crystal rift

Review: Crystal Rift – De wat oudere gamers onder ons kunnen zich misschien nog wel Eye of the Beholder of Dungeon Master herinneren. Deze ‘grid based dungeon crawlers’ waren eind jaren 80 en begin jaren 90 zeer populair, maar dit genre stierf daarna een langzame dood. Psytec Games wil met Crystal Rift dit soort titels weer op de kaart zetten. Is dat een goede keuze geweest of is het niet zonder reden dat dit genre al vele jaren niet meer wordt gebruikt?

Zoek de uitgang

In Crystal Rift kom je terecht in een kerker die bestaat uit verschillende levels. Het is aan jou om er voor te zorgen dat je naar de uitgang komt en zo kunt ontsnappen. Natuurlijk is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. De kerker waarin je bent belandt is al een groot doolhof, maar ook verschillende valkuilen, vijanden en puzzels proberen je tegen te werken. Tijdens je avontuur zal je ook wat brieven tegenkomen die het verhaal uit de doeken doen en je duidelijk maken waar je terecht bent gekomen.

crystal rift

Stapje voor stapje

Als je een fan bent van dungeon crawlers, dan heeft Crystal Rift waarschijnlijk je interesse gewekt. Toch is deze titel heel wat anders dan wat je gewend bent van het genre. Je ziet je avontuur in first-person, maar de manier om je personage te bewegen is heel onorthodox. Het level bestaat namelijk uit een onzichtbare ‘grid’. Je verplaatst je dus vakje voor vakje. Als je gewoon rechtdoor loopt merk je daar weinig van, maar wel als je je wilt draaien. Je kan alleen 45 graden per keer draaien en dit kan niet terwijl je loopt. De besturing is dus heel erg wennen, doordat we vandaag de dag heel anders gewend zijn.

Tegendraads

Er zijn nog meer dingen die gamers van hedendaagse titels verwachten, maar wat niet met Crystal Rift wordt gegeven. Zo zien alle omgevingen in de meer dan twintig levels er eigenlijk zo goed als hetzelfde uit. Je zult grotendeels dezelfde muren om je heen zien en daar wordt amper van afgeweken. Tevens zijn de graphics zelf ook niet echt iets wat je zou verwachten op de PlayStation 4. Het is allemaal heel erg basic en het ziet er meer uit als een PS2-titel die in hoge resolutie draait. Eén ding is zeker, Crystal Rift moet het niet van zijn graphics hebben.

crystal rift

Onthouden

Het belangrijkst in de game is het puzzelen en daar is op zich ook wel het één en ander op aan te merken. Er is namelijk niet heel erg veel variatie. Eigenlijk ben je alleen maar naar sleutels en schakelaars aan het zoeken, zodat je deuren kunt openen om zo verder te gaan met je avontuur. Dat valt niet altijd mee, doordat je geen map hebt. De levels worden al vrij snel groter en het is je dan niet altijd duidelijk waar je precies bent en waar je eventueel naar terug moet lopen om een deur te openen. Een fotografisch geheugen lijkt haast een pré als je deze game speelt.

Met opzet

Het lijkt er nu misschien op dat Crystal Rift een complete drol is, maar dat is het zeker niet. Psytec is namelijk meer dan geslaagd in de opzet. Zoals in het begin van deze review al werd vermeld, was het de bedoeling van de ontwikkelaar om een game te maken vergelijkbaar met een Dungeon Master en/of Eye of The Beholder. Daar is het gewoon goed in geslaagd. Deze titels waren ook niet voorzien van veel variatie qua graphics en daarin deed je in principe ook steeds hetzelfde. Ook een map was toen niet aanwezig. Het had de game zeker goed gedaan als dit wel het geval was geweest, maar men heeft er voor gekozen om zo dicht mogelijk bij het genre te blijven.

crystal rift

Wat de game in zijn voordeel heeft, is dat het al snel heel uitdagend wordt. Dit geldt echter alleen voor de puzzels, want vijanden zijn erg simpel te verslaan. De kleine variatie die er wel is qua puzzels, doet de game veel goed en zorgt er toch voor dat je verder wilt gaan. Ook de ‘vreemde’ besturing geeft het spel een eigen smoel en geeft je het idee toch wat anders dan anders te spelen. Het geheel heeft zo toch een vreemde aantrekkingskracht. Het zal absoluut niet mee gaan dingen naar een ‘Game of the Year Award’, maar het is toch een alleraardigste ervaring.

Andere ervaring

Deze ervaring is volgens de ontwikkelaar speciaal gemaakt voor VR, maar je kunt het ook spelen op een TV. Virtual reality voegt echter weinig toe aan de game zelf. Ja, je kan om je heen kijken, maar er zijn niet echt puzzels die hier op inspelen. Tevens is het camerastandpunt een beetje raar. Het lijkt er op alsof je met je hoofd langs het plafond schraapt en dat voelt een beetje raar aan als je in het spel rondloopt. Als je Crystal Rift gewoon op de TV speelt, dan mis je dus niet veel en is de ervaring nagenoeg hetzelfde. Helaas krijgen PlayStation 4-bezitters wel een andere ervaring dan PC-gebruikers. In de PC-versie is het namelijk mogelijk om je eigen levels te maken. Op de PS4 is dit jammer genoeg achterwege gelaten.

Conclusie

Crystal Rift heeft graphics die niet PlayStation 4 waardig zijn, de omgeving ziet er in elk level zo goed als hetzelfde uit en de vijanden zijn verschrikkelijk makkelijk om te verslaan. Ook de puzzels komen vrij vaak op hetzelfde neer en er is geen map, waardoor je vooral in latere levels soms niet meer weet waar je bent. Toch is er wel degelijk wat plezier te beleven aan de game, want de ontwikkelaar slaagt cum laude in de opzet van de game. Veel van de eerder genoemde minpunten waren vroeger heel normaal voor dit genre en werden toen dus niet als negatief bestempeld. Ook het uitdagende karakter van Crystal Rift zorgt er voor dat je toch wilt blijven spelen. Het spel is dan ook het meest geschikt voor gamers die de jaren 80 en 90 hebben meegemaakt. Heb je dat niet, dan adviseren we je even na te denken voordat je overgaat tot aanschaf.

Pluspunten

  • Puzzels worden steeds uitdagender
  • Slaagt met vlag en wimpel in haar opzet
  • Onorthodoxe manier van bewegen heeft zijn charme

Minpunten

  • Vijanden gemakkelijk te verslaan
  • Omgevingen zijn allemaal hetzelfde
  • Grafisch onder de maat
  • Geen level editor

6.0