SlainLogo

Review: Slain: Back From Hell – Als je een game begint te spelen, is het eerst altijd even afwachten wat voor vlees je in de kuip hebt. Slain laat echter vrijwel meteen weten wat voor spel je aan het spelen bent. Je zult vrij snel doodgaan en als beloning krijg je dan een Trophy met de omschrijving: ‘Get used to it’. En je zal er inderdaad aan moeten wennen, want één ding is zeker als je Slain speelt: je zult doodgaan in de game, je zult heel veel doodgaan. Je bent dus alvast gewaarschuwd.

Terug van weggeweest

Het is dan wel meteen duidelijk wat voor game Slain is, maar de subtitel zorgt enigszins voor verwarring. Het doet een beetje vermoeden dat het hier gaat om een soort remaster of een vervolg op een al bestaand deel. Het heeft echter een hele andere reden. Slain werd al in maart van dit jaar uitgegeven op de PC, maar kreeg toen een heleboel kritiek over zich heen. Het spel speelde niet lekker en sommige dingen waren gewoon niet goed uitgewerkt. Dit heeft ervoor gezorgd dat de ontwikkelaar de game van Steam haalde om alles wat niet goed was aan te pakken. Vorige maand werd de game weer aangeboden voor PC-bezitters, alleen dan onder de naam Slain: Back From Hell en nu is het spel ook te spelen op de PlayStation 4.

slain_-3466937

Net als vroeger, maar dan anders

Slain kun je het best vergelijken met de Castlevania-reeks uit de jaren 80 en 90, maar dan iets meer lineair. Het heeft dezelfde gotische stijl en je komt tegenover dezelfde soorten vijanden te staan. Het verschil is dat deze titel wat bloederiger is en de held, genaamd Bathoryn, geen zweep gebruikt als wapen, maar een zwaard. Tevens kun je ook aanvallen blokken en heb je een extra krachtige aanval tot je beschikking door de aanvalsknop langer ingedrukt te houden en op het goede moment weer los te laten. Om het geheel een eigen smoel te geven, wordt de actie ondersteunt door heerlijk opzwepende heavy metal-muziek.

Aanvallen!

De ontwikkelaar laat met Slain: Back From Hell zien dat hij inderdaad heeft geluisterd naar de feedback op de eerste versie van de game. De held laat zich prima besturen en je zult geen problemen ondervinden om de verschillende bewegingen in te zetten. Vooral de extra krachtige aanval is een belangrijk wapen in je arsenaal. Het vergt wat timing, maar als het lukt, dan breng je je vijand flink wat schade toe. Dit is echter niet de meest dodelijke aanval die je tot je beschikking hebt. Als je op het juiste moment een aanval van je tegenstander blokkeert, dan staat deze even stil en kun jij toeslaan, wat een bloederig geheel veroorzaakt. En dat is heel erg bevredigend.

slain3

Klein, maar fijn

Je mag dan wel maar een klein aantal aanvallen tot je beschikking hebben en er wordt over het algemeen vastgehouden aan een eeuwenoude formule, je krijgt nergens het gevoel dat de game repetitief wordt. Dit komt vooral door de goede mix van platform- en actiegedeeltes, gecombineerd met wat kleine afwisselingen. De omgevingen waarin je terecht komt, zijn ook divers en brengen vaak extra verrassingen met zich mee in de vorm van ‘boobytraps’, die je ook tegen je vijanden kunt gebruiken. Dat kan heel handig zijn, want Slain is geen gemakkelijke game. Je zult het spel soms vervloeken, maar toch wil je meer. Het enige wat wel jammer is, is dat de levels wel heel erg lineair zijn. Er zijn weinig tot geen geheime doorgangen te vinden en dat is toch wel een beetje jammer. De gameplay is weliswaar tof zoals het nu is, maar wat meer exploratie had het spel zeker goed gedaan.

Zwaar Metaal

Waar de ontwikkelaar wel goede zaken mee heeft gedaan, is de gehele aankleding van het spel. Slain maakt gebruik van pixel art-graphics en dat past heel erg goed bij de gotische sfeer. Alles ziet er, ondanks de gebruikte stijl, gedetailleerd uit en personages, monsters en andere gedrochten zijn goed geanimeerd. De kers op de taart is echter de al eerder aangegeven heavy metal-muziek. Eigenlijk is dit een hele logische keuze, want dit soort muziek past natuurlijk perfect bij de bloederige en uitdagende actie. Het voegt echt iets toe aan de game en is ook nog eens heerlijk om naar te luisteren. We betrapten ons tijdens het spelen er zelfs op dat we voorzichtig zaten te headbangen.

tom_build1-2016-07-30-14-54-08-00

Baas boven baas

Waar Slain helaas wat minder mee weet te scoren, is met de eindbazen. Deze verschillen namelijk nogal in kwaliteit. Er zitten hele toffe monsters tussen die ook heel uitdagend zijn, maar af en toe zit er een rot appeltje tussen. Zo krijg je bijvoorbeeld ook schepsels tegenover je die je ook tijdens je avontuur al bent tegengekomen en dan weet je al de zwakke plekken al, of je krijgt monsters die gewoon niet heel erg moeilijk om te verslaan zijn. Dit komt de balans van het spel niet ten goede en het voelt af en toe een beetje aan alsof deze er met de haren bij zijn getrokken. Hier had wel iets meer werk van gemaakt mogen worden, want het doet een beetje afbreuk aan een verder heel leuk spel.

Ben je op zoek naar een ouderwetse action/platform-game, dan word je met Slain: Back From Hell op je wenken bediend. Het spel volgt de ouderwetse formule voor dit genre en voegt daar weinig aan toe, maar dat staat het speelplezier niet in de weg. De besturing is prima, de sfeer is geweldig en de game daagt je uit door zijn hoge moeilijkheidsgraad. Je zult dus vele malen doodgaan, maar je komt toch weer steeds terug voor meer. Alleen weet het spel met de eindbazen niet altijd dezelfde kwaliteit te halen en het had wel iets minder lineair mogen zijn. Gelukkig weten de pluspunten van het spel de overhand te nemen en is Slain: Back From Hell gewoon een hele goede game.

• Leuke gameplay
  • Heerlijk opzwepende Heavy Metal-muziek
  • Zeer uitdagend