Review: Hitman GO: Definitive Edition – In 2014 maakte de kale huurmoordenaar Agent 47 de eerste overstap naar de mobiele platformen. Dit gebeurde in de vorm van Hitman GO. De game werd bijzonder goed ontvangen en is inmiddels ook beschikbaar op de PlayStation 4 en PlayStation Vita. De grote vraag is natuurlijk of een dergelijke game, die puur ontwikkeld is voor mobiele apparaten, ook bestaansrecht heeft op de console, naast al het AAA-geweld. Na uitgebreid met Hitman GO: Definitive Edition aan de slag te zijn gegaan is het tijd voor een antwoord daarop.

Typisch Hitman, maar toch anders

De gameplay waar je in Hitman GO: Definitive Edition mee te maken krijgt, is totaal anders dan wat je gewend bent uit Absolution of het aankomende episodische deel. Hitman GO is een strategische puzzelgame waarin je met Agent 47 door de levels moet zien te sluipen. Je kunt het als een soort digitaal bordspel zien. Elk level is een bord met daarop Agent 47 en verschillende tegenstanders als pionnen. Het doel van elk level is om naar een bepaald punt te komen of iemand te vermoorden, zonder gepakt te worden door één van je tegenstanders.

De gameplay is turn-based. Dit betekent dat na elke zet die jij doet, alle tegenstanders op het bord ook tegelijk een stap zullen zetten. Het is dus van belang dat je, voordat je een zet maakt, goed bekijkt in welke richting de andere pionnen staan en waar ze dus naartoe zullen lopen. Het leuke is dat je meer verschillende soorten vijanden tegenkomt naarmate de game vordert. Zo krijg je onder andere te maken met normale lopende vijanden, vijanden die stilstaan of zelfs waakhonden. Deze laatste kunnen je vanaf een grotere afstand op het speelbord zien, waardoor je nog meer op je hoede moet zijn.

Tot zover lijkt de game eigenlijk totaal niet op hoe we Hitman kennen in games, maar het toffe is dat de ontwikkelaar veel typische Hitman elementen in de game heeft weten te verwerken. In bepaalde levels zul je namelijk voorwerpen moeten gooien om vijanden af te leiden, zodat je er vervolgens langs kunt sluipen. Iets anders waar Agent 47 vaak gebruik van maakt in de ‘grote’ Hitman games, zijn vermommingen. Ook deze vind je terug in Hitman GO. De verschillende soorten vijanden die je tegenkomt in de game hebben allemaal een andere kleur en zodra je een vermomming aan doet, zullen de vijanden die dezelfde kleur hebben als jouw vermomming je niet opmerken. Ook hier komt dus best wat tactiek bij kijken. Verder kan je ook nog gebruikmaken van wapens en kan je je verstoppen in bepaalde voorwerpen. Al met al zitten er dus een hoop elementen in die de echte Hitman fans zullen herkennen.

Voor ieder een uitdaging

Hitman GO: Definitive Edition is erg leuk om te spelen en dat zit hem vooral in het level-design en de bijbehorende moeilijkheidsgraad. De game bevat bijna honderd levels en deze steken erg goed in elkaar. Ze blijven ook afwisselend genoeg, aangezien je telkens weer nieuwe soorten vijanden tegenkomt, die allemaal een andere techniek vereisen. Daarnaast wordt de moeilijkheidsgraad ook op een fijne manier steeds hoger. De eerste paar levels zijn vrij makkelijk, maar naarmate de game vordert wordt de uitdaging alsmaar groter. Je zult echter merken dat je het trucje steeds beter door begint te krijgen en daarom wordt de game eigenlijk nooit op een frustrerende manier te moeilijk. Mocht dit wel zo zijn, dan kan je altijd nog hints gebruiken om het level te voltooien.

Ieder level bevat naast de primaire doelstelling (het einde van het level bereiken) nog twee optionele doelstellingen. Denk hierbij aan het level voltooien binnen een bepaald aantal zetten of het level doorkruisen zonder een vijand uit te schakelen. Doordat deze extra doelstellingen volledig optioneel zijn, kan iedere speler het zo moeilijk maken als hij of zij zelf wil. Als je wel van een beetje meer uitdaging houdt is het erg leuk om voor alle doelstellingen in een level te gaan. Toch moet het gezegd worden dat het trial & error gehalte soms wel iets te hoog ligt. Dit is iets dat sommige mensen wellicht af kan schrikken. Wat ook wel jammer is, is dat er eigenlijk geen reden is om een level nogmaals te spelen wanneer je de drie doelstellingen hebt behaald. Als je dit uiteindelijk bij alle levels gedaan hebt, is er weinig reden om de game nog eens te doorspelen.

Echt de Definitive Edition

Op de PlayStation 4 en PlayStation Vita heeft Hitman GO ‘Definitive Edition’ achter de naam staan en dit is niet voor niets. De game is van een grafische update voorzien, waardoor de visuele stijl nog beter tot zijn recht komt. Het simplistische, maar uiterst mooie stijltje laat de game echt op een bordspel lijken en dat sluit dus goed aan bij de gameplay. Verder bevat Hitman GO: Definitive Edition alle DLC die voor het origineel is verschenen, waaronder enkele levels die geïnspireerd zijn op omgevingen uit Hitman: Blood Money en Hitman 2: Silent Assassin. Er valt dus genoeg te doen in deze game om je enkele uren zoet te houden.

Het relatief lage prijskaartje van Hitman GO: Definitive Edition valt dan dus wel degelijk te rechtvaardigen. Zeker als je bedenkt dat Cross-buy en Cross-save worden ondersteund, ideaal dus wanneer je zowel een PlayStation 4 en PlayStation Vita in huis hebt. Om het af te maken vallen er ook nog trophies te verdienen in deze nieuwe versie. Al met al kunnen we dus wel stellen dat je echt waar voor je geld krijgt met deze ultieme editie.

Om maar direct terug te komen op de vraag uit de inleiding; Hitman GO: Definitive Edition heeft absoluut bestaansrecht op andere platformen dan de mobiele apparaten. De game is ook op de console ontzettend leuk om te spelen en dit komt voornamelijk doordat de puzzels, met daarin veel typische Hitman elementen, zo goed in elkaar steken. Tel daar mooiere graphics in het fantastische visuele stijltje, een hoop levels om je zoet te houden en al het andere wat deze Definitive Edition te bieden heeft bij op en we kunnen wel stellen dat deze nieuwe uitgave van Hitman GO eigenlijk een must-have is voor iedereen die van puzzelgames houdt en deze titel nog niet heeft gespeeld.

• Uitdagende puzzels
  • Bijzonder leuke visuele stijl
  • Veel afwisselende levels