De grootste soap van het najaar is met gemak die van Star Wars Battlefront II en de microtransacties. Lootboxes sommen eigenlijk alle negatieve ontwikkelingen binnen de gamesindustrie in 2017 samen. Games als Star Wars Battlefront II hebben het zelfs zo bont gemaakt dat de Belgische kansspelcommissie en Nederlandse Kansspelautoriteit onderzoeken zijn gestart naar gokken in games. Verder resulteerde het goedpraten van EA in de minst gewaardeerde Reddit-reactie ooit.

Gisteren hield DICE een vragenreeks op Reddit, ook wel ‘Ask-me-Anything’ genoemd, om de zorgen van de community aan te horen en hun kant van het verhaal te doen. Hierin gaf men een hoop antwoorden, maar het slotbericht van design director Dennis Brannvall vatte ook goed het gevoel van DICE als ontwikkelaar samen. Hij vertelde namelijk dat DICE ontzettend verdrietig is geworden van alle negatieve reacties. Men haat de reacties en de negativiteit, omdat ze namelijk een game wilden creëren waar fans van zouden gaan houden. Het tegenovergestelde is nu echter aan de hand en Star Wars Battlefront II is misschien momenteel wel één van de meest gehate games.

Hij meldde dat het progressie-systeem van Star Wars Battlefront II al het positieve doet overschaduwen en dat is natuurlijk erg jammer. DICE is natuurlijk zelf ook schuldig te noemen, maar de grootste boosdoener zit hem uiteindelijk in uitgever EA. Zij maken immers beslissingen over transacties, loot-boxes en het verdienmodel. De beslissingen die genomen zijn schieten in het verkeerde keelgat bij de consument, omdat hier niet goed over nagedacht is.

We were incredibly saddened by the negative response from you, the community on Reddit about the game. In-fact, we hated it, we truly did, because we want to make a game that you love. We’ve made a really cool, fun and beautiful game but it was overshadowed by issues with the progression system. We will fix this.

Verder spraken veel antwoorden van DICE begrip uit richting de community. Men kijkt nog steeds naar wat ze kunnen doen om het progressie-systeem wat zachtaardiger te maken voor de speler.