Knipsel
Gespeeld: Dishonored 2 – Dishonored 2 is een direct vervolg op het eerste deel, waarin de lijfwacht van de keizerin – Corvo Attano – zijn onschuld moest bewijzen na haar tragische dood en ontvoering van haar dochter. Eenmaal aangekomen in 2016 steekt er weer een nieuw dilemma de kop op en met zijn ‘nieuwe’ metgezel Emily gaat hij het avontuur opnieuw aan. Afgelopen maandag mochten we aan de slag met één van de missies uit het nieuwste deel, welke we zowel met Corvo als Emily mochten spelen.

Welkom in mijn nederig stulpje!

In het level genaamd ‘The Clockwork Mansion’, infiltreren wij het huis van Kirin Jindosh, een uitvinder die – op z’n zachtst gezegd – een beetje getikt is. Bij benadering lijkt het een vrij normaal huis bovenop een berg te zijn, die we enkel kunnen bereiken door middel van een soort achtbaantje. Eenmaal binnen aangekomen, worden we direct begroet door niemand minder dan Jindosh, maar dan wel via een intercom systeem. Hij zit ergens ver weggestopt in een laboratorium, dat niet via de normale weg te bereiken is. Zoals we van het eerste deel al gewend waren, kunnen we gebruikmaken van niet voor de hand liggende methodes, zoals tussen spouwmuren doorkruipen en via pijpleidingen buitenom. Doch, deze missie vergt wat andere methodes.

Clockwork1

Het huis heeft de naam Clockwork Mansion verkregen, omdat je verdiepingen en muren in het huis kunt verschuiven door aan een hendeltje te trekken. Het huis is veel complexer dan je zou denken; je kunt niet zonder meer naar elke verdieping via de trap. Naast het ingewikkelde design van zijn huis, heeft Jindosh ook de uitvinding van de Clockwork Robots op zijn naam. Deze robots zijn uitgerust met vlijmscherpe messen en zijn slechts op bepaalde plekken tussen hun bepantsering in kwetsbaar. Daardoor zijn het geduchte vijanden om het tegen op te moeten nemen, maar een uitstekende reden om je speciale krachten te gebruiken.

Het verschil tussen Corvo en Emily

Er zijn slechts acht mensen in de wereld die de Outsider Mark dragen en Corvo en Emily zijn er twee van. Ondanks dat de Outsider Mark voor iedereen hetzelfde is, zijn de krachten die het brengt verschillend voor wie hem draagt. Toch kunnen ze gelijkenissen hebben, zoals ‘Blink’ voor Corvo en ‘Far Reach’ voor Emily. Beiden worden ze gebruikt om een kort stukje te teleporteren. Daarnaast hebben ze ook hun persoonlijke krachten, zoals Corvo’s ‘Bend Time’ wat de tijd vertraagt en Emily’s ‘Shadow Walk’, die haar transformeert in een soort schaduw monster (dat ons deed denken aan de tentakels van The Darkness) die vijanden zonder problemen uit elkaar kan rukken.

Clockwork2

Tijdens onze speelsessie hadden zowel Corvo als Emily nog maar drie verschillende krachten. Eén van Corvo’s krachten was een nieuwe, genaamd ‘Gust’ en twee die we al kenden uit het eerste deel. Als het gaat om de verdeling hiervan, lijkt het vooralsnog alsof Corvo aan het kortste eind trekt. Zijn krachten lijken meer bedoeld voor stealth en minder voor imposante trucjes, zoals die van Emily. Natuurlijk weten we nog niet wat de rest van de game zal brengen, maar voor zover we nu konden zien heeft Emily de meest interessante moveset, welke door de combinatie van Domino en Shadow Walk gewoon te leuk is om niet te gebruiken.

Een oude bekende…

Maar waarom betreed je eigenlijk het Clockwork Mansion? Naast dat Kirin Jindrosh gestoorde ideeën heeft en de Clockwork Robots op je afstuurt, heeft hij ook een oude bekende van je in gevangenschap: Anton Sokolov. Hij heeft het Sokolov Elixir uitgevonden (health Potion) en is ook een beroemd schilder. Naast dat je Jindrosh moet uitschakelen, moet je ook Sokolov uit zijn benarde positie helpen. Ook hij zit niet bepaald op een gemakkelijk te bereiken plek en je moet meerdere panelen van het huis verschuiven, wil je de Assessment Chamber bereiken waarin hij zich bevindt. Afhankelijk van hoe je hier terecht komt, zal Jindrosh je ook anders adresseren over de intercom. Hij kan er absoluut niet tegen als je uit zijn zicht verdwijnt en zijn ongenoegen is duidelijk merkbaar.

Eenmaal aangekomen, blijkt de Assessment Chamber een testplek voor de Clockwork Robots te zijn en hier moet je deze vijanden ook verslaan, alvorens je Sokolov over je schouder kunt gooien en uit het doolhof kunt ontsnappen. Als je inmiddels iedereen al hebt vermoord, zal Jindrosh geen nieuwe vijanden meer op je afsturen en kun je het huis doorzoeken naar geld en andere collectibles. Ook kan je je tegoed doen aan de kleine details, zoals het hoofdthema van Dishonored spelen op de piano of aantekeningen doorlezen om zo meer informatie op te doen over je omgeving en de personages in het level.

To murder or not to murder?

Zij die bekend zijn met Dishonored, zullen het vast fijn vinden om te weten dat je wederom een complete playthrough kunt doen zonder iemand te vermoorden. Je kunt dus ook kiezen om de doelwitten voor je missie in leven te laten, maar ze op een andere manier uit te schakelen. In het geval van Jindrosh eindigt hij op een soort elektrische stoel/magnetron die via elektromagnetische golven het gedeelte met kwade bedoeling uit zijn brein wist. Hierdoor blijft er na deze gebeurtenis van Jindrosh niet meer over dan een klagende, ongeletterde en bijna kwijlende man.

Clockwork3

Voorlopige conclusie

Dishonored 2 weet ons op het puntje van onze stoel te krijgen als het gaat om sfeer, verhaal en level design. De puzzel die Clockwork Mansion heet, geeft een compleet nieuwe laag aan de missie, welke nog diepgaander wordt doordat je geen lineair pad moet volgen. Kleine details die in het level design verwerkt zitten en (stiekeme?) knipogen naar andere franchises als BioShock en The Darkness maken een game met zoveel meer dan waar Bethesda eigenlijk mee adverteert. De game ademt enorm veel sfeer uit en ziet er ook nog eens stukken beter uit dan haar voorganger, die het voornamelijk van de sfeer moest hebben. Vooralsnog verkiezen we wel Emily boven Corvo, omdat we nog niet het gehele arsenaal van de twee hebben mogen aanschouwen. Wellicht verandert die mening nog naarmate de release van de game nadert. Los van dat is de game tot zover buitengewoon uniek en dat is nooit een slecht ding.