Review: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 – Bandai Namco is voor de Westerse gamer met een voorliefde voor manga’s en anime een uitstekende uitgever. Zo brengen ze games als One Piece, Dragon Ball en Saint Seya steevast in het Westen uit. Eén van de andere populaire franchises is natuurlijk Naruto Shippuden en ook die games verschijnen met enige regelmaat aan deze kant van de planeet. Het meest recente deel in de franchise is Ultimate Ninja Storm 4 en die heeft ons behoorlijk positief weten te verrassen.

In het diepe

De game speelt zich direct na het einde van het derde deel af en hierbij volgt het de laatste hoofdstukken in het algemene verhaal. Dat betekent dat je diverse behoorlijk intense gevechten voorgeschoteld krijgt die stuk voor stuk ingeleid worden met prachtige filmpjes, geheel in de gekende animestijl. Dat is voor de fans en spelers die helemaal up-to-date zijn echt een godsgeschenk, want het zit weergaloos in elkaar. Hier komt echter wel gelijk een klein puntje van kritiek om de hoek kijken, want als dit je eerste Naruto game is of als je niet bekend met de franchise bent, dan snap je er geen hol van.

De game gaat er blindelings vanuit dat je de verhalen kent en als dat het geval is, dan heb je prima aansluiting. Heb je dat niet, dan zal het enige tijd duren voordat je enigszins een duidelijk beeld van het plot krijgt. Een inleidend verhaal gericht op wat zich eerder heeft afgespeeld zou in deze niet misstaan hebben. Maar als dat je niet zoveel boeit en je meer voor de actie gaat die de game te bieden heeft, maak dan je borst maar nat. De actie is namelijk puur genieten en dat zit hem in de enorme variatie aan personages en de spetterende grafische kwaliteit.

Vechten en quick time events

De verhalende modus beslaat eigenlijk twee voorname aspecten. Dat is aan de ene kant het verhaal dat op een mooie wijze aan je gepresenteerd wordt en de actie in de vorm van gameplay die je tussendoor uitvoert. Deze actie bevindt zich in een uitgebreide variatie van locaties die ingericht zijn als een arena waar je in feite alle kanten op kan, maar elkaar altijd in dezelfde looprichting treft als je de ander aanvalt. Een bekend spelconcept voor dergelijke fighting games, maar de nuance in dit vechten zit hem in de variatie en quick time events.

De variatie zien we terug in de vele aanwezige personages die allemaal zo hun eigen manier van vechten en bijbehorende speciale aanvallen hebben. Daarnaast wordt het ’traditionele’ vechten afgewisseld met quick time events die van een nieuw kaliber zijn. Van veel games ben je gewend dat hiervoor enkel de facebuttons gebruikt worden en bij uitzondering nog de triggers. Maak je borst maar nat, want Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 maakt gebruik van werkelijk alle knoppen op de controller, met daarbij ingewikkelde combinaties.

Dat geeft het gebruik van quick time events al meer een diepere laag en met al het spektakel dat zich afspeelt op je scherm wordt het behoorlijk intens. Weet je keer op keer tijdig de juiste knoppen in te drukken, dan spaar je voor dat level sterren op en bij voldoende sterren kun je geheime zaken unlocken. Met dat gegeven zijn de gevechten keer op keer behoorlijk verschillend van elkaar en de mogelijkheid om per level nieuwe dingen te unlocken zorgt voor een goede replaywaarde. Hierbij komt nog dat je aan het einde van elk level een rating krijgt en de diehard fan gaat natuurlijk voor de S-rating, wat de best mogelijke score weerspiegeld.

Diverse modi

De Story modus is de hoofdmoot van dit nieuwe deel en daar zul je rustig een uur of tien mee bezig zijn. Dan heb je enkel het verhaal uitgespeeld en kan je er nog opnieuw in duiken voor de S-rating. De game biedt alleen daarmee al voldoende speelduur, maar het is slechts een fractie van wat de game in z’n totaliteit te bieden heeft. Zo kan je ook in vrije gevechten aan de slag waarbij je het alleen of in teams tegen andere personages opneemt. De mogelijkheden hierbinnen zijn vrij uitgebreid en als je helemaal klaar voor de strijd bent, kan je natuurlijk ook online nog aan de slag. Ook dat is nog niet alles, want dan is er nog de Adventure modus, welke de speelduur nog eens aanzienlijk verder opdrijft.

In de Adventure modus krijg je namelijk een complete wereld voorgeschoteld waar je min of meer vrij in kunt gaan en staan. Hiermee krijg je – zoals we vaker in de franchise hebben gezien – een free-roaming omgeving in de wereld van Naruto waardoor je veel meer van zijn wereld kan zien. Deze Adventure modus beslaat momenten van vechten, maar dat is slechts een onderdeel van de gameplay. Je zult namelijk veel met NPC’s praten en er geregeld op uitgestuurd worden om objecten weg te brengen of juist op te halen.

Sommige gevechten die je gaandeweg aan zal doen zijn echter ‘historische’ gevechten, wat voor fans natuurlijk enige vorm van nostalgie brengt. De Adventure modus is niet nieuw, maar het heeft wel een degelijke bijdrage aan het speelplezier. Het zorgt naast de Story modus voor een welkome afwisseling en als je juist of het vechten of het free-roamen kon waarderen, dan is dat nu meer opgedeeld waar je je eigen voorkeur beter kan ervaren. Afsluitend zijn er nog een shitload aan extra’s vrij te spelen waardoor vrij snel de conclusie valt dat dit één van de meest uitgebreide Naruto games tot op heden is.

Spetterende presentatie

De gameplay van Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 staat als een huis daar waar het aanvankelijk redelijk simpel is, maar net genoeg diepgang kent om het interessant te houden. Dat is deels te danken aan de grote verscheidenheid aan personages die de game kent. Wat de game daarbij nog meer tot een waar genot maakt is de absoluut spetterende presentatie van het geheel. Het ziet er grafisch namelijk ongekend strak uit en doordat er zoveel op het scherm gebeurt vliegen de kleuren je om de oren zonder dat het onoverzichtelijk wordt.

Dit is de eerste Naruto game op de huidige generatie consoles en de stap van de PS3 naar de PS4 is op visueel vlak bijzonder groot te noemen. Je zal na het opstarten al snel gaan genieten van het grafische spektakel dat de game je voorschotelt. Aanvullend hierop hebben we de voice-acting die eigenlijk best oké te noemen valt en bij vlagen erg goed is. De game speelt bovendien op een leuke manier op de microfoon van de DualShock 4 controller in dat – ondanks z’n simpelheid – een tof effect brengt. Het is overigens wel aan te raden een beetje te klooien met de geluidsinstellingen van de game, want het volume wisselt nogal tussen de tussenfilmpjes en de gameplay, wat een beetje irritant is. Buiten dat levert CyberConnect2 puik werk.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 is verplichte kost voor de fans. De game zit propvol content en modi om je een zeer lange tijd bezig te kunnen houden. De visuele presentatie voegt hierbinnen een hoop toe, want het ziet er ontzettend spectaculair en strak uit. De gameplay is gevarieerd genoeg door de vele personages en het slimme gebruik van quick time events, waardoor het niet snel zal gaan vervelen. Daarmee is dit zeker één van de betere Naruto games en hoewel er goede veranderingen zijn aangebracht is er voor de fans niet direct veel nieuws onder de zon, want aan daadwerkelijke vernieuwing ontbreekt het een beetje. Nieuwkomers moeten in acht houden dat ze volledig in het diepe gegooid worden betreffende het verhaal, want dat is zeer lastig te volgen. Desalniettemin is Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 een uitstekende game.

• Toffe actie
  • Ziet er grafisch fantastisch uit
  • Adventure modus