BatmanLogo
Review: Batman: Arkham VR – Rocksteady heeft de afgelopen jaren goed naam gemaakt als de ontwikkelaar van de Batman games en ter ere van PlayStation VR hebben ze Batman: Arkham VR gemaakt. Deze game is één van de launchgames voor de virtual reality headset en vanzelfsprekend hebben we ook deze titel uitvoerig gespeeld om jullie te kunnen vertellen of deze titel de moeite waard is. Batman: Arkham VR is namelijk totaal anders dan wat je van de Batman games gewend bent, maar is dat een goede zaak?

Kleed je als Batman

Batman: Arkham VR is een korte game. Dat is één van de eerste dingen die je snel zult horen als je mensen spreekt die de game gespeeld hebben. Op een uurtje ben je door het verhaal heen en dat is dus niet bijster lang. Toch is het een memorabele ervaring, want de game laat je letterlijk in de huid van de held kruipen. Dit begint in het huis van Bruce Wayne, waar je de sleutel tot de Batcave krijgt van Alfred. Terwijl je afdaalt, komen er allemaal apparaten in beeld die als opslag dienen voor je pak en gaandeweg de afdaling kleed je jezelf verder aan.

Batman3

Eerst het pak, dan je helm, daarna je tools en afsluitend de batarangs. De weg naar beneden duurt even, dus tegelijkertijd krijg je ook nog even de mogelijkheid om je tools en batarangs uit te proberen. Eenmaal beneden aangekomen, blijken Robin en Nightwing niet te reageren op oproepen en is her aan jou – Batman dus – om uit te zoeken wat er is gebeurd. Dit brengt je vervolgens ergens midden in Gotham waar je het levenloze lichaam van Nightwing aantreft en daar begint het avontuur pas echt. Met je scantool activeer je een reconstructie van wat er is gebeurd en gaandeweg kom je erachter wat de aanleiding is tot de dood van je partner.

Onderzoeken en verzamelen

Door de omgeving goed te bekijken, kom je meer te weten over wat er heeft plaatsgevonden en dat levert je nieuwe clues op in je zoektocht naar de dader en Robin, die nog steeds spoorloos is. Dat brengt je op verschillende locaties waarbij je tegenover een welbekende schurk komt te staan. Veel meer dan dat zullen we niet vertellen, anders heb je zelf niets te ontdekken. We kunnen je wel vertellen dat het de moeite waard is om het avontuur te doorlopen, omdat men op een creatieve wijze met het verhaal omspringt en meer nog met de gameplay.

Batman1

De game speel je met twee Move controllers en zodoende ben je veel aan het rondzwaaien. Enerzijds om batarangs rond te gooien, maar anderzijds ook om je scanner te gebruiken op zoek naar nieuwe aanwijzingen. Daarnaast heb je nog een grappling hook die je objecten laat pakken, evenals dat je daarmee naar volgende levels kunt gaan. Het werkt gedurende het avontuur allemaal bijster intuïtief, omdat het heel erg natuurlijk aanvoelt. Dat geldt met name voor de bewegingen, maar ook de wereld waarin je vertoeft, ziet er levensecht uit in virtual reality. Wat hierbij tevens geldt, is dat het er ook nog eens ontzettend mooi uitziet.

Je bent gedurende het avontuur allerlei dingen aan het doen en wat een leuke aanvulling op de gameplay is, is dat de game voorzien is van allerlei puzzels. Een paar dienen voor het voltooien van het verhaal, maar als je eenmaal klaar bent met dit verhaal, dan kan je opnieuw naar locaties terugkeren om de geheimen te ontdekken. Iedere locatie bevat namelijk allerlei objecten, geheimen en meer van de Riddler en als je die vrijspeelt, dan unlock je verschillende bekende personages uit het Batman universum die je van dichtbij kunt bekijken. Leuk detail: de ogen van deze modellen volgen jouw hoofd, wat allereerst realistisch is en daarnaast ook net even wat meer waarde aan het geheel geeft.

Batman2

Het is en blijft een korte ervaring

Het uitspelen van het verhaal kost je pakweg een uur, zoals al aangegeven, maar daarna kan je dus op zoek naar alle geheimen. Als je een beetje goed oplet, dan kan je dat in een uurtje of misschien twee wel geklaard hebben, waardoor de totale speelduur alsnog niet veel langer is dan drie uur. Dat is eigenlijk best kort, maar het zoeken, puzzelen en verzamelen die als extra activiteiten aan de game zijn toegevoegd, die maken de extra tijd die je moet investeren zeker de moeite waard. Het is bedoeld als middel om de speelduur op te rekken, maar daar zal je geen seconde moeite mee hebben, omdat de Batcave en Gotham in VR een plezier zijn om tijd in door te brengen.

Toch kunnen we er niet omheen dat de speelduur kort is en dat kan normaliter een minpunt zijn. Als we naar het complete pakket kijken, dan is er eigenlijk geen directe reden tot klagen. De prijs van Batman: Arkham VR is niet al te hoog en de ervaring is werkelijk fantastisch. Je waant je echt als Batman en het onderzoeken van de wereld voor het verhaal is een plezier. Maar ook de aanvullende puzzels en de te verzamelen objecten maken het tot een plezierige ervaring. In dat perspectief is het enige minpunt dat we kunnen bedenken, dat we eigenlijk nog meer willen. Of dat echt een minpunt te noemen valt is wat kort door de bocht, want je kan dat net zo goed als een pluspunt zien. Het weergeeft indirect immers de hoge kwaliteit van deze VR-game.

Batman4

Batman: Arkham VR is een fantastische ervaring. Het ziet er mooi uit, het schetst een realistisch beeld van het Batman universum en de manier van spelen werkt uitermate goed. De ervaring is aan de korte kant, maar de extra dingen die je kan ontdekken en verzamelen zijn allen de moeite waard. Er zijn bij de release van PlayStation VR veel games uitgekomen, maar dit is overduidelijk één van de beste die je kan aanschaffen. Twijfel je nog? Ja, drie uur gameplay tegenover een euro of twintig is alsnog relatief weinig, maar ik kan je garanderen dat de ervaring de moeite waard is. Het is genieten en je zult je vergapen aan Gotham en de gameplay mogelijkheden die virtual reality voortbrengt. Kortom, Batman: Arkham VR is een uitstekende VR-game!

• Jij bent Batman
  • Werkt uitstekend met de Move controllers
  • Ziet er grafisch erg netjes uit