Review: Yooka-Laylee – Bekende platformers als Donkey Kong Country en Banjo-Kazooie waren destijds razend populair. Tegenwoordig worden er niet zoveel oldschool platformers meer gemaakt en dat is best jammer. Natuurlijk keert over enkele maanden de knotsgekke Crash Bandicoot terug in de vorm van een remaster, maar een nieuwe game zou natuurlijk nog toffer zijn. Playtonic heeft in ieder geval een team van echte platformveteranen bij elkaar gezocht die het genre opnieuw leven proberen in te blazen door middel van twee olijke dieren. Yooka-Laylee is het resultaat van deze samenwerking en deze groene kameleon en paarse vleermuis staan aan het begin van een groots avontuur. Benieuwd hoe dat avontuur uit de verf komt? Lees vooral snel verder!

Van luiwammesen naar helden

Dit duo heeft geen flauw idee dat hun leven omgegooid gaat worden wanneer je de game opstart. Je ontmoet ze terwijl ze een beetje aan het zonnebaden zijn en zich nergens druk over maken. Laylee – de paarse vleermuis met de rode neus – vertelt trots aan Yooka dat hij een zeldzame schat heeft gevonden, namelijk een boek dat bestaat uit alleen maar gouden pagina’s. Beiden beseffen echter niet hoe belangrijk dat oude boek is totdat de slechterik van het verhaal eens besluit om alle kennis van de wereld op te zuigen met een geheim wapen. Alle boeken worden opgezogen door een enorme machine en zo ook het boek van het kleurrijke duo. Eenmaal wakkergeschud door dit vreemde fenomeen start jouw avontuur.

Capital B is een kapitalistische bij – vandaar zijn naam – en speelt de antagonist in dit verhaal. Hij is op zoek naar het boek dat Yooka en Laylee hebben bemachtigd en stopt voor niets eer hij het boek in handen heeft. Zijn rechterhand is Dr. Quaker – een slechte eend die als baan wetenschapper heeft – en hij heeft die duivelse machine uitgevonden. Hij ziet er overigens ook nogal vreemd uit. Een eend die het lijf van een kauwgomballenautomaat heeft met daarbij een roze pot op zijn kop. Dat kan alleen maar slecht nieuws betekenen en deze twee personages beschikken over een heel leger aan Corplets. Dit zijn kleurrijke wezentjes die niet al te slim zijn en dus vooral dienen om jou het leven zuur te maken. Wat het verhaal betreft zijn alle ingrediënten aanwezig om je een leuk avontuur voor te schotelen.

Ontzettend kleurrijk en vrolijk

Waar Yooka-Laylee haar grote kracht uithaalt, is toch al gauw de stijl van de game. Direct vanaf het eerste moment dat je gaat spelen waan je je in zo’n jaren 90 platformer. De gehele visuele stijl straalt nostalgie uit en dat wordt nog eens versterkt door allerlei personages die je tegenkomt op je pad. Onze kameleon en vleermuis staan er natuurlijk niet alleen voor tijdens dit avontuur en onderweg ontmoet je de meest diverse figuren. Een voorbeeld hiervan is Trowzer. Deze slissende salesman verkoopt je allerlei verschillende moves, mits je voldoende schrijfveren verzameld hebt. Naast deze rode slang heb je nog veel meer personages, waaronder een pixelachtige T-Rex, een vrouwelijke inktviswetenschapper en een mopperig scheepskanon.

Personages zijn dus aanwezig in allerlei soorten en maten en dat maakt het avontuur gelijk al erg leuk. Wat hier goed aan bijdraagt zijn de werelden die je gaat doorkruisen. Net als de personages zijn deze ontzettend kleurrijk en leuk vormgegeven. Van een groen tropisch regenwoud met daarin enkele tempels tot een winterse wereld vol sneeuwpoppen als vijanden. De variatie is ook hier duidelijk aanwezig en Playtonic levert daarin echt goed werk af. Er zijn in totaal vijf werelden die via allerlei boeken te bereiken zijn, dus er is voldoende afwisseling gedurende het avontuur. Deze werelden kan je overigens verder doorgronden, door nieuwe gebieden vrij te spelen aan de hand van voldoende Pagies die je verzameld hebt.

Verzamelen tot je een ons weegt!

Het zeldzame boek van Yooka en Laylee dat we eerder al noemden, is een magisch boek dat veel macht heeft. Voordat het in de enorme stofzuiger van Capital B en Dr. Quack terecht komt, scheuren alle levende pagina’s zich uit het boek en zij vliegen verspreid naar alle werelden toe. Het is aan jou de taak om al deze ‘Pagies’ terug te vinden en dat zijn er nogal wat. Maar liefst 145 Pagies staan te wachten totdat jij ze weer terugvindt. En dat gaat niet zomaar door ze enkel te vinden. Nee, soms is er meer voor nodig dan alleen dat.

Personages geven je bijvoorbeeld zijmissies waarmee je een Pagie kunt verdienen. Of ze willen het op sportieve wijze tegen het duo opnemen en gaan tegen je racen. Maar ook de omgeving speelt een rol in het verkrijgen van alle Pagies. Zo bevatten de werelden veel puzzels die je dient op te lossen, zodat je weer nieuwe pagina’s krijgt. Deze puzzels variëren best wel van elkaar. Zo loopt het uiteen van raak bijvoorbeeld alleen de juiste tegels aan op een bepaalde vloer of spel het juiste woord tot onthoud een melodie en nog veel meer. Alles Pagies verzamelen kost je dus heel wat tijd. Mocht dat nog niet genoeg zijn, er zijn ook nog eens 1010 Quills te verzamelen. Dit is de in-game valuta waarmee je speciale power moves bij Trowzer kunt kopen.

Gesproken audio zorgt voor irritatie

Passende muziek kan een game maken of breken. Helemaal bij platformers waar je veel tijd in spendeert om alle items te vinden. Op dat vlak zit het met Yooka-Laylee wel snor. Er is echter wel een punt van kritiek op de audio waaraan je je kunt gaan irriteren en dat zijn de stemmen van de personages. Yooka en Laylee, en eigenlijk iedereen in de game, spreken namelijk geen bestaande taal. Het klinkt veelal meer als ‘Oe’, ‘Ah’ en ‘Oo’. In het begin is dit best wel grappig, maar na enige tijd kan het voor wat irritatie gaan zorgen met als gevolg dat je de neiging krijgt alles snel weg te klikken. Maar hierdoor kan je het verhaal gedeeltelijk missen en dat is dan weer wat vervelend.

Grafisch is de game prima vormgegeven. Met name de stijl is wat de game tot een visueel plezier maakt daar waar het grafisch niet van de bovenste plank is. We zijn wat dat betreft wel erg verwend door andere recente releases, maar dat neemt niet weg dat we de visuele kwaliteit kunnen waarderen. De stijl waarin de kleurrijke en vrolijke wereld tot leven wordt gebracht met daarbij een flinke diversiteit in personages en obstakels, is een genot voor het oog. Daarbij geldt nog dat verschillende details erg opvallen door een nette afwerking.

Yooka-Laylee is een platformer die je direct weer meeneemt naar de glorieuze jaren van het platform genre. Alle ingrediënten zijn aanwezig. Een bizar en grappig verhaal, diverse en talrijke personages, vrolijke en kleurrijke werelden die groter zijn dan je denkt en een visueel stijltje die je direct herkent en waardeert. De game biedt plezier voor jong en oud en door de relatief lage moeilijkheidsgraad kan zelfs de wat jongere gamer hier ook prima mee uit de voeten. Het avontuur is bovendien erg leuk om te beleven dankzij de variatie in gameplay en het leuke duo. Wel kunnen de 'gesproken' dialogen na een tijdje gaan irriteren, maar dat moet je maar voor lief nemen. Wie van platform games houdt, die mag deze kleurrijke titel eigenlijk niet missen.

• Grappig en bizar verhaal
  • Variatie in personages
  • Vrolijkheid spat er vanaf in kleurrijke werelden