Valentino
Review: Valentino Rossi: The Game – Milestone brengt ons al enkele jaren verschillende racegames. Deze zijn lang niet altijd even goed geweest, maar dat er een stijgende lijn in zit, is wel duidelijk. Voorheen brachten ze games uit rondom een bepaalde discipline, zoals de MotoGP en de WRC, maar daar zijn ze vanaf gestapt. Ze richten zich op licenties en bouwen daar dan een meer complete game omheen. Dat zagen we eerder al bij Sébastien Loeb Rally Evo en ditmaal keert diezelfde aanpak terug rondom de MotoGP, waar men het fenomeen Valentino Rossi voor aangetrokken heeft en dat pakt goed uit.

Valentino Rossi Academy

Valentino Rossi is natuurlijk de ster van de MotoGP, waar hij veelvuldig kampioen in is geworden. De flamboyante Italiaan heeft een belangrijke vinger in de pap in deze game, maar de hoofdrol is voor jou weggelegd. Dat merk je direct bij aanvang, wanneer je een contract voor je neus krijgt dat dient om je eigen coureur te personaliseren. Geef je coureur een naam, nickname, outfit en meer, en zodoende word je toegelaten tot de Valentino Rossi Academy. Dit is de centrale hub voor jouw carrière van waaruit je meedoet aan de Moto3 kampioenschappen.

Valentino1

Valentino Rossi is echter in meer disciplines actief en jij wordt hierin dan ook betrokken. Je persoonlijke assistent begeleid je door de eerste stappen van de game en presenteert hierbij direct een schema van aankomende races. Deze opzet is totaal anders dan je van de traditionele carrièremodus van racegames gewend bent. Want het ene moment ben je met crossmotoren aan het racen en het andere moment stap je in een Ford Mustang om deel te nemen aan een driftproef. Valentino Rossi is een racer in hart en nieren en doet tussen alle professionele bedrijvigheid door ook leuke dingen.

Deze leuke dingen is waar je aan mee kan doen en hoewel je altijd voor de beste prestaties gaat, is het niet per se de noodzaak om een race te winnen. De eerste races dienen namelijk gelijk als een tutorial voor het verdere verloop van je carrière. Je krijgt hierbij dus de verschillende disciplines voorgeschoteld die kortweg neerkomen op je motorrace carrière, crossmotor racen, driften en rally rijden. Deze races wisselen elkaar continu af bij aanvang, waardoor je de feel van de game goed onder de knie kan krijgen.

Tijd voor het echte werk

Als je eenmaal de eerste reeks van races op het schema hebt afgewerkt, krijg je de aanbieding van verschillende Moto3 teams om een contract af te sluiten. Eenmaal het juiste team gekozen, is het tijd om je op een heus kampioenschap te storten, welke netjes uiteen is gezet op je schema. Dat betekent dat je 20+ races in een jaar moet rijden, maar ook hierin tref je weer afwisseling aan. Voorheen werkte je in dergelijke games altijd het volledige raceschema van een jaar af om uiteindelijk tot kampioen gekroond te worden. Dat is nu nog steeds zo, maar om de zoveel races ga je even wat anders doen.

Valentino2

Zo zul je in je eerste seizoen van het Moto3 kampioenschap na één race al de uitnodiging krijgen om mee te doen met Valentino en zijn vrienden bij een Yamaha RM1 race. Dit zijn aanzienlijk zwaardere motoren en dat brengt best wel wat variatie in de gameplay. Nadien doe je weer wat races en dan dient zich het volgende uitstapje met Valentino aan. Hierdoor brengt de game je tussendoor een heel erg lang “leve de lol”-gevoel, zoals je dat in niet-serieuze vorm terugziet bij Travis Pastrana en zijn Nitro Circus gekkigheden. Nu is het niet zo dat de game zichzelf totaal niet serieus neemt, integendeel; maar het vrije gevoel en het plezier dat je tussen de serieuze races door kan beleven, voelt heel erg prettig aan.

Toch is het je uiteindelijke doel om kampioen te worden in de Moto3 om zo vervolgens een stapje hogerop te doen om uiteindelijk bij de officiële MotoGP uit te komen. In die zin is het vergelijkbaar met eerdere games, maar de toevoeging van Valentino Rossi en zijn Academy maken het tot een veel diverser pakket, wat het aanzienlijk leuker maakt om te spelen. Tussen de races door kom je telkens in je kantoor uit, waar je mails kunt lezen, je statistieken kunt bekijken en meer. Tevens zie je een ‘live feed’ rechts in beeld waarop Valentino en zijn vrienden berichten naar elkaar sturen. Zo nu en dan komen hier audioboodschappen voorbij, welke natuurlijk door Valentino zelf ingesproken zijn. Hierdoor krijg je echt het gevoel deel uit te maken van de familie en dat geeft een nieuwe dimensie aan de MotoGP games.

Racen en alsmaar beter worden

Een interessant aspect dat de game van enige diepgang voorziet, is dat je na elke race beoordeeld wordt. Niet zozeer in een classificatie, maar meer met punten, credits en populariteit. De punten die je krijgt, zijn opgedeeld in allerlei onderdelen met betrekking tot jouw rijden. Zo krijg je punten voor remgebruik, bochtenwerk en meer, en per onderdeel – wat nog eens verschilt per discipline – kun je in level stijgen. Je start op level 40 en het maximale level is 100. Als je alle onderdelen tot de max hebt, dan heb je de game eigenlijk ‘gemasterd’ en ben je de ultieme coureur, maar daar heb je een lange weg voor te gaan.

Valentino3

Binnen dit geheel speelt jouw rijstijl een belangrijke rol en hierin heb je ook verschillende keuzes, want bij aanvang van de game kan je namelijk kiezen welke stijl jij aan wilt houden. Dat kan je natuurlijk aanpassen naargelang je groeit in je kwaliteit, maar dat is niet het enige. Ook het afstellen van de motor is een onderdeel waar je mee aan de slag kan. Ben je hier echter niet in thuis, maar merk je wel dat het niet vlot gaat? Dan is er ook nog eens een begeleidende afstelling, die je uitvoert op basis van simpele vragen die de game aan je stelt. Dat zijn allemaal van dat soort kleine dingen die er juist voor zorgen dat deze racer erg compleet aanvoelt. Aan bijna alles lijkt namelijk te zijn gedacht.

Andere beloningen in de vorm van beoordeling zijn de genoemde credits en populariteit. Door goed te presteren zal je namelijk steeds bekender worden en hoe bekender je bent, hoe meer deuren er opengaan, wat goed is voor je carrière. Continu falen tijdens races gaat je natuurlijk niet verder helpen, dus blijven presteren is hierin de oplossing. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar de game is niet per se heel gemakkelijk, waarover zo meteen meer. De credits die je krijgt, zijn een secundair onderdeel, want daarmee kan je allerlei cosmetische items aanschaffen voor je coureur, waardoor je die na verloop van tijd geheel naar eigen smaak kan uitdossen.

Een heuse simulator

De game houdt rekening met elke speler. Zo kunnen nieuwkomers hier prima mee overweg, maar ook de doorgewinterde MotoGP speler zal zich hier prima mee kunnen vermaken, zonder dat de game de één of de ander in de weg zit. Het meest uitdagende van de game is dat het een simulator is en dat betekent kortweg dat het racen bijzonder uitdagend kan zijn. Nieuwkomers kunnen echter alle hulpmiddelen aanzetten, waardoor het vrij arcade aanvoelt. Professionals doen dit natuurlijk zonder enige hulp en dan zie je dat het racen behoorlijk lastig kan zijn.

Valentino4

Juist deze vrije benadering zorgt ervoor dat de game voor iedereen interessant is en de aankleding met Valentino Rossi pakt in dat kader erg goed uit. De game biedt dermate veel content dat je je er een lange tijd mee kunt vermaken. Nu zegt content niet per se alles, maar waar Milestone in excelleert met deze game is de afwisseling, waardoor het ook daadwerkelijk interessant blijft. De game schotelt je daarbij oppervlakkige gameplay voor die behoorlijk diepgaand kan zijn, puur naargelang hoe jij de game instelt en dat maakt het tot een wel erg aangename racer. Sterker nog, het is één van de betere games die de ontwikkelaar geproduceerd heeft.

De content is compleet, de techniek niet

We hebben ons tot zover gericht op de carrière modus van de game en de belangrijkste gameplay elementen, maar daar houdt het niet bij op. De game bevat namelijk zoveel meer dan dat alleen. Zo kun je aan de slag in traditionele modi, zoals een losse race, los kampioenschap, online races enzovoort. Maar omdat de game Valentino Rossi als belangrijkste uitgangspunt heeft, kun je ook om de zoveel dagen speciale uitdagingen aangaan. Duik je liever in het verleden? Dan kan je de fantastische gevechten die Rossi op de baan had herbeleven en ook kan je nog aan de slag in races waarbij je de recordtijd van Rossi moet zien te verbreken.

Alsof dat nog niet genoeg is, is er ook nog een ‘Rossipedia’, welke allerlei anekdotes en stukjes informatie over zijn carrière bevat. Kortom, Valentino Rossi: The Game is meer dan alleen een MotoGP game. Het is qua content helemaal compleet waardoor een lange speelduur gegarandeerd is. Datzelfde kan helaas nog niet gezegd worden over de techniek, want daar schort het nog een beetje aan. Zo is de AI niet altijd even snugger, want die volgen veelal de ideale lijn en rammen zonder problemen tegen je aan, waardoor je uit balans kan raken. Gelukkig zijn ze wel erg competitief, waardoor de uitdaging gedurende de races blijft bestaan.

Valentino5

Toch konden we ons niet aan de indruk onttrekken dat er enige vorm van rubberbanding aanwezig is, want als je ver achterligt kan je de groep zo weer snel benaderen, maar als je op kop ligt is het verdomde lastig om van ze weg te rijden terwijl je aanzienlijk sneller bent. Een ander punt wat ons kritisch doet stemmen over de techniek is dat het er visueel allemaal wat simpel uitziet. Het is absoluut niet lelijk, maar het mist toch een hoop grote en kleine details om het geheel wat sfeervoller te maken. Het is allemaal wat kaal en net iets te ‘clean’, waardoor het niet direct altijd even realistisch overkomt. Maar wat het meeste ontbreekt tijdens de races is de sfeer, die juist in de menu’s wel weer erg goed aanwezig is dankzij de vele ingesproken berichten door Valentino.

De game schiet dus in technisch opzicht wat tekort en dat is jammer, want anders had Milestone hier zowaar een fenomenale racer neergezet. Maar uiteindelijk komt het neer op het racen zelf en dat is goed uitgevoerd als we het hebben over driften, rallyrijden en motorracen. Het rijden op crossmotoren voelt echter net niet goed genoeg aan, waardoor je die races – ondanks dat het voor afwisseling zorgt – liever wil vermijden. Het kan zeer goed een persoonlijk dingetje zijn met betrekking tot de gameplay, maar wat ik hiermee wil zeggen is dat het rijden met deze motoren niet zo goed en prettig aanvoelt als met de andere voertuigen binnen de game.

Milestone overtreft zichzelf door met een game te komen die veruit de meest complete MotoGP game ooit genoemd mag worden. Men wisselt de droge carrières waarin je race na race afwerkt in voor een veel meer gekleurde invulling. De toevoeging van Valentino Rossi is een slimme zet, want dat geeft reden tot veel meer verschillende races en dat maakt de afwisseling tussen de races in kampioenschappen erg prettig en vooral erg leuk. Qua content hebben we dan ook niets op de game aan te merken, technisch helaas nog wel. Zo is het tijdens het racen wat sfeerloos en ook de AI is niet altijd even intelligent bezig wat bij vlagen voor wat frustrerende situaties kan zorgen. Desalniettemin is dit een geslaagde racegame die ons in ieder geval erg wist te vermaken.

• Valentino Rossi
  • Bomvol content
  • Volop afwisseling