Sony heeft in een betrekkelijk korte periode toch de nodige aandacht opgeëist met enigszins opmerkelijke berichten. Eind september was er het nieuws dat er dit jaar geen PlayStation Experience zal plaatsvinden en recent was de verrassing nog groter. Zo kondigde Sony namelijk aan dat ze volgend jaar de E3 in Los Angeles zullen overslaan. De reden hiervoor is dat Sony op zoek gaat naar nieuwe inventieve mogelijkheden om met hun community in contact te komen.

Ongetwijfeld zal Sony haar community volgend jaar weer willen verrassen en ze willen daarbij meer het heft in eigen hand nemen dan afhankelijk te zijn van vaste momenten. Zo kunnen ze op eigen evenementen aankondigingen doen en dat suggereert dat Sony meer momenten in een jaar kiest, dan enkel een E3, gamescom of PlayStation Experience.

Sony bevestigde bij monde van Shawn Layden dat er dit jaar te weinig was om te laten zien, maar dat is met de mogelijke aankondiging van de PlayStation 5 volgend jaar wellicht anders. Met de komst van een nieuwe console generatie is het natuurlijk een uitstekend gekozen moment om van strategie te veranderen. Het ligt immers in het verlengde van Sony’s streven om op zoveel mogelijk inventieve manieren contact te houden met haar community.

Sony zal volgend jaar wellicht genoeg redenen hebben om de media en community op te zoeken. Zo zal de PlayStation 5 aankondiging niet al te lang meer op zich laten wachten, wat wellicht zal gebeuren tijdens een nieuwe PlayStation Meeting. Nieuwe games kunnen prima aangekondigd worden op de volgende PlayStation Experience, die in 2019 vast weer plaats zal vinden.

Ook heeft er een editie plaatsgevonden in Azië en de roep om een soortgelijk evenement in Europa is door de jaren heen steeds groter geworden. Gezien Sony nu in gaat zetten op een eigen manier van media en gamers benaderen, is een Europese PlayStation Experience niet langer een onwaarschijnlijk idee. Dat geeft Sony drie momenten in een jaar om dicht bij haar community te komen, in plaats van één of twee.

Door verschillende continenten aan te doen kunnen ze immers veel meer mensen bereiken en het zal ongetwijfeld ook voordeliger zijn dan een E3, die absurd veel geld kost. In dat perspectief mag Europa domweg niet achter blijven, aangezien Sony hier een waanzinnig groot marktaandeel heeft veroverd met de PlayStation 4. Er liggen hier in Europa zodoende genoeg belangen om te verdedigen en genoeg verlangens van fans om te vervullen.

Je zou haast kunnen zeggen dat Sony met een eventuele PlayStation Experience in Europa twee vliegen in één klap zou slaan. Zo bereiken ze elke markt op hun eigen moment en er is minder invloed met nieuws van buitenaf van concurrentie. Kortom, het zou ze nog steviger in het zadel zetten.

We kiezen in dit verhaal duidelijk een bepaalde kant van de stelling, maar dat betekent niet dat jij het er mee eens moet zijn natuurlijk. Als jij (meerdere) argumenten hebt waarom je denkt dat het niet voor de hand ligt dat er een Europese PlayStation Experience komt, dan willen we dat graag van je weten.

Heb je argumenten om het wel eens te zijn met deze stelling, dan horen we je natuurlijk ook graag. Zoals elke week zijn we daarom ook nu weer benieuwd naar hoe jullie tegen dit onderwerp aankijken. Tot zover dus genoeg van onze kant, laat je hieronder horen!