is veelal erg vermakelijk