Review: FlatOut 4: Total Insanity – Elke ontwikkelaar en uitgever hoopt erop dat, als zij een nieuw IP op de markt brengen, deze succesvol wordt en er een heuse franchise van gemaakt kan worden. Dit leek het geval te zijn met de FlatOut-serie. Er verschenen verschillende delen die het redelijk goed deden, maar dat kwam tot een abrupt einde toen in 2011 FlatOut 3: Chaos & Destruction uitkwam. Deze titel scoorde zeer laag en zorgde er voor dat de franchise stopte. Toch is de serie inmiddels weer opgepikt en nu kan FlatOut 4: Total Insanity gespeeld worden op de PlayStation 4. Is het krankzinnig dat er wordt geprobeerd om de serie weer op de kaart te zetten of is het spel krankzinnig goed?

Chaos

Gamers die al één van de eerdere delen hebben gespeeld, weten wat ze van deze serie kunnen verwachten: chaos. Alles is namelijk toegestaan in deze titels. In plaats van met uiterste precisie langs je tegenstander te rijden, beuk je hem hier gewoon aan de kant. Dit is dan ook niet anders in Total Insanity en je kunt je daarom heerlijk uitleven. De hoofdmodus van het spel is de carrièremodus. Hierin zijn er een drietal competities die elk een flink aantal toernooien en wedstrijden met zich meebrengen. Deze bestaan uit ‘normale’ races, races met power-ups en time trials. Als laatste krijg je ook af en toe een ‘destruction derby’ te spelen, waarbij je in een afgesloten arena wordt geplaatst en het de bedoeling is om iedereen total loss te beuken.

Alles moet kapot

Om voor zoveel mogelijk chaos te zorgen, kunnen er een heleboel dingen kapot op de verschillende circuits. Zo kun je niet alleen lantaarnpalen en bomen kapot rijden, maar ook schuurtjes en dergelijke zijn niet veilig. Deze knallen ook nog eens heel erg vet uit elkaar, want je ziet de brokstukken door de lucht vliegen, wat een spectaculair aangezicht is. Je zou dan ook verwachten dat bij auto’s de deuren, zijspiegels, motorkappen en dergelijke eraf zouden knallen bij botsingen met andere wagens om zo een nog spectaculairder geheel te krijgen. Alleen is dat totaal niet het geval.

Het enige wat gebeurt, is dat je auto een deuk oploopt of iets van soortgelijke strekking. In feite wordt het model van je auto omgewisseld naar een model dat iets meer in de kreukels ligt. Daar zijn er helaas niet al te veel van beschikbaar, dus de variatie in schade is erg karig. Dat steekt zo erg af tegen de rest van de game, dat het gewoon storend is. Nee, het doet verder niets af aan de gameplay, maar het is gewoon een hele vreemde keuze, die in schril contrast tegen de rest van het spel staat en FlatOut 4 daardoor niet de impact geeft die het wel had kunnen hebben.

PlayStation 3

Sowieso schort het een beetje aan kwaliteit van de diverse auto’s. Ze zien er namelijk uit alsof deze zo uit een PlayStation 3-game zijn geplukt. De meesten bestaan uit vrij weinig polygonen en ook de texturen zien er niet al te scherp uit. Ook op dit vlak komen de circuits beter uit de bus. Het is niets wereldschokkends, maar die hebben in ieder geval niet de ‘last-gen’ uitstraling die de racemonsters wel hebben. Er is overigens wel veel keuze aan auto’s aanwezig in FlatOut 4 en deze hebben allemaal hun eigen karakteristieken. Dat zorgt voor de nodige variatie, alleen gaat de ontwikkelaar in deze game soms wat overboord. Dit geldt dan vooral op het gebied van hoe deze op de weg liggen. Zo zijn er wagens die haast niet onder controle te krijgen zijn, doordat deze al door een kleine bobbel in de weg over de kop vliegen. Tevens is het besturen een hel, want de kleinste beweging van je analoge stick kan er al voor zorgen dat je bijna compleet een 180 maakt.

Dat is erg zuur als je net al je prijzengeld hieraan hebt uitgegeven. Ik hoor je nu al denken: ‘dan let je toch op de statistieken van een auto, zodat je kan zien dat deze moeilijker te besturen is?’ Maar die vlieger gaat niet op. Vaak komen deze niet overeen met als je daadwerkelijk gaat rijden en dat geldt niet alleen voor de wegligging, maar ook voor de snelheid, boost en dergelijke. Dit maakt het heel erg moeilijk kiezen welke vierwieler het beste bij jou past en je kunt in het begin van een competitie maar uit twee wagens kiezen. Je kunt je bolide wel opwaarderen, maar dat kan voor elke stat maar een paar keer. Tevens kun je wagens die je wel liggen niet meenemen naar een zwaardere competitie, dus zit je vast aan een bolide die niet geschikt is om mee te racen. En dat maakt de carrièremodus er absoluut niet leuker op.

Het is jammer dat sommige auto’s zo in onbalans zijn, want de gameplay zelf is best leuk. Heb je de goede wagen, dan is het heerlijk om iedereen van de baan af te rossen. De circuits zitten ook goed in elkaar en er zijn er meer dan genoeg van. Ook de destruction derby-segmenten zorgen voor prima vermaak en geven je – samen met de time trials en races met power-ups – leuke uitstapjes die eventuele eentonigheid tegengaan. Maar ja, ook hier geldt weer dat sommige wagens dan flink wat roet in het eten gooien.

Crash Test Dummy

Nu is de serie niet onbekend met het principe ‘gooien’, want dat is namelijk mogelijk met de chauffeur. Bij een flinke botsing kon deze namelijk door het raam vliegen. Dat zag er niet alleen leuk uit, maar van dit principe werd ook in een aantal speciale modi gebruik gemaakt en dat is ook het geval met FlatOut 4. Buiten de carrièremodus, is er nog een FlatOut modus waarin je minigames te spelen krijgt waarbij het lanceren van je chauffeur vaak een belangrijke rol speelt. Zo speel je bijvoorbeeld variaties van ‘beer pong’ en honkbal, waarin je jouw chauffeur zo nauwkeurig mogelijk door je vooruit moet laten knallen. Dit is allemaal verrassend leuk en maakt het geheel dan ook tot een geslaagde extra, ook al is deze niet heel erg lang

Met z’n allen

Gelukkig is de FlatOut modus niet het enige dat goed weet te scoren, want FlatOut 4 bevat ook een online multiplayer en dat is eigenlijk het leukste onderdeel van de game. Het zit niet vol met verschillende modi, maar hier kun je dus de auto’s die verre van ideaal zijn vermijden en zo is niemand in het nadeel. Het simpele schademodel van de PS3-auto’s is nog steeds van kracht, maar hier laat de game zien hoe leuk het kan zijn als alles op zijn plek valt. Het is dan ook zo jammer dat de carrièremodus deze kwaliteit niet brengt.

FlatOut 4: Total Insanity zal er niet voor zorgen dat de serie weer volop in de spotlights zal staan. Met de gameplay zelf is niets mis, maar de balans van de auto's in de carrièremodus is ver te zoeken. Je zit soms met een auto opgescheept die haast niet te besturen is en onverwachte capriolen uithaalt waar je niets aan kunt doen. Ook op grafisch gebied is de game een mengelmoes van kwaliteit en levert de ontwikkelaar wat betreft destructie maar half werk. Gelukkig is er nog de FlatOut modus en een online multiplayer die voor aardig wat vertier zorgt. Het is dan ook zo jammer dat dit niet geldt voor het complete pakket.

• Leuke gameplay
  • Parkoersen zitten goed in elkaar
  • Online multiplayer komt goed uit de verf