Gespeeld: NBA 2K19 – Zoals ieder jaar verschijnt er in aanloop naar het nieuwe NBA basketball-seizoen ook weer een nieuwe NBA game van Visual Concepts en 2K Games. Op uitnodiging van 2K Games zijn we afgereisd naar Parijs om alvast een voorproefje te krijgen op NBA 2K19 alwaar we de game ook even hebben kunnen uitproberen. Of deze game de basis die is gelegd in NBA 2K18 weet uit te breiden of zelfs te overtreffen, dat lees je hieronder.

The King

NBA 2K19 is een speciale game. Het is namelijk de 20ste verjaardag van de NBA 2K-franchise en dat moet natuurlijk gevierd worden. Voor deze verjaardag is niemand minder dan ‘The King’ Lebron James van stal gehaald om op de cover van de Anniversary Edition, die vanaf morgen beschikbaar is, te schitteren. Op de normale editie zal Giannis Antetokounmpo, een NBA All-star en enorm talent staan. Voor de soundtrack heeft 2K ook niet de minste weten te strikken, namelijk Travis Scott. Ontwikkelaar Visual Concepts heeft daarnaast ook veel tijd en energie gestoken in het overnemen van de vele stijlen, manieren en gebruiken van de verschillende NBA-sterren tijdens een wedstrijd. Denk zoal aan de manier waarop ze dunken en blocken. Het gehele pakket laat zien hoe serieus 2K de NBA-games neemt en het toont aan hoe veel moeite en zorgvuldigheid ontwikkelaar Visual Concepts er al 20 jaar in steekt.

G.O.A.T.

Vanwege het speciale jubileum heeft 2K geprobeerd met NBA 2K19 extra groots uit te pakken en de meest complete NBA ervaring te creëren. De game is nog steeds een basketbal-simulatie te noemen met ambitieuze ideeën en plannen. Deze simulatie wordt geprobeerd te realiseren door middel van onder andere een realistische presentatie van de NBA-wereld en de belevenis daarvan, zowel in de diverse online- als offline modi.

Een groot online aspect in het vorige deel was The Neighborhood. In NBA 2K19 is The Neighborhood vernieuwd. Toegevoegd is een Town Square waar je meer sociale interactie hebt met andere spelers. Ook is er sprake van een dag- en nachtcyclus, waarbij je in 4 uur een complete ‘dag’ meemaakt. De Jordan Rec Centre keert terug, alsook de mogelijkheid om je eigen basketbal crew van maximaal vijf spelers te vormen. Nieuw is de ‘Under Armour Cage’. Deze kooi is wat meer arcade, met reuze trampolines voor de basket, zodat je hoger kunt springen en nog meer spectaculaire acties in de lucht kunt uitvoeren. Verder zullen er nog speciale evenementen georganiseerd worden in The Neighborhood, waarbij je unieke prijzen kan winnen.

Offline kan je, naast een potje tegen een vriend of vriendin of de computer spelen, ook aan de slag met een nieuw verhaal in MyCareer dat voor degene die de gratis prelude hebben gespeeld al een beetje duidelijk is. Je bent een down-on-your-luck basketballer die uit wanhoop en liefde voor de sport aan de slag gaat in de Chinese basketbal competitie, de CBA, waarna je langzaam je weg terug naar boven probeert te vinden om uiteindelijk een Hall of Famer en de Greatest Of All Time te worden. Deze gehele ervaring is geprobeerd zo authentiek mogelijk neer te zetten en dat wordt mede bereikt door het realistische commentaar van gevestigde namen tijdens wedstrijden, zowel in de CBA als de NBA.

Ook de General Manager modus is verbeterd. Zo zal het verhaal in MyGM verder gaan waar deze vorig jaar is geëindigd. Nog steeds draait het om jouw team dat je op geheel eigen wijze runt. Wil je echter het verhaal en alle bijkomende drama niet meemaken? Dat kan, want nu kun je er ook voor kiezen om simpelweg alleen een team onder je hoede te nemen, die je kunt uitbouwen tot het beste team dat de NBA ooit heeft gezien. Verder heeft MyTeam ook een opfrisbeurt gekregen, niet alleen doordat er voor dit onderdeel een nieuwe producer is aangetrokken, maar ook door te luisteren naar de feedback van de spelers. Zo oogt deze modus allemaal wat minder druk en de interface is duidelijker geworden. Ook is de kans op een kaart groter gemaakt, zodat je niet eindeloos hoeft te wachten op een beter spelerskaartje.

Lootbox problemen?

Als je het over MyTeam hebt, heb je het ook vrij snel over lootboxes. NBA 2K18 had nogal last van misbruik van de virtual currency. In NBA 2K19 is gepoogd dit recht te trekken, dit door middel van het uitgeven van meer in-game virtual currency, maar ook door te voldoen aan de Nederlandse wetgeving:

“Als gevolg hiervan hebben we een aantal lokale aanpassingen gedaan aan het speltype MyTeam. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om te voldoen aan de interpretatie van de Wet op de kansspelen door de Kansspelautoriteit. Specifiek zullen we de toegang tot het Auction House afsluiten. MyTeam-packs kunnen nog steeds op de gebruikelijke wijze worden gekocht.”

Door middel van het veilinghuis aan te pakken kunnen lootboxes nog steeds gekocht worden, eventueel met echt geld. De items die daar uit komen kunnen in NBA 2K19 echter niet langer meer in-game verhandeld worden.

Takeover en neem controle

Gloednieuw in dit deel is het Takeover-systeem. Door middel van het uitvoeren van acties vult zich een meter op het scherm. Eenmaal vol kan je deze activeren waardoor je een boost kunt gebruiken in de gameplay. Deze boost is gelinkt aan een spelers-type. Zo zal een playmaker bijvoorbeeld beter ‘enkels kunnen breken’, waardoor je tegenstander sneller en makkelijker omvalt. Dit systeem klinkt redelijk arcade voor een simulatie-spel zoals NBA 2K19, maar dat is het absoluut niet. Elk type heeft namelijk een tegenpool in de vorm van een ander spelers-type, waardoor het in vele gevallen nog steeds een schaakspel blijft.

Op gameplay gebied zijn er, naast de subtiele wijzigingen waardoor de game beter en soepeler speelt, ook bepaalde essentiële veranderingen doorgevoerd. Het dribbelen met de bal is onder handen genomen met een beter en instinctiever systeem. Hierop volgende is het schieten naar de basket ook verbeterd met meer aandacht voor het moment van daadwerkelijk schieten. 2K heeft hiermee geprobeerd de game voor zowel de rookie als de terugkerende veteraan toegankelijk te houden. Juist om deze toegankelijkheid te stimuleren is het mogelijk om betere combinaties met je medespelers te maken, zodat dit minder houterig aanvoelt.

Over je medespelers gesproken. De aanvallende AI van je teamgenoten is over het algemeen ook verbeterd, zodat bepaalde exploits die mogelijk waren in NBA 2K18 niet meer aanwezig zijn. Dit houdt in dat jouw computergestuurde medespelers beter nadenken, anticiperen en bepaalde onlogische acties niet langer uitvoeren. Ook geven jouw medespelers, als je bijvoorbeeld een toffe actie met LeBron wilt uitvoeren, je de ruimte die in het echt ook wordt gegeven aan spelers tijdens de wedstrijden.

Op verdedigend gebied is er ook aan de AI gesleuteld. Denk hierbij aan nieuwe en andere manieren om de bal te stelen, spelers die betere looproutes nemen en bijvoorbeeld beter blocken. Hierdoor is het minder snel mogelijk om zo naar de andere kant van het veld te rennen tijdens een tegenaanval. Ook kan je nu individuele acties van spelers beter beheersen of aanpassen mocht het net niet goed genoeg lopen tijdens een wedstrijd. Verder keert het ACE-grading systeem weer terug, waarbij elke actie zorgt voor een cijfer.

Voorlopige conclusie

Het is duidelijk dat 2K Games en Visual Concepts van NBA 2K19 de beste basketbal game tot op heden willen maken. Van wat we hebben gezien en gespeeld is dat zeker gelukt. Zowel offline als online lijkt er namelijk voldoende content aanwezig te zijn, waardoor er voor iedereen wat wils is. Alle verbeteringen en verfijningen aan de AI en de besturing zorgen er niet alleen voor dat de game nog completer aanvoelt ten opzichte van z’n voorganger, maar ook – belangrijker nog – dat een potje basketbal nog intuïtiever en soepeler speelt. Hierdoor kan in NBA 2K19 ook de beginnende basketballer goed meekomen, maar als je echt de virtuele Greatest Of All Time wilt worden, zul je vele uren in de game moeten steken. Op basis van wat we hebben gezien en gespeeld zal dat echter geen straf zijn. Binnenkort onze review.