Review: Minecraft: Story Mode Season 2 – Episode 3: Jailhouse Block –
Na een ijzersterke tweede aflevering in dit tweede seizoen stonden wij te popelen om verder op avontuur te gaan met Jesse en zijn metgezellen in het gloednieuwe hoofdstuk. Helemaal na het zien van de titel van dit hoofdstuk: Jailhouse Block. Het kon niet anders dan dat deze aflevering zich af zou spelen in een gevangenis. Na verschillende andere locaties doet het team nu dus een gevangenis aan, wat uiteraard weer voor de meest hachelijke situaties zal zorgen. Of we het ook echt leuk hebben gevonden, kunnen jullie hieronder lezen in onze review van dit derde hoofdstuk.

Jesse in de bajes

Jesse komt in de gevangenis terecht na de aanvaring met Admin aan het einde van de vorige episode. Deze gevangenis met de naam ‘Sunshine Institute’ wordt geleid door de Warden. Deze strenge directeur zal nergens heengaan zonder zijn uit de kluiten gewassen beschermer Henry, die zo groot is dat ze hem in de bajes Large Henry noemen. Na een korte uitleg over wat jij op je kerfstok hebt, begint al gelijk de eerste actie, iets wat we inmiddels wel gewend zijn van de Minecraft: Story Mode serie. Kortom: je ontwijkt aanvallen, springt van platform naar platform en dit alles doe je door middel van quick-time events. Zo! We zijn weer begonnen en zitten er weer middenin.

Via Petra weet jij je een uitweg te banen langs verschillende obstakels, maar hoe goed je de mini-games ook speelt, je zal opnieuw gevangen worden genomen door de Warden en Henry. Je komt er na deze actievolle openingsscène achter dat Nurm, Radar en Jack ook gevangen zitten en jij dient natuurlijk te ontsnappen uit deze zeer gevaarlijke gevangenis. Na een gesprekje met de Warden kom je er achter dat dit geen gewone gevangenis is, maar dat deze bajes onder beheer staat van jouw vijand: Admin. Je zal een paar oude bekende personages tegenkomen, maar dit deel staat vooral in het teken van een paar nieuwe personages.

Vechten om te overleven

Nadat Radar en Jesse door de directeur aan de tand zijn gevoeld over de plannen van Jesse en zijn team, zal de Warden zijn nieuwe martelwerktuig aan je laten zien. De ‘Iron Breathtaker’ is een mechanisme dat alle kracht wegneemt uit het menselijke lichaam en helaas zal Radar deze machine van heel dichtbij ervaren. Een zwaar uitgeputte Radar wil nog maar één ding, namelijk iets eten om weer op kracht te komen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want eten komt in deze gevangenis niet veel voor. Door middel van een soort van spel krijgen alle gevangenen de mogelijkheid om paddenstoelen te verzamelen, die later via een Crafting Table omgetoverd kunnen worden in een lekkere maaltijd. Je dient dus werkelijk te vechten om te overleven.

Zoals gezegd leer je genoeg nieuwe personages kennen. Zo ontmoet je Rob die graag schildert, Anthony die liegt alsof het gedrukt staat en Brick, een oude wijze man die heel veel weet over alles en iedereen. Maar het allerleukste nieuwe personage is toch wel Oxblood. Dit is een exacte kloon van Hellboy: groot, rood, en alleen maar woest en chagrijnig. Na het zoveelste spel om de paddenstoelen gaat het alarm af. Er wordt een ontsnappingspoging van een gevangene net op tijd verijdeld en Jesse bedenkt een plan om bij deze ‘Prisoner X’ te komen, maar heeft daarbij wel de hulp nodig van een oude vijand.

Mooi baasgevecht

Xara, die dus Prisoner X wordt genoemd, zit verstopt in de kelder, naast de beruchte Zombie Mines. Je kan hier alleen komen door middel van een straf, dus moet Jesse een plan bedenken om gepakt te worden. Hoe we dat geflikst hebben, gaan we niet spoilen, maar geloof ons als we zeggen dat de typische Minecraft: Story Mode humor weer volop aanwezig is. Onderweg beleef je de meest knotsgekke avonturen en zoals we inmiddels wel gewend zijn van de eerdere hoofdstukken, zal ook dit keer opnieuw jouw bende in twee groepen worden gesplitst. Er wacht je een loodzware emotionele keuze voor Jesse om Xara te kunnen bevrijden en zo dus verder te kunnen met jouw verhaal. Zakdoekjes gegarandeerd.

Wat volgt, is weer een actievol gedeelte in deze episode met een mooi baasgevecht op het einde. Jij gaat het in je eentje opnemen tegen tientallen vijanden tegelijk. Dit zal je doen door op het juiste moment de projectielen die op je afgevuurd worden terug te slaan. Helaas is het camerastandpunt in dit gevecht wat vervelend, iets wat eerder in de episode ook voor zal komen. Ondanks dit alles is het een uitdagend gevecht dat je hopelijk tot een goed einde weet te brengen. Na dit alles kom je er achter wat de echte plannen zijn van Admin en die liegen er niet om. Het is aan jou om te ontsnappen en deze maniak een halt toe te roepen. Laat maar komen, die vierde episode!

Jesse, Petra, Jack, Nurm en Radar bevinden zich na het gevecht met Admin in een rare gevangenis waar niets is wat het lijkt. Vechten om te overleven, een corrupte gevangenisdirecteur en weinig te eten. Kortom, het is al wel beter gegaan met Jesse en zijn team. De vertrouwde Minecraft elementen zijn ook hier weer van de partij. Denk aan de crafting tables, zombies en bouwen tot je erbij neervalt. We leren een hoop leuke nieuwe personages kennen, waarvan Oxblood verreweg de allerleukste is. Het camerastandpunt laat af en toe te wensen over tijdens de gevechten, maar we hebben ons desondanks enorm vermaakt met dit derde deel van het tweede seizoen. Op naar het vierde deel, en Jesse is en blijft gewoon een toffe superheld.

• Jesse is en blijft een superheld
  • Oxblood
  • Prisoner X (Xara)