Review: Yakuza Kiwami – Eerder dit jaar kwam er eindelijk een Yakuza game voor de PlayStation 4 uit in ons land, namelijk Yakuza 0. Dit was een prequel op de eerste Yakuza game die welgeteld 11 jaar geleden in de Benelux uitkwam. Dat is een behoorlijk lange tijd geleden, dus er is een grote kans dat je alweer de nodige details van de eerste game uit de serie bent vergeten. Dat dacht SEGA ook, dus brachten zij anderhalf jaar geleden een volledige remake met de titel Yakuza Kiwami in Japan uit. Nu kunnen wij er (eindelijk) mee aan de slag, mooi een paar maandjes na de release van Yakuza 0. Tijd om wat herinneringen op te halen in Yakuza Kiwami.

Hoe het van origine begon

Tsja, echt het begin van het verhaal is het natuurlijk niet meer nu we een, buitengewoon goede, prequel hebben gehad, maar ooit was dit de fundering van de Yakuza franchise. Kazuma Kiryu, de held van de serie, staat op het punt zijn eigen familie te krijgen binnen de Tojo Clan, onder toezicht van Kazama, jouw mentor. Kiryu is simpelweg één van de beste: Hij is slim, hij is sterk, maar gaat liever een gevecht uit de weg als het niet nodig is. Een geboren leider als het ware. Om het te vieren gaat hij nog een avondje feesten met zijn beste vrienden met wie hij als kind in een weeshuis heeft gewoond: Akira Nishiki en Yumi Sawamura. Alles lijkt rooskleurig te verlopen, totdat je een onheilspellend telefoontje ontvangt.

Dojima, één van de voorzitters van de Tojo Clan, heeft Yumi meegenomen tegen haar wil in, want zodra je iets met de Yakuza van doen hebt, ben je hun eigendom. Kazama vraagt Kiryu om kalm te blijven, echter heeft Akira dit geduld niet en gaat op zoek. Wanneer Kiryu besluit om er achteraan te gaan is het erger dan hij dacht. Dojima is doodgeschoten door Akira. Kiryu besluit om de val op zich te nemen wat resulteert in een gevangenisstraf van 10 jaar en, slechts, een schorsing bij de Tojo Clan. Wanneer Kiryu weer vrij komt is Yumi vermist, is Akira niet meer de vriend die hij ooit was en er heerst chaos in de Tojo Clan. Wat is er allemaal gebeurd in die 10 jaar dat Kiryu vastzat?

Een hele upgrade

Zoals we in de inleiding al even kort hebben benoemd, is Yakuza Kiwami een volledige remake van het eerste deel uit de Yakuza serie, wat dus ook betekent dat de gameplay met zijn tijd is meegegaan. Hierdoor is de gameplay nagenoeg identiek aan die van Yakuza 0 en dat is absoluut een goed ding. Wederom hebben we diverse vechtstijlen om uit te kiezen die elk hun voor- en nadeel hebben, afhangend van tegen wat voor soort vijand je het op moet nemen. Ook kan je tijdens gevechten wisselen tussen deze stijlen en, na de nodige upgrades, gaat dit nog soepeler dan normaal. Denk bijvoorbeeld aan het direct kunnen wisselen van stijl nadat je iemand uit een groep van vijanden hebt uitgeschakeld, want jouw tegenstanders hebben vaak ook per persoon een andere stijl van vechten.

Kiryu stond altijd bekend als The Dragon of Dojima, maar 10 jaar in de cel zitten heeft hem weinig goeds gedaan. Dat valt Goro Majima ook zeker op, die nog altijd graag een potje wil knokken met Kiryu. De relatie tussen Kiryu en Goro kan je het beste vergelijken met die van Batman en The Joker. Kiryu is het serieuze type wat graag gerechtigheid ziet, terwijl Goro doet waar hij zin in heeft en het gewoon leuk vindt om met Kiryu te vechten. Maar Goro wil die oude vlam in Kiryu terug zien, dus besluit hij om Kiryu door de stad heen te blijven stalken om je zo op diverse momenten te verrassen met een gevecht. Door deze gevechten te winnen, krijg je weer een punt terug van jouw Dragon of Dojima talenten. Dit is op zich een unieke feature, gezien je alle overige talenten simpelweg door ervaringspunten krijgt aan de hand van vechten of side quests voltooien.

De side quests uit de originele game zijn nagenoeg ongewijzigd gebleven, maar brengen nu wel ietwat andere beloningen met zich mee. Dit wordt vooral duidelijk met de “hostess” side quests. Op hetzelfde level als de nieuwe Yakuza delen, zal het voltooien van een aantal dates of opdrachten met een hostess resulteren in een, ahem, leuke video van de dame in kwestie op wie het game personage gebaseerd is. Ook zijn side quests een goede manier om snel meer ervaringspunten op te doen en een leuk zakcentje bij te verdienen. Het loont om zo nu en dan tussen het verhaal door een rondje door de stad te lopen om te zoeken naar meer mensen die jouw hulp kunnen gebruiken.

Er is zelfs multiplayer!

Ho, stop, wacht! Voordat je naar jouw creditcard grijpt om je PlayStation Plus abonnement te verlengen, het gaat hier puur om een lokale twee speler modus. En het is niet bepaald wat je had verwacht, want het gaat hier slechts om een drietal mini-games, namelijk bowlen, darten en poolen. Eigenlijk is dit onderdeel van Yakuza Kiwami allesbehalve noemenswaardig. Speler 1 is Kiryu, speler 2 is Goro en je speelt simpelweg een potje. Dat is alles. Geen leuke aankleding, geen maffe power-ups: That’s it. Het voelt erg statisch en geforceerd aan en het had wat ons betreft geheel weggelaten mogen worden.

Terug naar de tekentafel

Herinner jij je nog hoe de originele Yakuza eruit zag? Zet dat maar uit je hoofd, want Yakuza Kiwami is volledig opnieuw gemaakt op dezelfde grafische motor als Yakuza 0. De indeling van de stad is uiteraard gewoon hetzelfde gebleven, maar alles ziet er nu natuurlijk een stuk gelikter uit dan op de PlayStation 2. Wel zijn de klachten van Yakuza 0 nog steeds aanwezig. De gezichten van de hoofdpersonages zijn goed geanimeerd, de overige personages niet. Ook is het grafisch toch nog een beetje gedateerd, maar dat zijn punten die we eerder al hebben benoemd en die mogen de pret niet drukken!

Eén van de hekelpunten uit de originele Yakuza was wellicht de slechtste Engelse dub die we ooit hebben gehoord in een game. Die is gelukkig niet meer aanwezig in Yakuza Kiwami. Zoals alle andere delen uit de serie, is het de originele Japanse audio met Engelse ondertiteling en dat is meer dan prima. Veel van de gesprekken in het spel zijn zelfs opnieuw opgenomen om de audiokwaliteit te bevorderen en dat is te horen. Geen ruis meer op de achtergrond en een duidelijk, natuurlijk geluid.

Yakuza Kiwami herinnert ons er aan waarom we in de eerste plaats deze serie in de gaten zijn blijven houden. Het intrigerende verhaal, boeiende personages, de stad om te verkennen en natuurlijk de geweldige beat-em-up gameplay, die nu zelfs nog beter is gemaakt. Subtiele toevoegingen, zoals Goro die jou door de stad heen stalkt, zijn leuk en voegen alleen maar meer gameplay toe. Het multiplayer component is echter totaal overbodig en grafisch is het nog steeds niet je-van-het, maar we willen deze review graag afsluiten met de volgende statement: Dit is hoe je een remake doet.

• Intrigerend verhaal
  • Soepele gameplay
  • Weg met die slechte Engelse dub