DLC Special: Call of Duty: WWII – The War Machine – De afgelopen week verscheen er weer een uitbreiding voor Call of Duty: WWII, genaamd The War Machine. Dit is de tweede uitbreiding nadat eerder “The Recistance” al verscheen. Deze uitbreiding brengt weer flink wat nieuwe content naar de game, reden genoeg dus om in deze downloadbare content te duiken en ons een weg te knallen door de verschillende maps, alsook de horde aan verse zombies.

Een flinke update

Ditmaal beginnen we even anders dan gebruikelijk. Vorige week heeft Sledgehammer Games namelijk een grote update van ruim 5GB uitgebracht. Die update bevatte veel aanpassingen die de gameplay toch wezenlijk verandert. Brandgevaarlijke shotgun kogels, je tactisch mes, je steekwapen op je geweer en je demper voor je sub-machine geweer kun je nu bijvoorbeeld vrij selecteren bij elke uitrusting. Hetzelfde geldt voor de eigenschap om scherp te schieten met je sluipschuttersgeweer en voor de standaard waar je je machinegeweer op kunt zetten.

Minstens zo belangrijk is de aanpassing dat je nu binnen elke divisie de eigenschap hebt om ongelimiteerd te kunnen rennen. Ben je een ‘snelle speler’, dan zul je daardoor meer geneigd zijn om ook te kiezen voor andere divisies. Even prettig is ook dat je nu altijd de mogelijkheid hebt om jezelf uit te rusten met een explosief en met een tactisch instrument, zoals een rookgranaat. Tevens is de granaatwerper nu beschikbaar bij elke uitrusting. Hier heb je nu geen basic traning badge meer voor nodig. We omschrijven het allemaal vrij kort en bondig, maar na het spelen met deze nieuwe opzet kunnen we je vertellen dat deze aanpassingen de gameplay flink ten goede komen. Voornamelijk omdat je meer vrijheid hebt in hoe je jezelf als speler uitrust. En dan nu de nieuwe content.

Het Oude Egypte als strijdtoneel

Het behoeft voor de fans geen verrassing meer te zijn dat we binnen elke uitbreiding voor deze Call of Duty drie nieuwe maps voor de multiplayer krijgen. Daar tegenover staat dat we eveneens een nieuwe missie binnen de ‘War modus’ kunnen spelen. Als afsluiter krijgen we zoals altijd een nieuwe hoofdstuk in de Zombies saga voor onze kiezen. Het bekende concept wat weinig verrassend is, maar dan hebben we het nog niet gehad over de inhoud. Laten we beginnen bij ‘Egypt’, de eerste map die we onder de loep nemen. Hier reizen we af naar het oude Egypte. Deze map is gesitueerd rondom het gebied dat grenst aan de plek waar de Sphinx en de Piramiden van Gizeh staan.

Van de drie multiplayer maps is Egypt onze favoriet. Dat komt doordat de opzet van deze map heel gevarieerd aanvoelt. Er zijn veel hoogteverschillen, maar er zijn ook veel smalle gangetjes. Tegelijkertijd is er ook een lang stuk. Hier kun je beter uit de voeten met een sluipschuttersgeweer, aangezien je kans hebt om je vijand al vanaf een afstand aan te zien komen. Tevens is er nog een tempelcomplex waar je op verschillende punten naar binnen en buiten kan. Door de hoogteverschillen heb je zelfs kans om je vijand van bovenaf te verrassen en dat maakt deze map niet alleen heel erg leuk, het zorgt ook voor flink variërende speelstijlen, wat de gameplay ten goede komt.

Lekker een dagje naar het strand

Hierna reizen we door naar ‘Dunkirk’ (dezelfde titel als de bekroonde film). Deze map heeft letterlijk twee verschillende kanten. Aan één kant heb je een deel van een verbrokkelde stad met gebouwen waar je doorheen kunt lopen. Dit stuk is absoluut meer geschikt voor mensen die elkaar liever op een korte afstand bevechten. De andere kant is een gedeelte van een strand, bezaaid met allemaal terreinwagens, alsook een schip. Dit stuk is meer open en je kan elkaar hier van ver zien aankomen, wat ideaal is voor liefhebbers van langeafstandswapens.

Desondanks voelt deze map door z’n opzet enigszins ongebalanceerd aan. Dit komt doordat je op het strand een erg gemakkelijk doelwit bent voor mensen die zich verschuilen in één van de gebouwen of achter een object. Eveneens kunnen de punten waar je als team weer tot leven komt soms lastig uitvallen, wat in je nadeel kan werken. In de modus ‘Hardpoint’ kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je juist direct of helemaal niet bij een belangrijk punt spawnt. Dit in plaats van dat vijanden op ongeveer gelijke afstand van elkaar opnieuw beginnen. Het voelt wat gek en wisselvallig aan, dus wellicht kan hier nog wat aan de spawns getweaked worden voor een betere balans.

Een geheime lanceerbasis voor raketten

De map ‘V2’ focust zich voornamelijk op gevechten op een kleinere schaal. Hier vecht je te midden van een lanceerbasis voor raketten. V2 voelt het meest compact aan en is ook qua opzet het meest overzichtelijk. De looplijnen zijn hier heel duidelijk en je komt elkaar altijd snel tegen. Voor liefhebbers van lange afstandswapens is hier weinig ruimte. In het midden heb je een toren van waaruit je vijanden makkelijk ziet aankomen, maar hier lang blijven zitten is niet verstandig. Puur vanwege het feit dat je ook van onderen geraakt kan worden. Helemaal onderin heb je een grote bak van waar je via de ene kant zo naar de andere kant door kan steken. Hoor je echter een alarm afgaan, dan kan je je maar beter uit de voeten maken. Dan ontstaat er namelijk een flinke vuurzee met als gevolg dat je levend geroosterd wordt.

De strijd verplaatst zich naar het luchtruim

Na de drie multiplayer maps komt de nieuwe War missie, genaamd ‘Operation Husky’. Deze War missie is weer opgedeeld in drie verschillende delen en de actie speelt zich af ergens in een verlaten Siciliaans dorp. De geallieerden moeten hier geheime informatie zien te stelen van de nazi’s. Vervolgens moeten ze doorstomen om op een centraal punt radioapparatuur te activeren. Hierna volgt een heus luchtgevecht tussen de teams met gevechtsvliegtuigen. Tot zover prima, maar het laatste gedeelte is wat ons betreft niet helemaal lekker uitgewerkt. Natuurlijk is combat in de lucht ontzettend tof, want het voegt nog meer variatie aan de War modus toe, maar de bewegingsruimte in de lucht is nogal aan de kleine kant. Met zoveel vliegtuigen in de lucht ontstaat al snel de situatie dat het overzicht volledig zoekraakt. Hierbij geldt ook dat als je buiten de toegestane zone vliegt, je vliegtuig uit elkaar spat. Kortom, de ruimte waarbinnen je mag vliegen had best wel wat groter gekund en de besturing wat soepeler, want dat voelt ietsje te stroef aan.

Het kapot geschoten Berlijn

Tot slot is er nog het nieuwe hoofdstuk in de Zombies modus genaamd ‘Shadowed Throne’ en dat is een prima toevoeging. Na alles wat er gebeurde in het vorige deel, volgen onze helden dokter Straub nu naar Berlijn. Daar is Rusland begonnen aan een aanval, maar Dokter Straub heeft ook een heel leger met nieuwe zombies meegebracht. Wederom niet bepaald een gemakkelijke opgave voor het viertal, maar onze helden deinzen hier uiteraard niet voor terug. Dit hoofdstuk begint met een episch filmpje waarin je van boven vanuit een zeppelin neerkijkt op de kapot geschoten stad Berlijn. Jefferson, Drostan, Marie en Olivia moeten de ondoden kapot schieten en de confrontatie met dokter Straub aangaan om deze oorlog tot een definitief einde te brengen.

Vervolgens daal je af in een capsule om beneden het avontuur aan te gaan. Eenmaal beneden merk je al snel de mooie visuele stijl op van waaruit de ruïnes zijn opgetrokken. De map kent ook wisselende omgevingen. Zo kom je onder andere in een macaber ogend en verlaten museum. Er is volop variatie te vinden op deze map en er zijn genoeg paadjes en gangetjes waar je zomaar vastgepind kan worden door een groep zombies. Spanning alom dus en uiteraard ontbreekt ook de easter-egg missie niet, waarmee je vrij eenvoudig een ‘Wonder Weapon’ kan maken. Afsluitend kunnen we stellen dat dit nieuwe hoofdstuk een degelijke toevoeging aan de Zombies modus is.

Conclusie

Nadat we flink wat uren met deze DLC hebben doorgebracht, kunnen we vaststellen dat we ons oprecht hebben vermaakt. Alle drie de maps zijn zeer degelijk te noemen en zijn ook uiteenlopend qua opzet. Onze voorkeur gaat hier het meeste uit naar de map ‘Egypt’, daar waar Dunkirk zo hier en daar nog wat tweaks kan gebruiken. De War missie ‘Operation Husky’ steekt wat betreft de eerste twee delen prima in elkaar, voor dat laatste onderdeel geldt dat helaas niet. Dat is enigszins teleurstellend, maar Shadowed Throne, het laatste hoofdstuk in de Zombies modus maakt dit dan weer helemaal goed. Ben je nog steeds lekker aan de gang met Call of Duty: WWII? Dan kan je deze uitbreiding zonder zorgen aanschaffen.