Doom_Image_01-1hcg

Digital Foundry, bekend van menig framerate tests tussen de PS4 en Xbox One, heeft dit keer de beta van DOOM eens nader bekeken. Hun bevindingen kun je hier terugvinden alsook in de video hieronder. Tijdens hun test merkten ze dat de framerate niet verder dropte dan 55FPS op de PS4. De Xbox One daarentegen had af en toe drops naar 50FPS. Toch is de ervaring over het algemeen redelijk gelijk als het gaat om de grafische prestaties, op een klein detail na.

Zo is de Xbox One versie slechts 900p, waar de PS4 een 1080p native versie draait. Dit zorgt ervoor dat de image quality op de Xbox One toch net iets minder is dan op de PS4, de Xbox One maakt echter gebruik van temporal anti-aliasing (TSSAA). Dit zorgt ervoor dat er geen kartelranden zijn en de Xbox One versie ondanks de lagere resolutie dichtbij de kwaliteit van de PS4 kan komen.

DOOM ligt op 13 mei in de winkels voor PS4, Xbox One en PC.

Performance is improved all round then, and both consoles offer up a very similar experience across the run of play. At points where the engine is more heavily stressed, taxing alpha transparencies from weapons fire create mild stutter that quickly disappears as frame-rates snap back from 55fps to the target 60fps update. It’s a mildly jarring experience, but thankfully, the engine doesn’t falter for long, and gameplay mostly sticks to the performance target for extended periods. The worst we saw on Xbox One was a 50fps dip we could not recreate on PS4, but this was the exception rather than the rule.