Review: NBA 2K18 – In 1966 kwam de film The Good, the Bad and the Ugly uit. Deze Spaghetti Western kreeg toen hij net verscheen aardig wat kritiek over zich heen door het vele geweld, maar in de loop der jaren kreeg het steeds meer lof. De film wordt nu zelfs gezien als één van de beste rolprenten van de vorige eeuw. Maar wat heeft dit met NBA 2K18 te maken zal je nu denken? Nou, de film zelf heeft totaal niets met het nieuwste deel in de serie te maken, dus wat je doet met de eerder genoemde informatie mag je zelf bepalen. Het is wel zo dat de titel van de film het nieuwste deel in de basketbalserie perfect beschrijft. NBA 2K18 is heel goed, heeft ook zo zijn minpuntjes, maar heeft nu ook een donkere kant.

The good

De NBA 2K-serie staat al jaren bekend om zijn geweldige graphics en animaties en ook het nieuwste deel stelt wederom niet teleur. Er is zelfs flink wat progressie geboekt. Zo heeft zo goed als elke basketballer nu eindelijk het lichaam dat bij hem hoort en bewegen zij zich nog realistischer en vloeiender dan dat je al gewend was. Natuurlijk wordt het geheel aangekleed met een geweldige presentatie die eruit ziet als een sportprogramma, inclusief half-time shows en interviews. Ook het commentaar tijdens de wedstrijden is weer geweldig en er zijn nu zelfs nog meer commentatoren toegevoegd, zodat je niet elke wedstrijden dezelfde stemmen hoort. Er is simpelweg geen sportspel dat qua algehele presentatie in de buurt komt.

Dat een game er goed uit ziet wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook lekker speelt, maar zoals de fans van de serie al weten zit het hier altijd wel snor mee. De atleten laten zich wederom als een droom besturen en reageren zo goed als perfect op jouw commando’s. Dat is maar goed ook, want dat heb je nodig om de nog betere AI te slim af te zijn. Je tegenstanders zijn slimmer dan ooit tevoren en zorgen er voor dat je je aandacht erbij moet houden en steeds weer nieuwe tactieken moet gebruiken. Zo letten ze er nu nog beter op dat er geen open ruimtes vallen om de bal te passen. Ook worden basketballers die bijvoorbeeld bekend staan om hun vele driepunters beter gedekt als ze voor de driepunt-lijn staan, dan iemand die hier juist niet goed in is. De betere AI zorgt voor nog diepere strategische gameplay en zal de fans doen smullen.

Wat ook goed in de smaak zal vallen is dat alle modi die je gewend bent van de serie weer aanwezig zijn. En ook hier zijn er weer diverse verbeteringen doorgevoerd waardoor deze nog beter uit de verf komen. Zo is MyGM nu voorzien van een verhaal-achtig geheel en het voelt nu veel meer als één geheel aan en MyLeague heeft nu eindelijk een draft-modus. Er zijn nog meer kleine dingetjes veranderd in de diverse modi, maar deze allemaal op te noemen is haast een onmogelijke opgave. Waar het allemaal op neerkomt is dat de ontwikkelaar van NBA 2K18 een nog vollediger en realistischer pakket heeft gemaakt.

De meeste verandering zijn doorgevoerd in de MyCareer-modus. Deze is niet alleen nog uitgebreider, maar maakt nu gebruik van een nieuwe feature: The Neighborhood. Dit is een gedeelte van de stad waar je zelfgemaakte personage woont en dit dient als HUB wereld waarin je alles kunt vinden en doen. Ook doet het het online- en offline-gedeelte met elkaar verbinden. Je kunt hier schoenen kopen, je haar laten doen, maar ook online tegen andere spelers een potje basketballen in verschillende losse wedstrijden of toernooien. Het spelen via internet is zowaar vrij stabiel, iets wat vroeger bij de launch nog wel eens een probleem was. Tevens is er een trainingszaal aanwezig in de verhalende campagne, alsook het stadion van het team waarin je speelt. Alles wat met MyCareer te maken heeft, wordt nu als één geheel aangeboden en dat is natuurlijk tof.

The bad

Nu is het heel erg tof dat de MyCareer-modus zo uitgebreid is, maar het is ook hier waar de game zich van zijn mindere kant laat zien. Zo zijn de laadtijden veelvuldig aanwezig en deze zijn ook nog eens erg lang. Vooral als je steeds teruggaat naar de HUB-wereld – wat vooral in de verhalende modus veel verplicht is – word je geduld echt flink op de proef gesteld. Ook zal NBA 2K18 regelmatig crashen als je op de straat loopt en één van de gebouwen in wilt die eerst weer geladen moet worden, voordat je daar daadwerkelijk binnen kan treden. Dit gaat soms fout en dan kun je de game weer opnieuw gaan laden. Nu zal dit hoogstwaarschijnlijk met een patch worden opgelost, maar daar heb je nu natuurlijk niets aan.

Het idee dat alles wat je in MyCareer wil doen op één plek te vinden is, is natuurlijk prima. De MMO-achtige omgeving brengt helaas ook een minpunt met zich mee, namelijk onnodig tijdverlies. Wil je bijvoorbeeld een nieuwe tatoeage, dan kan je dus niet met één druk op de knop naar de desbetreffende winkel gaat. Wil je even trainen, maar daarna van kleding wisselen voordat je een online wedstrijd gaat spelen, dan moet je dus eerst naar de sportschool, dan terug naar je eigen huis lopen, je daar omkleden en je dan weer begeven naar het veld waar je online kunt spelen. Je bent dus regelmatig veel tijd kwijt aan ‘dom’ rondlopen voor dingen die eigenlijk vrij rap gedaan moeten kunnen worden. Ik begrijp wat de ontwikkelaar heeft willen doen met The Neighborhood en het idee is ook zeker prima, maar het had veel compacter moeten zijn en de laadtijden moeten sowieso korter.

Tevens is er weer een verhalende campagne te spelen in MyCareer, waarin je als een ‘undrafted rookie’ je weer omhoog moet zien te werken in de NBA. Dit is sowieso niets nieuws, maar dit jaar is het verhaal op zich al allesbehalve interessant. Alle clichés worden uit de kast getrokken en de verschillende cut-scènes zijn voorzien van dialogen die je ogen doen rollen. Waar aan de rest van de game zoveel aandacht is besteed, lijkt het er hier op dat deze even snel is geschreven en in elkaar is gezet. In vorige delen is dit veel beter gedaan, ook al komt het allemaal op hetzelfde neer.

And the ugly

Terwijl andere games de laatste tijd microtransacties volledig schrappen of alleen gebruiken voor cosmetische items, is de NBA 2K-serie hier nog steeds niet aan toe. Sterker nog: NBA 2K18 is zelfs nog erger dan ooit tevoren. Net als in vorige delen moet je VC Points gebruiken om de verschillende statistieken van je personage op te waarderen. Alleen moet je deze nu ook gebruiken als je bijvoorbeeld een tatoeage wil laten zetten, schoenen wil kopen of je haar laat knippen. Het verdienen van de eerder genoemde punten is echter flink getemperd, zodat je heel veel activiteiten moet doen om VC Points te verdienen. Zo wordt het spelen van NBA 2K18 op een hogere moeilijkheidsgraad niet meer beloond met meer valuta.

Maar ‘gelukkig’ kun je op een veel snellere manier punten verdienen om je personage sterker te maken: door echte euro’s te spenderen. MyCareer voelt nu nog meer dan ooit tevoren als een pay-to-win titel aan en dat is gewoon geen goede zaak. Ja, je kunt er voor kiezen om hier geen gebruik van te maken, maar bereid je dan maar voor op een hele, HELE lange weg om je personage te verbeteren. Sowieso is het frustrerend dat als je een game bij launch koopt je al spelers ziet die level 80 of 90 zijn, of zelfs het maximum van 99 al hebben gehaald, terwijl jij nog rondloopt met level 60. En dat komt alleen omdat zij extra geld hebben betaald, niet doordat ze geweldige skills hebben. Het brengt het online gedeelte van MyCareer ook totaal in onbalans en vooral erg oneerlijk en frustrerend. Het haalt dan ook een groot deel van het speelplezier weg. Dit moet echt veranderen in NBA 2K19, want het haalt de serie echt flink naar beneden.

Als je puur gaat kijken naar gameplay en inhoud, dan is NBA 2K18 echt een magistrale titel. De game speelt als een spreekwoordelijke tiet en ziet er ook nog eens geweldig uit. De atleten hebben ontelbare bewegingen en die zien er ook nog eens realistischer uit door de vloeiende animaties. Er is ook genoeg in de game te doen door de verschillende modi die allemaal weer zijn verbeterd door verschillende toevoegingen. Ga je verder kijken dan de gameplay en inhoud, dan is niet alles goud wat er blinkt. Zo zijn laadtijden erg lang en is de MMO-achtige omgeving in MyCareer wat traag. Tevens wil de game hier regelmatig crashen. Het ergste is nog wel dat 2K vast blijft houden aan het pay-to-win model en hier zelfs nog een schepje bovenop doet. De speler wordt nog meer 'verleidt' om echt geld te spenderen aan VC Points, zodat je je personage sterker kunt maken. Dit is gewoon geen goede ontwikkeling en moet absoluut een halt worden toegeroepen. Het zorgt voor oneerlijkheid, frustratie en onbalans, en neemt een hoop speelplezier weg.

• Nog meer realisme door nog meer animaties
  • MyCareer-modus is nu super uitgebreid