Review: Star Wars Battlefront II – Daar waar de nieuwe filmtrilogie ogenschijnlijk het grijze gebied tussen licht en duisternis zal verkennen, voert Star Wars Battlefront II een simpele innerlijke strijd tussen goed en kwaad. De game is een product dat voortkomt uit de samenwerking tussen DICE, Motive Studios, Criterion en uitgever Electronic Arts. Welke partij precies welke verantwoordelijkheid droeg is niet helemaal duidelijk, maar dat er iets niet goed is gegaan, moge duidelijk zijn. Star Wars Battlefront II is misschien wel de meest beladen release van 2017 en dat is zeker niet in een positieve context.
Een teleurstellend verhaal in het grootse Star Wars universum
In Star Wars Battlefront II maak je waarschijnlijk voor het eerst kennis met de Inferno Squad, mocht je het introducerende boek niet gelezen hebben. Een elite-eenheid die in het leven is geroepen na de verwoesting van de eerste Death Star. Hun taak: voorkomen dat de Empire nog meer ernstige schade oploopt. De eenheid wordt aangevoerd door luitenant Iden Versio. Dochter van Garrick Versio, admiraal van het Imperial Security Bureau. Gezien het feit dat ze de dochter van een admiraal is, wordt haar weleens verweten dat ze het baantje gekregen heeft via haar vader. Iets waarvan zij het tegendeel op elk moment zal willen bewijzen. Het is voor gamers een prachtige, nieuwe invalshoek vanaf de andere kant van het spectrum.
Voorafgaand aan dit verhaal van de game, schreef Christie Golden dus al een boek over deze eenheid. In die uiteenzetting komen we te weten hoe de Inferno Squad de Partisans infiltreren, de groep extremisten die je misschien wel kent uit de film Rogue One. Ook in dat boek is het bijzonder om eens te lezen, hoe het er vanaf de andere kant uitziet in het Star Wars universum. Het is daarom nog erger dat de uiteindelijke singleplayer van Battlefront II lak lijkt te hebben aan alles wat Christie Golden in haar boek uit de doeken doet. Het eerste uur van de singleplayer zet interessante karakters neer, afwisselende gameplay en een sterke hoofdpersoon. Om vervolgens te vervallen in een waterval aan clichés, repeterende gameplay en bizar genoeg een open einde.
Niet dat een open einde per se slecht is, maar op een campagne van ongeveer vier uur zou je wel iets meer verwachten. Het is goed merkbaar dat er duidelijk haast bij kwam kijken, toen het project in ontwikkeling was. Relaties worden zonder pardon overboord gegooid, er wordt leentjebuur gespeeld bij zo’n beetje elke Star Wars film en karakters worden er met de haren bij gesleept. Gelukkig blijft de gameplay nog wel overeind, zeker naar het einde toe. De landschappen worden wat grotesker en je krijgt meer vrijheid in je aanpak. Waardoor je even kunt vergeten wat voor verhaal je aan het volgen bent.
De basis van Battlefront II staat als een huis
Qua ruimteoorlog opera mag Battlefront II dus een bescheiden plaats innemen in het Star Wars universum. Gelukkig staat daartegenover dat de gameplay werkelijk als een huis staat. Zowel in de singleplayer als in de multiplayer valt hier helemaal niets op aan te merken. Daarbij komt ook dat de audiovisuele presentatie, de ziel van Star Wars geweldig bij de keel grijpt. De graphics, sound design en alles wat daarbij komt kijken is tot in de puntjes uitgewerkt. Al in de eerste vijf minuten van de singleplayer beweeg je moeiteloos door een ruimteschip heen en knal je wat rebellen naar het hiernamaals. Na een bijzonder leuke introductie van een robotje, dat de show steelt zoals BB-8 dat in The Force Awakens deed.
De game is, naast de singleplayer, verder opgedeeld in een multiplayer en Arcade modus. De multiplayer laat je in Galactic Assault in grootschalige gevechten meespelen, waarbij je ook bepaalde gestelde doelen moet voltooien met je team. Starfighter Assault is hetzelfde principe, alleen dan in de ruimte. Vooral de nieuwe aanpak met interessante missies voor elk team, maken deze modus een stuk leuker dan die van het eerste deel. Strike is hiervan een compactere versie op de grond, gefocust op directe en snelle actie. Blast pakt het nog iets simpeler aan en laat je in kleine arena’s in tien-tegen-tien gevechten uitmaken wie de beste is. Heroes vs. Villains maakt het gedeelte multiplayer af; hier kun je met je favoriete helden en slechteriken de strijd aangaan.
Mocht je niet zo’n zin hebben om online te spelen, dan kun je de Arcade modus aanzetten. Hier kun je alleen, samen met een vriend(in) of zelfs tegen een vriend(in) je gang gaan. Je hebt zogenaamde ‘Battle Scenarios’, waarin je allerlei opdrachten krijgt om uit te voeren. Naarmate je verder komt, worden ze uiteraard moeilijker. Denk hierbij aan binnen een bepaalde tijd een x-aantal vijanden verslaan, een team battle winnen en een aantal variaties hier op. Een leuke modus, maar als je even doorspeelt ben je er met een paar uurtjes wel doorheen. Reden om terug te komen is er niet echt, behalve een verschil in moeilijkheidsgraad en natuurlijk prestatie.
Hoewel een beetje karig, toch een verrassende multiplayer
Natuurlijk zit je deze review eigenlijk maar om één ding te lezen: hoe denken wij over het loot crate-systeem en in algehele zin; de progressie van Battlefront II. Met een media-aandacht waar je U tegen zegt, is het een zeer lastige situatie geworden voor de ontwikkelaar en uitgever. Laat ik vooropstellen dat de multiplayer van Battlefront II weldegelijk goed in elkaar is gezet. Het doet grotendeels denken aan Battlefield 1, niet geheel verwonderlijk aangezien DICE ook verantwoordelijk is voor die game. Je speelt in teams samen en kunt kiezen uit verschillende classes. Asssault, Heavy, Officer en Specialist. Vrij te vertalen naar een soldaat voor het front, een zwaarbewapende ondersteunende eenheid, een aansturende eenheid en een sluipschutter.
Naarmate je verder komt in het spel kun je steeds meer wapens en meer mogelijkheden tot het gebruik van Star Cards vrijspelen. In de game is het duidelijk te merken dat de rolverdeling essentieel is, om tot een succes te komen. Als je als kippen zonder kop op het doel afrent, word je met de grond gelijk gemaakt. Assault moet de eerste stoot geven en proberen de verdediging of aanval op te zetten. De Heavy dient de veroverde plek of verdediging in stand te houden, door bijvoorbeeld met vijf man sterk om een doel heen te gaan staan. De Officer kan hier dan bijspringen met turrets, health upgrades en meer. De Specialist zorgt voor het overzicht en kan zowel goed aanvallen als verdedigen.
Tijdens het spelen verdien je punten, vrijwel voor alles wat je doet. Zelfs dood gaan levert je honderd punten op, omdat je het leven gaf voor het doel. Meewerken aan het behalen van een doel, het doden van een tegenstander, het spotten van vijanden, het wordt allemaal berekend als een bijdrage aan de overwinning. Hiermee is het ook meteen zo dat de meeste kills niet per se betekent dat je ook bovenaan in de ranglijst eindigt. Je kunt in theorie drie kills maken en alsnog bovenaan eindigen. Als je veel punten hebt verzameld kun je speciale classes vrijspelen, zoals een Death Trooper, een Wookie krijger, tank, jetpack eenheid en meer. De variatie is zeker aanwezig en maakt het verzamelen van punten leuk en uitdagend. De kers op de taart is het vrijspelen van een sleutelpersonage.
Wanneer je genoeg punten hebt verzameld kun je, afhankelijk van de zijde waarvoor je vecht, kiezen uit een hero of villian. Het is echter jammer dat met een game die zich spreidt over drie tijdperken, het aantal helden of slechteriken te verwaarlozen valt. Op het moment van schrijven zijn er slechts veertien vrij te spelen. Sommigen hebben ook nog een bijbehorend schip voor de Starfighter Assault modus, maar echt veel is het niet. Zeker niet als je kijkt naar de veelgeprezen game uit 2005. Geen Obi-Wan Kenobi, Mace Windu, General Grievous of dergelijke. Er is al een character model van Grievous ontdekt in de code, dus er zal ongetwijfeld in de toekomst meer aan komen. Voor nu is het echter redelijk mager.
Qua maps is het een beetje hetzelfde verhaal. Met name Kamino en Kashyyyk zijn zeer indrukwekkend, zowel qua audiovisuele presentatie als speelbaarheid. Mooie maps met veel mogelijkheden en een echte wow-factor. Ze worden na een tijdje ook niet saai, omdat ze gewoon heel goed in elkaar zitten. Toch zijn ook tien locaties met diverse variaties een beetje weinig voor een game die zich over zoveel historie uitspreidt. Ook hier gaan we er maar vanuit dat er na verloop van tijd een boel toegevoegd zal worden. Afgezien van de beetje magere content, is de multiplayer van Battlefront II toch verrassend leuk en uitdagend.
The elephant in the room
Toch moeten we nu het gedeelte bespreken wat we al even eerder aanhaalden: het progressiesysteem. Star Wars Battlefront II maakt gebruik van Star Cards, speelkaarten waarmee je upgrades kunt toevoegen aan je classes en sleutelfiguren. Je komt aan deze kaarten, crafting parts en andere items door loot crates te kopen. Deze kun je weer bemachtigen door het verzamelen van credits. Ook het vrijspelen van je favoriete helden gebeurt door middel van credits. Op het eerste gezicht lijkt dit systeem vergelijkbaar met wat bijvoorbeeld een Call of Duty ook doet. Schijn bedriegt echter en wie de eindverantwoordelijke ook moge zijn, het verziekt de ervaring op een verschrikkelijke manier.
Ten eerste heb je geen enkele invloed op wat er uit de loot crates komt. Je kunt kiezen uit ‘Trooper’, ‘Starfighter’ of ‘Hero’ qua crates en dat is het. De upgrades en dergelijke krijg je op de gok. Dit maakt het onmogelijk om een speelstrategie toe te passen en kost tegelijkertijd ook ernstig veel tijd als je het toch probeert. Hoewel je voor vrijwel alles credits krijgt, is de beloning zo mager dat je uren en uren bezig bent om een fatsoenlijke aanpak vrij te spelen. Een goede sessie in Galactic Assault levert je ongeveer tussen de driehonderdvijftig en vierhonderd credits op. Een loot crate kost voor een Trooper maar liefst 4000 credits. Vervolgens moet je maar hopen dat je de juiste Star Cards krijgt.
Wil je graag de credits besteden aan het vrijspelen van een hero? Dan ben je voor Luke Skywalker ongeveer veertig goede potjes online verder. Luke is één van de duurdere hero’s, maar je krijgt een idee van de aanpak. Sowieso hadden deze personages niet achter slot en grendel moeten zitten. Het systeem gaat zelfs zo ver dat je ook beperkt wordt in hoeveel credits je kunt vrijspelen, als je niet online speelt. De campagne levert bijvoorbeeld credits op, maar je kunt die niet allemaal tegelijk claimen. Hetzelfde geldt voor de Arcade modus, na een tijdje moet je even zestien uur gaan wachten tot je weer credits mag verdienen. De oplossing? Het kopen van Crystals, een mooie verbergnaam voor echt geld. Je kunt tegen betaling met Crystals kopen wat je wilt, dat bespaart je een heleboel tijd.
Het systeem was al even in opspraak en ongelofelijk maar waar versoepeld, het was dus nog veel erger. Op het moment van schrijven zijn de microtransacties tijdelijk niet beschikbaar, omdat er opnieuw bekeken wordt hoe het systeem moet werken. Dit komt natuurlijk naar aanleiding van de gigantische hoeveelheid negatieve reacties. Verder komt dit voornamelijk doordat je één simpele conclusie kan trekken; Battlefront II is gemaakt volgens een ‘pay-to-win’ systeem, waarbij een gebruiker die niet meer gaat betalen benadeeld wordt. Je betaalt al een hoop geld voor een game, maar wil je lekker kunnen spelen? Dan moet je nog even wat extra’s betalen. Nee? Oh, nou dan kan je tientallen uren gaan zitten grinden totdat je krijgt wat je nodig hebt. Misselijkmakend.
Ware het nou dat de loot crates alleen cosmetische veranderingen opleverden, dan was er nog wel omheen te werken. Dat is echter niet de realiteit en ook de beperkingen in het verdienen van credits zorgen ervoor dat je constant een soort beklemmende speelervaring krijgt. Je bent meer bezig met het verdienen van credits na een tijdje, dan dat je daadwerkelijk van dat tiende potje online geniet. Ik betrapte mezelf er vaak op de game uit te zetten, als ik weer een melding kreeg dat ik zestien uur moest wachten op m’n credits. Hoewel het systeem nu opnieuw bekeken wordt is de schade al gedaan, Battlefront II zou op deze manier niet mogen bestaan. De kanspelenautoriteit onderzoekt nu zelfs of dit wel mag.
Conclusie
Het cijfer dat je hieronder ziet staan reflecteert de boodschap die de game uitdraagt, in bepaalde zin niet de daadwerkelijke kwaliteit. Hoewel de content nog wat magertjes is, wordt de Star Wars ziel verwezenlijkt op je scherm. De audiovisuele presentatie is bij vlagen zelfs zeer indrukwekkend, de gameplay zit degelijk en solide in elkaar, de multiplayer is los van al dat gezeik leuk en uitdagend. De singleplayer is overduidelijk te kort en veel te gehaast om je er echt om te laten geven. Dat valt misschien nog te overkomen, maar het progressiesysteem en met name de loot crates niet. Als community moeten we hier samen sterk tegen staan en duidelijk ‘nee’ zeggen. Het is eeuwig zonde dat zo’n geliefde franchise zo moet lijden onder de hebberigheid van de licentiehouder. Koop deze game niet.
Pluspunten
- De Star Wars ziel wordt verwezenlijkt in audiovisuele presentatie
- Degelijke en solide gameplay
- Multiplayer blijft voor langere tijd uitdagend en leuk
Minpunten
- Het progressiesysteem werkt tegen de gebruiker
- Ontworpen om microtransacties aantrekkelijk te maken
- Loot crate-systeem verhindert een eigen aanpak
- Singleplayer te kort en gehaast
5.0
Ik ga hem meteen kopen
Prima laatste zin! ‘koop deze game niet’
Wie dit koopt is schuldig aan het verzieken van de game industrie.
#feit
@moderator:
Mag de eerste flapdrol die het woord “budgetbak” of “rommelbak” na mij gebruikt een perma-ban krijgen ?
Jullie zijn allemaal nablaters. Tegenwoordig zijn bijna alle games zijn gericht op DLC, microtransacties etc. Koop COD en je krijgt verdorie 3 Maps om een potje War op te spelen. Er komen wel meer maps, maar dan alleen weer via DLC a € 49,95. Vorige Battlefront was zeer beperkt, maar kon je uitbreiden met DLC. Goed dat er nu een keer tegen die microtransacties wordt opgestaan, maar blijf allemaal ook een beetje zelf nadenken en ga niet nablaten.
voor de budgetbak 😛
Best nog wel een hoog cijfer voor zo’n slechte game. Blij dat ik hem niet gekocht heb.
Ik werd blij van jullie laatste zin 🙂
Mooi review, mee eens!
@2001:1c00:2005:2500:1011:c6d5:63a0:a.xxx: Budgetbak
De eerste reviewer die begrijpt “koop deze game niet”
Jammer dat de aandeelhouders weer eens belangrijker zijn dan de spelers.
Ga deze game zeker halen ziet er allemaal goed uit! Zee veel uren in Battlefront 1 gestop. Die lage cijfers zijn alleen maar als protest voor de microtransacties. Ik vind het goed dat mensen er tegen de microtransacties in gaan maar dit cijfer reflecteerd niet echt de kwaliteit van de game.
Ik hoop dat EA en Dice hier van gaan leren en het systeem overhaulen of zelfs weghalen zodat je alleen met verdiende ingame credits dingen kan behalen.
Hopelijk als de game veranderd is dat ze het toch nog een eerlijke review zullen geven i.pv. een laag cijfer alleen als protest.
Niet de community hielt dit tegen maar Disney want in NFS zitten ze nog steeds : https://tweakers.net/nieuws/132005/ea-haalde-microtransacties-uit-battlefront-ii-onder-druk-van-disney.html
Ik ben zo benieuwd hoe iedereen de game Had gereviewed als er geen ophef Was over de Micro transacties en de dlc betaald Was.
Ik krijg de game dinsdag binnen en ik heb er rete veel zin in! Mijn liefde voor star wars is groter dan de afkeer tegen de Mt.
Klopt ik ben geen die hard Gamer
Ik mag bij zijn als ik een potje game met meer kills dan dat ik dood ga.
Dus de progressie zal niet bepaald een walk in de park worden voor mij.
Maar wat ik wel ga hebben deze komende tijd Is een hoop plezier! En dat met een game die de star wars feeling zeer foed neer weet te zetten. Een game die in de toekomst nog mooie dlc gaat krijgen (dataminers hebben waarschijnlijk al de eerste nieuwe Hero gevonden).
Een game die uit gebreider Is dan deel 1 met al zijn dlc.
Eindcijfer een 5 tja Was te verwachten.
Maar weet dat ookal Is er zoveel ophef rond om het progressie systeem geweest ze dit niet meer konden aanpassen voordat de game uit zou komen.
Ik verwacht de mt terug maar niet op de manier die ze als eerst voor ogen hadden. En ook zal ea (begin maar vast met lachen) luisteren naar de community wat ze ook gedaan hebben na dee eerste ophef rond om de hero’s!
Dinsdag Is the force with me!
Ik heb er zin In!
Kom maar op!
@2001:1c00:2005:2500:1011:c6d5:63a0:a.xxx: Voor de rommelbudgetbak!
Beste,
Deze game gepreorderd, ondanks al dat gemiep erover toch door laten gaan. Vind de review niet reflecteren met de daadwerkelijke gameplay, als ik kijk naar hoeveel uur ik nu al gespendeerd heb i.p.v. cod ww2.
Al met al voor mij persoonlijk, een supervette game die zijn geld meer dan waard is en vind de strekking ” koop deze game niet ” dan ook vreemd.
Gr,
Doe ff normaal trut met je koop deze game niet. Dat bepaal ik zelf.
@2001:1c00:2005:2500:1011:c6d5:63a0:a.xxx: Wat een onzin. Gamers zijn echt zulke hypocrietjes…
En maar hetzelfde spel kopen, elk jaar maar weer COD. Nooit wordt er ook maar iets verbeterd aan die spellen. Budget is laag, engine hetzelfde, maps nog altijd kut en gameplay ongepast bij de maps. Halve gare spellen waar de andere helft als DLC wordt verkocht in een season pass. Niemand die er ooit over zeurt. Iedereen bukt en laat Activision ze van achteren pakken.
En dan afvragen waar dit soort hebberigheid vandaan komt? EA heeft tenminste hoge budgets voor hun studio’s. Ze verbeteren hun spellen met graphics, enginege geluid, content, etc. Activision doet dat nauwelijks. Uiteindelijk zijn beide gierige publishers in evenwicht met hoe hard ze hun klanten naaien.
Je kan NIET de een elk jaar kopen en haten op het ander. Jij bent dan zelf de reden dat dit soort gierige bullshit überhaupt bestaat! Gamers zijn echt te dom om te poepen (vandaar dat ze elk jaar COD kopen. Geen hersenen voor nodig)
Goede review! laatste zin volledig mee eens.
@188.206.106..xxx: Jup. Ik krijg de neiging om dit spel gewoon te kopen ook nog eens. Al deze hypocriete gedoe van gamers stijgt naar mij hoofd. Ze steunen dit soort gierige troep altijd met COD, FIFA, NFS, etc. Elke jaar hetzelfde troep in een ander jasje. Blijven kopen. Een publisher als EA gaat daar natuurlijk misbruik van maken. Het komt niet nergens vandaan. Gamers zijn zelf de reden dat hun geliefde SW spel is verpest.
Ik heb al die jaren elke troep die Activision uit heeft gebracht geboycot. Niemand die hun gierigheid ziet. En nu krijgen we een overduidelijk verbeterde spel in alle aspecten (maar verpest door EA met microtransacties) en opeens boeit het iedereen? Fuck off. Ik ga lekker EA steunen hiermee. Gamers verdienen niks beters.
Cijfer is complete onzin, Alsof GTA 5 en COD geen microtransacties ondersteunen. Zullen we maar meteen de GTA V review er even bijhalen: https://www.psx-sense.nl/147003/review-grand-theft-auto-v/
Nergens lees je hier iets over de shark cards. En nu plots een groot drama met Battlefront 2.
Het hele microtransactie systeem is iets wat gamers zelf in leven gehouden hebben door hier geld aan te spenderen. Nu allemaal lopen zeiken dat microtransacties uit games moeten blijven, maar wel ieder jaar dezelfde COD bullshit blijven kopen. Komaan he zeg. PSX-Sense is lekker objectief bezig als je deze review vergelijkt met COD WW2
@Nasislike: Eindelijk iemand die het begrijpt !
Ik was eigenwijs en heb hem gekocht, nu staat hij op marktplaats, wat een flutgame
@Nasislike: en het is een heerlijke game. Een vijf slaat nergens op en dan als professionele gamesite ook nog het advies geven dat je het niet moet kopen?!?
Hij bevalt me super !! Voor de fans is dit de game ! Darth maul kylo ren , yoda . Man man man dit is gewoon Fucking Awesome . May the force be with you !!!
Ik snap jullie reviews niet echt ze zijn erg onbetrouwbaar ik heb call of duty gekocht na jullie mening en ook zat andere meningen van andere game sites me laatste cod was modern warfare daarna is t helemaal ruk geworden maar heb codww2 een kans gegeven maar wat een schijtgame is dat hou durven jullie daar een 9 voor te geven ik heb battle front gekocht met hoge verwachtingen maar grafisch mooier gameplay stukken beter en online zijn de servers een stuk beter als due van cod misschien moet ik de vergelijking niet maken en ben t helemaal eens dat microtransacties niet iets is om aan te moedigen maar ik volg jullie al een tijdje maar de laatste tijd snap ik niet zoveel van jullie reviews zal nu wel een hoop shut over me heen krijgen maar dat neem ik voor lief ik vind dat battlefront wel iets meer waardering verdiend
@95.96.102..xxx: een 5 slaat nergens op nee
Ben benieuwd naar de review als de game is aangepast op de eerste weken van feedback, bugfixes, patches en de Last Jedi content.
Ik vind ‘m heerlijk spelen, online battles voelen filmisch aan, de campaign is een prachtige toevoeging aan het verhaal. Ben benieuwd naar de rest van de campagne wat later erbij komt.
Kashyyyk is de leukste map!
Alle mensen die deze game alsnog kopen dragen bij aan de ondergang van de gameindustrie.
@86.83.57..xxx: COD is populair, dus daar moeten ze ballen voor hebben om de waarheid te vertellen, maar dat hebben ze dus niet.
SWBF2 is sterk verbeterd, maar nogmaals, ze hebben geen ballen om de waarheid te vertellen en gaan dus weer met de menigte mee. De menigte zegt op dit moment dat SWBF2 niet gekocht mag worden. “BOYCOT!”
Wat zegt PSXsense? Precies wat de menigte zegt natuurlijk!
Oh… En is het je al opgevallen dat de menigte in de games industrie stuk voor stuk stelletje hypocrieten zijn…? 😉
@80.114.6..xxx: Heb jij COD, FIFA of NFS gekocht dit jaar? Zo ja, dan ben je een vieze hypocriet. SWBF2 is stuk beter en ik ben niet eens een SW fan
@jonas46: GTA V en GTA Online zijn twee verschillende dingen.
Verder raad ik een ieder aan de review goed te lezen om de insteek van de schrijver te snappen. Dan lees je ook waarom de lootboxes van bijv Call of Duty en Destiny 2 minder erg zijn gezien de cosmetische waarde.
Cijfer slaat weer helemaal nergens op en 5 is veel te laag kijk naar hoe het spel eruit ziet en hoe lekker het speelt grafische mooiste spel
@M4GN3T: microtransacties zijn eruit dus waarom nog steeds een review daarop baseren?
@Nasislike: agh je hebt mee lopers en mensen die denken rebels te zijn, jij valt zo te zien in de laatste categorie. Lekker tegen de stroming in omdat t kan.
De recensist ondervind hinder in zijn speelplezier, dus gaat dit ten koste van t cijfer. Wat de menigte ook zegt, dat is en blijft de ervaring van Robin. Daarbij, hij begon al aan de game alvorens de ophef (review exemplaar) en benoemde het toen al in de groeps-app van de redactie. Dat iedereen er nu over valt, is niet voor niets.
Betreft CoD, ik heb niemand gehoord die daar last heeft van lootboxes? Wat boeien camo’s nu, zelfde voor Overwatch. Of Destiny met emotes, boeiend. Progressie zit het daar niet jn de weg, bij deze game wel.
@95.96.137.xxx: komen gewoon weer terug en wij recenseren games zoals ze er nu voorstaan. Anders kun je de recensie wel elke week uitstellen, zo wil onze community t ook. Dit was toen een discussie met Driveclub en iedereen gaf toen aan recensies te willen op basis van t launchproduct met evt day one patch.
@M4GN3T: nee ik had bij call of duty last van slechte servers en slechtste graphics weet niet wat je beter kan hebben
@86.83.57..xxx: Call of Duty blijft wel precies dat wat het de laatste jaren is geworden he. De game is allang niet meer zoals een MOdern Warfare. Voor de huidige formule en franchise dat het is, is WWII een hele goede game. Vindje echter de laatste CoD’s al niets aan, waarom denk je dan dat het nu anders gaat zijn? Dat is hetzelfde als niet van voetbal houden en denken dat een 8.5 een FIFA opeens leuk maakt voor je.
Slechte servers meenemen in een review is super lastig kmdat wij de game pre launch spelen. Vaak zijn deze issues ook tijdelijk en soms er helemaal niet. Zoiets is heel moeilijk mee t meenemen in een review en vaak oneerlijk omdat het vaak van tijdelijke aard is
Grappig om te lezen dat de meesten zich alleen bij hun commentaar focussen op de loot crates. Dat is slechts een onderdeel van het complete progressiesysteem en juist dat overkoepelend geheel is de grootste zorg. Het staat ook gewoon zo beschreven in de review, maar het leek me handig om dit toch nog even aan te halen.
@M4GN3T: ben t gedeeltelijk met je eens vond call of duty 2 en 3 ook erg goed dat kwam grotendeels dat de setting mij heel erg trok vandaar dat ik dit deel een eerlijke kans wou geven maar eigenlijk viel alles mij tegen en dan heb ik het puur over hoe de game in mekaar zit
@M4GN3T: bij COD komen ook gewoon weer microtransacties, gaat dat cijfer dan ook omlaag?
@95.96.102..xxx: “cosmetisch” blijft hier het keyword en zie miin eerdere reactie over launch product en reviews
Jammer het had zo mooi kunnen zijn. Als signaal koop ik het niet.
De volgende keer beter..
Mvg
@86.83.57..xxx: snap je volledig daarin, ik was fervent CoD speler tot MW2. Ik kreeg toen veel shit over mij heen omdat ik MW3 een 7.5 gaf en zei dat de franchise in herhaling viel en ene aparte kant op ging. Nu vind ik dat nog steeds, vind CoD gewoon niet leuk meer in deze vorm en de setting maakt weinig uit, voor mij, want de fundering ligt mij niet. Voor new-age CoD fans zie ik echter wel in dat WWII een goede titel is. Het doet immers heel veel goed van wat de community graag wilt zien. Namelijk new-age CoD in een ouderwetse setting, ik hoor verder ook veel positieve verhalen van de moderne spelers. Wij old school CoD lovers? Joh, die tijd is geweest 😉
@M4GN3T: wat zijn de shark cards dan ? lijkt me toch meer dan cosmetisch he.
@M4GN3T: “Tegen de stroming in omdat het kan”…?
Nou… Ik heb genoeg redenen gegev waarom ik zo denk. “Omdat het kan” is er geen van. Slap argument dit.
“Betreft CoD, ik heb niemand gehoord die daar last heeft van lootboxes?”…?
Als je goed leest dan weet je dat het helemaal niet gaat om de COD lootboxes. COD is niet de eerste die lootboxes heeft namelijk en dat is ook niet mijn punt. Wat Activison wel heeft gedaan is het mainstream maken van gierige DLC, season passes en belachelijk weinig content (waar je de rest lekker via DLC kan kopen).
Mijn punt is dat ze hun spellen niet of nauwelijks verbeteren. Dus: lager budget dan EA’s games die wél verbeteringen hebben op alle aspecten. Waar EA dan weer in compenseert is de onnodige microtransacties. Ik heb er ook een hekel aan, begrijp mij niet verkeerd. Maar wat EA ook had kunnen doen, net als Activision, is Battlefront 1 copy/ pasten en ABSOLUUT NIKS VERBETEREN, de titel “Star Wars Battlefront 2” op plakken en klaaaaar! Tadaaaa!
Dat had de kosten omlaag gebracht en EA had het niet nodig gebonden om gamers te manipuleren sketchy lootboxes.
Beide publishers zijn op hetzelfde lage niveau. Het enige verschil is is dat gamers het ene gierige en walgelijke product en bedrijf wél steunt en dan verwacht dat het andere bedrijf een gratis hemeltje is.
Nee!
Dat zou nergens op slaan! EA wilt ook geld en gaat daar dan ook achteraan. EA’s manier van denken zal dan precies hetzelfde zijn. “Wij maken tenminste goede en dure spellen hier. Waarom krijgen die luie sukkels bij Activision wél al het geld terwijl ze elk jaar hetzelfde goedkope troep uitbrengen? Dan maar microtransacties om het te compenseren. Als gamers zo dom zijn om elk jaar COD te kopen, dan zijn ze ook dom genoeg om onze microtransacties te kopen”
Logisch toch!? Iets anders verwachten zou simpelweg te naïef voor woorden zijn.
@M4GN3T: ik vind gewoon dat reviewers niet een mening moeten hebben over een game vindt dat ze er gewoon moeten kijken naar wat voor kwaliteit een game bied ik hou niet van gta maar als ik er een review over zou moeten schrijven zou ik t ook gewoon een mooi cijfer geven omdat ik zie dat de game een hoop kwaliteit geeft ondanks dat t mijn genre niet is dus snap je vergelijking niet echt
@95.96.102..xxx: Professioneel kan je hier de laatste tijd steeds meer in vraag stellen hoor.
@Nasislike: net zo slap om te zeggen dat wij meelopen ;-)?
Verder zijn het verschillende producten in verschillende genres met een andere doelgroep. Appels met peren dit.
@86.83.57..xxx: dan is het geen review meer, reviews zijn altijd subjectief, daar kunnen we niet om heen. Dan moet je informatieve stukken zoeken en dat is vaak het nieuws over de game of trailers.
@M4GN3T: Nee, zeker geen appels en peren. Maar ik had ook per ongeluk te vroeg op “enter” gedrukt.
Mijn comment is nu bijgewerkt met wat ik wilde zeggen
@M4GN3T: Zijn beiden games dus perfect vergelijkbaar hoor, appelen met peren vergelijken is compleet gelul.
@jonas46: je vergelijkt nu twee reviews van twee verschillende auteurs over twee verschillende games wat betreft doelgroep, historie en wat het pretendeert te doen. Zijn er ook nog mensen die GTA V erbij halen. Kijk gewoon naar deze review voor deze game en houdt het ook bij deze game. Mensen vergelijken hier geen FIFA en PES maar Star Wars en CoD.. dat is niet geplaatst (vind ik)
Ik vind het een erg vette game. Veel groter en breder dan zijn voorganger. Het aantal maps vind ik zeker niet karig. Zeker gezien het feit dat alle dlc gratis is. Het pay to win systeem is verkeerd , maar ze hebben het nu uitgeschakeld. Ik vind het goed dat de community hier tegen op treed, maar mensen leggen er nu wel erg de focus op. Het feit dat je langzaam dingen unlockt vind ik niet heel erg omdat het ook juist weer uitdagend is. Als je wat uitdagingen doet dan heb je zo een hero vrijgespeeld dus kwa tijd valt het allemaal best mee.
@M4GN3T: Het gaat niet over games vergelijken maar over het transactiesysteem in de bepaalde game en hoe deze daarop afgerekend wordt. dat is toch het hele verhaal volgens jullie.
@jonas46: als je dat doet blijft het nog steeds verschillend? Call of Duty gaat daar totaal anders mee om dan Star Wars?
@M4GN3T: vreemde uitsprake heb jij…dwars omdat t kan…jullie lopen zelf met de heugte mee…cod is grafisch al jaren onder de maat maar die game ziet er schitterend uit…geef gwn een dik minpunt voor t lootsysteem punt eraf maar een 5?
@62.45.216..xxx: je bedoelt stars wars neem ik aan die je er schitterend uit vindt zien ?
@62.45.216..xxx: de tekst onderbouwd de 5 wat mij betreft goed
@145.132.198.xxx: Als de mensen niet zo hadden gezeurd dan had het er nog steeds in gezeten.
Bende bleiters hiere,
Zoals hier al gezegd is gtaV,cod, bttfld, etc etc hebben ook microtransactie’s en nu ineens is’t een probleem dat het in een game zit.
Wake up and smell the flowers want sinds er dlc bestaat, bestaat er ook microtransactie’s.
Meehuilen met de wolven doen ze hier toch graag ja..
Mensen laat we eerlijk zijn
Het Is één review
Een review is één mening van de schrijver.
Zo ook de 5
Maar als je het zelf nou een heerlijke game vind wat maakt deze review nog uit?
Goed te zien dat jullie het duidelijke probleem met de game niet vermijden en durven zeggen wat jullie vinden!
@rafc1880:
Nogmaals, het grootste punt van kritiek is het progressiesysteem, de loot crates zijn daar een onderdeel van. Misschien handig om eerst een stuk te lezen, voordat je gaat beargumenteren dat dit een beetje meeroepen met de rest is.
@Nasislike: Niemand die hun gierigheid ziet? Grootste onzin ooit, alle volwassen gamers zien het. Alleen de kids blijven de grootste afnemers van games en die gaan echt niets boycotten, logisch. Maar echt, als jij denkt dat je de enige bent die de gierigheid in het verleden hebt gezien dan leid je aan een heftige vorm van grootheidswaan.
@M4GN3T:
Goede reviews blijven zo objectief mogelijk. Beoordeel kritisch en samenvattend.
Deze site hanteerd per gamereview verschillende maatstaven en dat is helaas op vele andere sites ook zo.
Bij elke ‘grote’ review komen mods/redacteurs de reviewer in de commentsectie weer totherescue. Wanneer er constant commentaar is op de kwaliteit vd reviews word het is misschien tijd om naar jezelf te kijken ipv in de verdediging schieten.
@Nibor: Hij denkt dat hij boven andere staat en dat hij alles en iedereen perfect doorheeft… ik vind dat jullie het super doen met deze site!
@77.174.26..xxx: Reviews kunnen niet objectief zijn en het is geen rescue maar nuance.
@Nibor: pffff rustig aan he.
Nou, als het advies is om deze game niet te kopen, zullen er nog wel een aantal games volgen waarbij dit advies gaat gelden.
Ik heb hem overigens wel gekocht en mijn ervaringen met deze game zijn anders dan die van de revieuwer.
Maar goed, deze site kan ook geen goede review meer geven, het oordeel was al geveld in de vorige artikelen die hier neer gepland zijn.
En kan de mensen met fakkels en hooivorken natuurlijk niet teleurstellen die het heeft meegeholpen op te zwepen.
Meestal lees ik hier goede reviews, af en toe zit er dan een slechte bij, dit is er 1 van.
Laat mensen zelf beslissen aan de hand van jullie review of een game wel of niet gekocht moet worden, niet iedereen is tegen microtransacties.
Ikzelf laat ze altijd voor wat ze zijn, dat is niet anders bij Star Wars Battlefront 2.
Ook hier heb je ze niet nodig.
@86.83.57..xxx: Ooit van komma’s en punten gehoord?
Ik schrik heel erg van sommige reacties hier, die laten namelijk zien hoe ver heen de community is in het accepteren van commerciele producten met een freemium model.
Dat er hier mensen zijn die serieus een pay2win systeem verdedigen is toch wel een beetje een holy shit moment. Nu besef ik me hoe erg de game industrie aan het veranderen is, ga jullie schamen en diep ook.
@rafc1880: @Nasislike: @jonas46:
@59.120.47..xxx: zo blij dat PSX-Sense nog een beetje tegenstribbelt hierin en wel laat weten van joh pay2win is niet oke. Dat er mensen zijn die cosmetic bullshit willen kopen zoals een achterlijke goldskin op hun Mp44, leef je uit, maar pay2win is een big fucking no.
@M4GN3T: Beste Magnet, ik zie je bij reviews heel vaak in de verdediging schieten op troll achtige comments. Maar als iemand een vraag stelt over een review op normale manier of er wordt een foutje aangegeven in de titel (pre black friday sale is niet een black friday sale en bovendien t/m 23 novemer (een nuance!!)) dan hoor ik jullie er bijna nooit over.
@94.215.77..xxx: ik zie niet alles, maar doe mn best. We hebben een mail adres, die lees ik altijd, comments verzuipen snel.
Wat een kut review een 5 dit ia 1 van de btre multiplayer games die je nu kan kopen.
Je krijgt alle dlc gratis en dan blijven zeiken verschrikkelijk.
Ga lekker call of duty ww2 spelen met 5 maps en een season pass
En verdiend! EA heeft het gewoon helemaal verpest. Ik wacht totdat deze game over een maad in de rommelbak ligt. Voorlopig blijf ik lekker Battlefront 1 spelen. En nog genoeg andere games natuurlijk 🙂
@95.211.147..xxx: het is geen pay 2 win doe normaal man
@82.74.15.xxx: ik vermaak me super met deze game
@59.120.47..xxx:
Ik kan mij nog herinneren dat Sony begon met bloedspetters e.d. in games, dat werd toendertijd door heel veel mensen ook afgekeurd, zeker omdat Nintendo dat absoluut niet deed.
Toen schrokken heel veel mensen daar ook van.
Online multyplayer’s waren ook heel veel gamers tegen, dat zou de Single Player games doen verdwijnen, is ook niet uitgekomen.
Als er ontwikkelaars zijn die hun game volproppen met microtransacties, staan daar weer ontwikkelaars tegenover die dat niet doen.
Ik schrik meer van de hysterie die ontstaan is rond Star wars Battlefront 2.
Mensen kunnen blijkbaar zaken niet meer in perspectief plaatsen.
@59.120.47..xxx: Als je kan lezen dan weet je dat IK LOOTBOXES NIET STEUN. Stelletje malloten ook. Het is allemaal niet zo moeilijk om te begrijpen wat mijn punt is
@2001:1c00:2005:2500:1011:c6d5:63a0:a.xxx:
Voor de kringloop winkel
@Battlemoose: Dit dus. Maar ach, het is COD, dus dan is het niet erg. Activision mag ons wel jaar na jaar afzetten, maar EA dus niet…
@Nasislike: jij roept wel dat niemand jou snapt, maar ondertussen snap jij zelf niet dat anderen mensen je uitleggen dat het bij CoD cosmetisch is en bij star wars pay2win.
Goeie review,spot on…zegt genoeg over hoe het gesteld is bij sommige in de game industrie.Van singleplayer naar multiplayer en dan naar multipayer
@Battlemoose:
Ik ook.
@94.130.67..xxx: Wauw, bij COD is het allemaal cosmetisch!? Hur durrrrr dat wist ik nog niet! :O /s
Nogmaals, dat is niet m’n punt. Lees godverdomme gewoon ff, ik ben tegen lootcrates!De vergelijking die ik met COD en Activision maak gaat niet eens over de lootcrates zelf. Ben je nou echt zo achterlijk? Waarom kan je niet gewoon lezen ipv je bek open te trekken man. Het is een kwestie van iemand van begrip. Wat een tijdverspilling dit ook. Hele tijd hetzelfde herhalen, omdat mensen niet kunnen lezen.
@Nasislike: Ik heb hier een citaat, uit jouw comment, nfs review:
“Als échte COD, BF, NFS fan hoef ik deze troep niet. Ik mis er niks aan. Ik had een fout Gemaakt om BF1 te kopen. Nooit meer.”
en
“aan het einde van de dag koop jij dit soort troep en DAAROM staat er volgend jaar weer een postbode voor je deur met precies hetzelfde troe, maar dan in een ander jasje. En dan huilen dat Visceral weg is? Bitch dit is wat er gesteund wordt, dit is wat die publishers jou ook gaan geven.”
en nu post je hier:
“SWBF2 is sterk verbeterd, maar nogmaals, ze hebben geen ballen om de waarheid te vertellen en gaan dus weer met de menigte mee” en SWBF2 is stuk beter en ik ben niet eens een SW fan
Dus deze review en comments hier doet eigenlijk wat jij in NFS graag wilde zien en nu is het weer niet goed ;-)?… Ksnap dat je scheld, je weet zelf niet eens wat je wilt!
@Nasislike: Please hou het wel gewoon normaal. Het blijft hier een mening van Robin en iedereen hier heeft recht op z’n eigen mening, maar hou het respectvol aub. En als iemand je niet begrijpt so be it, jammer dan.
@82.74.184..xxx: Klopt. EA maakt fouten. Maar dat betekent niet dat ik ze hier zit te beschermen. Het is niet de ene of de andere kant.
Ik heb het HIER (en niet bij andere nieuwsberichten, jij creepy stalker 😉 over het feit dat er door dezelfde mensen wordt gehaat op microtransacties terwijl ze dat soort gierigheid maar dan in een meer extreme vorm altijd al hebben ondersteund.
Mijn punt is dat het niet uit het niets komt dit soort over the top microtransacties om mensen te bedriegen. Het wordt namelijk tegelijkertijd ondersteund bij bijvoorbeeld COD (copy/ paste spel, ander jasje, volle prijs, halve game, de rest van de game als DLC/ season pass). Precíes hetzelfde, maar de Activision manier is dan iets dertiger volgens jullie? En dat mag dan weer wel?
Kijk, als je dat soort taferelen volledig ondersteund dan kan je niet schijnheilig gaan doen dat een ander bedrijf dat ook opeens doet.
Het verschil? Waarom raak ik hier geïrriteerd door? Omdat EA wél met upgrades komt in hun spellen. Ik heb niks met Battlefront gehad, maar deel 2 is een pracht van een spel vind ik. Ik was een COD fan, maar elk deel na MW2 was een teleurstelling in een ander jasje. EA komt tenminste met vernieuwingen in SWBF2, mat als GROOT nadeel: die microtransacties dus.
@M4GN3T: Geëdit. Oeps…
@Nasislike: inderdaad dit review slaat gewoon echt nergens op
Engine is gewoon goed maps zijn goed modi zijn goed snap het gewoon niet
Ik vind een model zoals pay to win te ver gaan. Ik weet niet of ik de juiste gedachte erop nahoudt, maar het klinkt voor mij dat je dan niet verder kan zonder te betalen….neem fortnite (dacht dat het spel soort van pay to win is) daar zou het dan op neerkomen dat ik alleen het spel kan uitspelen als ik dus ga betalen voor betere gear (wat ik dus niet vrijspeel tijdens het gamen)=NOT DONE uiteraard! Maar betalen/gokken om zo sneller gear te unlocken inplaats van veel tijd in te stoppen, tja….ten eerste is het jouw keuze of je eraan mee doet. Ik vind het niet eerlijk en zie het liever ook niet, maar wel deels begrijpelijk waarom ze het zo doen. Maar sla misschien de plank finaal mis en lul maar wat…. Ohja de “protestreview” had van mij niet gehoeven.
Omdat het zoveel gemind is, komt het niet in de zoekresultaten naar boven, maar dit is een voorbeeld hoe ze bij EA over Microtransacties denken. Eecht te bizar voor woorden..
https://www.youtube.com/watch?v=ZR6-u8OIJTE
had ik al verwacht dikke meuk bedankt voor de review scheelt weer centjes
@Raigara: hoop spontaan dat je ps ontploft schande dat je deze game haalt je werkt dan gewoon mee dat deze troep blijft verkocht mag worden
Audio top, visueel geweldig. Multiplayer is tof en singleplayer matig. DLC nog gratis ook.
Zou toch eerder voor een 7 gaan, zeer vermakelijke game.
Het eerste deel heb ik 3 minuten willen spelen, dit heb ik een uurtje volgehouden… Beter dan zijn voorganger is hij dan zeker 😉 Helaas is dit niet mijn type game. *uninstall *
@77.164.177..xxx: bruh
microtransacties door EA geschrapt onder druk van Disney
Disney zal ook niet echt blij zijn denk ik.
Hoe verkracht je in een korte tijd een franchise. . Ga lekker in zee met E.A.