Review: Scribblenauts Showdown – Je kent het wel: je zit met je vrienden op de bank, je hebt de grootste plannen voor de avond, maar voor je op stap gaat met je haartjes netjes gekamd, een nieuw shirt aan en een hippe spijkerbroek om je middel, wil je nog even snel een spelletje doen. Je kan dat stoffige bordspel van zolder halen, maar waarom zoveel moeite doen als je ook op je favoriete console een partygame kan spelen? Met de komst van Scribblenauts naar de PlayStation 4 heb je ineens die partygame in handen. Je schuift de disc in je console en je deelt de controllers uit aan je vrienden. Wordt dit een avondje lachen, gieren en brullen of ga je teleurgesteld op stap en trap je tegen de eerste de beste vuilnisemmer aan als je het huis verlaat? Je kunt hieronder onze bevindingen lezen van Scribblenauts Showdown.

Voor het eerst op de PlayStation

Scribblenauts maakt zijn debuut op de PlayStation 4. Alle eerdere delen kwamen namelijk uit voor verschillende Nintendo consoles, maar nu kunnen eindelijk ook wij met deze partygame aan de slag. Eigenlijk valt gelijk al op dat de instapdrempel van deze game enorm laag is. Alles, maar dan ook alles word je uitgelegd in tutorials die verschijnen als het spel moet laden. Gelukkig duren de laadschermen niet zo heel lang en daarna kan je gelijk aan de slag in de verschillende modi die de game biedt.

Je kan ook een eigen personage maken, maar eerlijkheidshalve gebied ons te zeggen dat dit pas echt leuk is als je de game wat langer hebt gespeeld. Dit vanwege de items die je gedurende het spel kunt vrijspelen. Het belangrijkste hierin is de creatie hub, waar je echt oneindig veel attributen, voorwerpen en zelfs dieren kunt maken. Deze zul je in de Sandbox modus dan ook weer veel gebruiken, maar daarover later in deze review meer. Laten we beginnen met de modus waar we zelf als eerste in zijn gedoken en dat is de Versus modus.

Woordenschat of snelheid?

In de Versus modus kan je kiezen om het tegen de computer of een vriend naast je op de bank op te nemen. Vervolgens kies je een beste uit 5, 7 of 9 rondes. Tevens moet je een keuze maken uit woordspelletjes of snelheidsspelletjes. Bij de eerstgenoemde is het de bedoeling dat je door middel van woorden te maken een voorwerp bedenkt. Dat klinkt heel erg vaag, maar in de praktijk wijst het zich vanzelf. Er is bijvoorbeeld een mini-game waarin jij voorwerpen moet laten balanceren op een vliegend tapijt.

Als je in aanloop naar deze mini-game een voorwerp maakt op basis van een woord en dit voorwerp is kleiner dan die van de tegenstander, dan zul je veel voordeel behalen. Stel je krijgt de beginletter ‘B’, dan kom je met een kleinere ‘bijl’ een stuk beter voor de dag dan met een groot ‘booreiland’. Een geinig concept, zij het niet dat het typen van woorden met de controller echt verschrikkelijk is. Je gaat met het linkerpookje naar het juiste vlak toe en daar kan je dan door de juiste knoppen in te drukken een letter naar keuze nemen.

Dat is voor kleine woorden niet zo heel erg, maar als je lange woorden moet maken dan maak je geregeld spelfouten en dien je alles weer te wissen. Dit op een bijna net zo vervelende manier als het ingeven van de letters. Dat had dus anders gemoeten voor de efficiëntie. Zoals gezegd zijn er naast woordspelletjes ook nog snelheidsspelletjes. Hier komt het puur en alleen op snelheid en reflexen aan. Hierin is het zaak om op het juiste moment de goede knoppen in te drukken of juist snel op een paar knoppen te rammen om een spelletje te kunnen winnen.

Alweer die mini-game?

Er zijn een paar knotsgekke mini-games die zeker een lach op je gezicht zullen toveren, maar wordt alsjeblieft niet té enthousiast… Het ontbreekt de game namelijk aan een echt uitgebreid arsenaal van mini-games. Er zijn misschien maar rond de 20 mini-games en je begrijpt dat als je een beste uit 9 ronden speelt, dat je na 3 potjes alles wel een keer hebt gehad. Wij hadden het zelfs zo dat de mini-games bij een speelronde van het beste uit 7, allemaal dezelfde waren als in het allereerste potje.

De echte leuke, memorabele mini-games ontbreken ook eigenlijk, het zijn vaak mini-games die we in gratis games voor onze tablets of telefoons al eens gespeeld hebben. In sommige gevallen zelfs nog uitgebreider en dat is echt een gemiste kans als je het ons vraagt. Iedereen die vroeger een Scribblenauts heeft gespeeld, die zal merken dat het op een handheld beduidend prettiger aanvoelde dan nu op de PlayStation 4 en dat is jammer, want met wat meer mini-games en een wat betere besturing had het een stuk leuker geweest.

Gedurende het spel speel je Starites vrij. Dit is de munteenheid in de Scribblenauts games. Hiermee kun je voorwerpen kopen om te kunnen maken in de Sandbox modus (en geloof ons, soms heb je deze echt nodig). Je koopt er nieuwe levels mee voor in de Sandbox modus, of wellicht net dat ene hoofddeksel of dat T-shirt voor je eigen personage. De keuze om je eigen personage naar jouw smaak aan te maken is hierin vrij groot. Kies je voor een clown met bloedspetters op zijn shirt of liever voor een lief, onschuldig meisje met een kittig jurkje, het kan allemaal in deze game.

Digitaal bordspel

De Showdown modus is eigenlijk gewoon een digitaal bordspel. Door middel van mini-games (helaas allemaal dezelfde soort games als die we ook al in de Versus modus zagen) goed te voltooien, kom je verder op het speelbord en het is natuurlijk de bedoeling om als eerste bij de finish te komen. De opzet is net even anders dan in de Versus modus, omdat je hier door middel van kaarten trekken om en om aan de beurt bent. Dit kan bijvoorbeeld een woordspelletjes kaart zijn, dan ga jij tegen jouw rivaal spelen en de winnaar mag dan een extra stap zetten. Je kan ook kaarten afpakken van je tegenstander, door de mini-games die hij wil inzetten van hem te winnen. Plezier gegarandeerd als hij een stappen-verdubbelaar inzet, maar jij de daaropvolgende mini-game van hem weet te winnen.

Het leukste aan deze modus is toch wel het feit dat je het met z’n vieren tegelijk kunt spelen. Dat maakt de mini-games en de hele opzet van het kaarten trekken en afpakken net even iets leuker, maar helaas valt dit te snel in herhaling door het vrij lage aantal mini-games. Op een gegeven moment komen de mini-games echt je strot uit en dat is natuurlijk nooit de bedoeling van een partygame. Zoiets hoort langer leuk te blijven dan een uurtje per keer, maar gelukkig is er nog één modus over, die we al een aantal keren genoemd hebben.

Zandbak humor

De Sandbox modus is een bekend concept in de Scribblenauts games. Hierin reis je door verschillende werelden heen met diverse thema’s. Zo bezoek je onder andere een Maya tempel of een groot cruiseschip, waar je ook nog onderdoor kunt duiken om dolfijnen en andere zeedieren te ontdekken. In dit speltype is het de bedoeling om kleine opdrachten te voltooien voor de aanwezige personages. Soms is dit vrij simpel door gewoon de attributen die het personage nodig heeft te maken. Zo kwamen we in een situatie terecht waarin een dame om een bril vroeg. Je kan dan het hele level afstruinen op zoek naar een montuur, maar je kan het ook maken door middel van de creatie hub. Bij elke goed voltooide opdracht verdien je vervolgens weer Starites.

Op andere momenten moet je ook personages bij elkaar zien te krijgen. De ene staat op het hoogste platform, de andere staat in de kelder. Aan jou de taak om deze twee geliefden samen te brengen. De opdrachten zijn niet altijd even moeilijk, maar je moet het wel doorhebben. Een duidelijke uitleg krijg je hier helaas niet, waardoor je moet afgaan op de icoontjes die naast de personages in het level verschijnen. Soms ga je met een botte bijl tekeer om bijvoorbeeld een slang een kopje kleiner te maken, maar dan blijkt later in het level dat je die slang toch weer nodig hebt. Opnieuw beginnen is in dat geval dan de beste optie.

Voor elk level begint krijg je ook nog een paar doelen mee om extra Starites te verdienen. Ook speel je nieuwe personages vrij door de bepaalde opdrachten te voltooien. Wat we wel erg jammer vinden is dat er slechts 8 verschillende werelden zijn. Dit is simpelweg te weinig omdat je elk level vrij snel in z’n volledigheid kunt voltooien. Net zoals in de andere modi het geval is, is het ook nu weer leuker om samen met een vriend of vriendin te spelen. Maar ook nu geldt weer dat je het vrij snel gezien hebt.

Eindelijk een Scribblenauts game voor onze favoriete console. We hebben nu eenmaal niet heel veel party games op de PlayStation 4, dus deze game is welkom. De zeer lage instapdrempel, de vrolijke kleuren, de leuke personages en geinige mini-games zorgen voor vermaak. Helaas is Scribblenauts Showdown niet de ultieme partygame voor de PlayStation 4. Dit vanwege het feit dat het vrij snel in herhaling valt en ook de Sandbox modus met slechts 8 levels wat beperkt is. Er zitten zeker leuke mini-games in deze titel, maar na een uurtje heb je alles wel gezien. Het debuut van Scribblenauts op de PlayStation 4 valt daarom toch wel wat tegen. Een gemiste kans wat ons betreft, volgende keer beter dan maar!

• Leuke party game voor jong en oud
  • Lage instapdrempel
  • Leuke personages