Review: Minecraft: Story Mode Season 2 – Episode 1: Hero in Residence – Vorig jaar hebben we ons goed vermaakt met de episodische Minecraft: Story Mode van Telltale games. We waren ook erg verheugd toen we hoorden dat er een tweede seizoen aan zou komen. Opnieuw met Jesse en The Order of the Stone aan de slag gaan in de meest knotsgekke avonturen, wij hebben er in ieder geval veel zin in! Inmiddels hebben we de eerste episode van dit tweede seizoen achter de rug en we gaan jullie hieronder vertellen wat onze bevindingen zijn.

Jesse is helemaal terug

De game gaat exact verder op het punt waar de vorige aflevering ophield. Na het kiezen van een mannelijke of vrouwelijke variant van Jesse wordt uitgelegd dat de helden de “WitherStorm” hebben verslagen in de eerdere avonturen. Je bent nu met de andere leden van The Order of the Stone in Beacon Town, een rustig dorpje waar niet heel veel spektakel te verwachten valt. Jesse en zijn vrienden worden benaderd door een verward personage met de naam Radar. Deze nieuweling ziet eruit als een verstrooide professor en hij zal jou het eerste gedeelte van het nieuwe avontuur gezelschap houden.

De overige leden van jouw team gaan andere dingen doen, je bent vanaf nu dus aangewezen op Radar, want hij weet jou te vertellen waar Petra uithangt. Petra is al vanaf het eerste moment een zeer belangrijk persoon in het leven van onze actieheld, dus je gaat op zoek naar deze schoonheid. Om te komen waar je zijn moet, passeer je genoeg dorpelingen die je spreekt en wat je informatie oplevert over het dorp en zijn inwoners. Ook kom je een standbeeld en gedenkplek tegen van je trouwe viervoeter Rueben, die helaas in het eerste seizoen het loodje heeft gelegd.

Kwestie van kiezen

Waar de vorige afleveringen veelal gelijk begonnen met een heftig gevecht of met spannende quick-time events, begint deze aflevering een stuk rustiger. De opening credits rollen nu over je scherm tijdens het fladderen van een paar vrolijk gekleurde papegaaien. Dit is weer eens wat anders dan rondvliegende pijlen ontwijken of net op het juiste moment je zwaard in een zombie klieven. Wat wel ongewijzigd is ten opzichte van het vorige seizoen (en ook alle andere games uit de flinke catalogus van Telltale Games), is de kwestie van kiezen. Jouw keuzes beïnvloeden nog steeds het verdere verloop van het verhaal. Kies je in de ene situatie voor de ene persoon en laat je de ander links liggen, dan zal diegene dat onthouden en vroeg of laat komt dat ergens een keer terug. Dit kan van invloed zijn op de aflevering en soms zelfs het hele spel. Na afloop zie je uiteraard weer waar andere spelers voor hebben gekozen.

Al snel popt je eerste Trophy op, wat betekent dat je het eerste gedeelte (van zes) van de episode al voltooid hebt. Als er een negatief punt te noemen valt over het eerste seizoen, dan was het wel de korte speelduur per episode en dat lijkt nu niet anders te zijn. Maar goed, zodra je aan het tweede gedeelte begint, komt ook gelijk de welbekende actie weer naar voren. Je zal worden aangevallen door hordes zombies en jij gaat er weer lekker ouderwets tegenaan met je zwaard. Samen met Petra, die je in de grotten ontmoet, begint het avontuur pas echt. Overigens krijg je dit keer geen hulp van een varkentje, maar van een lama met de naam Lluna. Ook dit levert weer de gekste dialogen op, humor gegarandeerd.

Indiana Jones, of toch David Bowie?

Na verloop van tijd ontdekt Jesse een speciaal item in de grotten, een soort van handschoen die zich vastklampt aan zijn rechterhand en op geen enkele manier meer los te krijgen is. Na tips van de knotsgekke personages die je op je reis ontmoet in zowel Beacon Town als het rivaliserende dorp Champion City, weet je dat je op zoek moet naar ene Jack. Dit is een avonturier die nogal vol is van zichzelf en die twee verschillende kleuren ogen heeft. Eigenlijk een combinatie van Indiana Jones en David Bowie. Jack is een tof personage, evenals zijn assistent Nurm, die het best te vergelijken is met een levende vogelverschrikker. Hoe de trip van onze helden verder afloopt gaan we natuurlijk niet verklappen, want dat mag je allemaal zelf gaan ontdekken.

Het tweede seizoen is een feest der herkenning wat betreft de gameplay en sfeer. Zo zul je vrij snel in de eerste episode de bekende vijanden tegenkomen, zoals zombies en spinnen, maar om het interessant te houden is er ook een geheel nieuw leger met allerlei nieuwe vijanden. Verder keert ook de Crafting Table weer terug net als de leuke puzzels en herkenbare personages uit het eerste seizoen. Helaas is de conclusie wel dat de episode weer niet veel langer duurt dan een uurtje. Ook op het audiovisuele vlak heeft de game geen update gehad en borduurt het volledig verder op de oude standaard. Dat is wel jammer, de PlayStation 4 kan zoveel meer dan dit. Gelukkig maakt de cliffhanger het enigszins goed, want dat belooft wat voor de komende aflevering(en). Tip van de redactie: Blijf net als met een Marvel film kijken tot na de aftiteling, er komt nog iets extra’s voorbij!

Jesse is weer helemaal terug en dat stemt ons tevreden. Waar de episode aanvankelijk wat traag is, kom je op een gegeven moment in de chaos terecht die je kent van het eerste seizoen. Het is een feest der herkenning met een hoop bekende elementen. Oude, maar ook nieuwe personages passeren de revue en daarvan is Jack verreweg de leukste. De typische humor is ook weer volop aanwezig en dat zorgt bij velen ongetwijfeld voor een lach op het gezicht. We vinden het echter wel jammer dat de speelduur van deze aflevering zich beperkt tot ongeveer een uurtje plezier. Als de game nou eens net zo lang zou duren als de volledige titel van deze review, dan hadden we er zeker nog meer plezier aan beleefd.

• Jesse
  • Jack en Nurm
  • Lama Lluna