Mafia
In actie gezien: Mafia III – Sinds de aankondiging van Mafia III op de gamescom vorig jaar hebben we de game meerdere malen in actie gezien. Helaas hebben we tot op heden nog niet mogen spelen, maar hetgeen we keer op keer te zien kregen toonde telkens een andere kant van de game en zo ook de laatste keer weer. We kregen een complete verhaalmissie te zien waarbij Lincoln Clay achter de boekhouder van de Marcano familie aanging. Dat leverde weer een spectaculaire gameplay demo op, maar wat kunnen we jullie nog vertellen wat jullie niet al weten?

Stealth op de klassieke wijze

Als je een game zeer regelmatig in actie ziet en ook nog eens bespreekt met één van de ontwikkelaars, dan staat alle informatie vroeg of laat wel op het internet. Dat maakt deze preview ook wat lastiger om te schrijven, aangezien dit het vierde grote artikel over de game wordt. Hebben we niets te vertellen? Oh nee hoor, want ook op de gamescom was de demonstratie weer heerlijk en we hebben tegelijkertijd ook nog eens goed nieuws. Laten we maar gelijk met het goede nieuws beginnen, want dat is natuurlijk wat je wilt weten.

Mafia1

Na de demonstratie van Mafia III op de E3 twee maanden geleden, spraken we onze zorgen uit over de visuele kwaliteit van de game. Hierbij gaven we wel de noot dat het mogelijk aan het scherm zou kunnen liggen en dat vermoeden werd bevestigd op de gamescom. Hier kregen we de game op een normale (gigantische) TV te zien in plaats van een absurd groot LED-scherm en daaruit bleek heel snel dat het er visueel toch aanzienlijk mooier uitziet dan wat we op de E3 te zien kregen. Dat is natuurlijk erg fijn, want dat bevestigt immers dat we een mooie game in het vooruitzicht hebben.

Vrijheid staat centraal

Eén van de peilers waarop Mafia III rust is dat de vrijheid een zeer prominente rol speelt. Dan doelen we natuurlijk op het speelgebied dat enorm lijkt te zijn, maar ook in de manieren van vijanden aanpakken. Laten we bij het begin beginnen, want we zagen Lincoln met een boot door de Bayou varen. Daarmee is het dus duidelijk dat je naast autorijden ook rustig in een bootje kan stappen om overal heen te varen. Dat is op zich wel logisch ook, aangezien het in de Bayou net even wat makkelijker navigeren met een boot dan met de auto. Ongetwijfeld zal dat ook leuke gameplay elementen opleveren gedurende het verhaal, waardoor de Bayou een grotere rol speelt dan alleen decor.

Mafia2

De andere vrije aanpak is natuurlijk dat je kunt kiezen voor stealth of het grove geweld. De demo bestond uit het uitschakelen van Tony DeRazio, de boekhouder van de Marcano’s, die zich ophield in een groot hotel. Om gemakkelijk binnen te komen had Lincoln kunnen kiezen voor zijn wapens om al stormend binnen te komen en alles verrot te schieten. Men koos echter voor stealth waarbij Lincoln de loopjongen van DeRazio opzocht om zijn auto te bemachtigen. Met deze auto kon Lincoln zonder problemen een weg naar binnen vinden in de parkeergarage van het hotel alwaar hij stilletjes verschillende vijanden uitschakelde.

Naarmate hij verder kwam, belandde hij uiteindelijk op de verdieping van DeRazio. Hier zagen we Lincoln van schot naar schot bewegen om tussendoor stilletjes de nek van vijanden om te draaien of ze in het hoofd te schieten met een gedempt pistool. Wat vooral opviel is dat de gameplay middels stealth zo klassiek is als je het maar krijgen kan. Zorgen dat je uit zicht blijft en met je handen of wapens zo stilletjes mogelijk de vijanden uitschakelen om uiteindelijk bij je doel uit te komen. Dit alles zag er bijzonder vloeiend en soepel uit, waardoor de stealth gameplay naast de harde actie duidelijk een bestaansrecht zal hebben.

Mafia3

Speel slim en zorg voor weinig tegenstand

Met grof geweld de vijand bestrijden kan uiteraard ook, wat een stuk sneller zal gaan. Je hoeft je immers niet druk te maken over vijanden die je snappen, ze weten toch al dat je er bent. Als je met stealth speelt, ben je beduidend langer bezig, omdat je zo lang mogelijk ongezien moet blijven. Dit leverde echter wel een terugkerend punt van kritiek op. Zo haalden we in de E3 preview al aan dat de AI niet altijd bijster intelligent is. Nu zal dat weinig gaan veranderen, vermoeden we, aangezien de AI ook gedurende de stealth aanpak zo blind als wat is.

De vijanden zien je wel als je te dichtbij komt, maar geluid maken of op drie meter afstand even je kop opsteken zal weinig uitmaken. Dat oogt toch wat simplistisch en het is hopen dat de AI nog een beetje en update krijgt, zodat ze ook daadwerkelijk een uitdaging vormen gedurende het hele avontuur. Dat is overigens de laatste zorg die we nog hebben rondom Mafia III, want het kritiekpunt op de visuele kwaliteit is inmiddels wel opgehelderd. De animaties zijn wat dat betreft soms nog wat rommelig, maar met een open wereld en vele NPC’s is dat een terugkerend aspect – iets wat we ook in diverse andere games in dit genre zien. Bovendien zal je daar niet te zwaar aan tillen.

Mafia4

Voorlopige conclusie

Mafia III hebben we nu zo vaak in actie gezien dat we erg blij zijn dat de release nog iets meer dan een maand van ons af is. Ja, we hebben zo hier en daar kritiek op de game, maar dat betreft veelal technische zaken. Je kan de game niet afnemen dat het boordevol sfeer, diepgang en gameplay opties zit waardoor het op korte en lange termijn een waar genot om te spelen zal zijn. Hoe dat spelen daadwerkelijk aanvoelt, daar moeten we je het antwoord nog schuldig op blijven. Desalniettemin lijkt Hangar 13 een uitstekende game in de maak te hebben en zoals we duidelijk werd aan het begin van deze alinea: we hebben ongelofelijk veel zin in Mafia III. Kom maar op!