Review: Generation Zero – Het is een behoorlijk drukke periode voor Avalanche Studios. We kennen deze jongens natuurlijk van de Just Cause serie. Normaliter staat deze serie garant voor chaos en een hoop lol, maar helaas was de nieuwste telg niet zo’n gigantisch succes. Just Cause 4 kwam in december 2018 uit, dus nog niet zo lang geleden. Komende maand mogen we ook RAGE 2 verwachten uit de stallen van Avalanche, maar wat betekent dat voor Generation Zero? Die andere game van Avalanche die nog even tussen Just Cause 4 en RAGE 2 op de markt moest komen.

Zero verhaal

De presentatie van het verhaal van Generation Zero is saai. Er wordt ons omschreven dat je met een paar vrienden op een bootje zat tot er plots een raket insloeg op dat bootje. Tegen alle waarschijnlijkheid in spoelde jij aan op de Zweedse kust en overleefde je dus de aanval. Vrij cliché, maar okay, dat mag. Ware het niet dat dit allemaal in wat witte tekst op een zwarte achtergrond wordt getoond, je krijgt dus niets echt te zien. Zodra de tekst klaar is, sta je aan de kust. Geen enkel mens meer om je heen, maar wel levensgevaarlijke robots tegenover je.

Zero charme

Generation Zero weet op zich best wel een interessante en zelfs bijzonder grote omgeving voor ons neer te zetten om naar hartelust te verkennen. Als je ooit in Zweden bent geweest, kan het zelfs zijn dat je bepaalde locaties herkent. Hoe indrukwekkend de wereld van Generation Zero ook is, het lijdt helaas aan het “Fallout 76-syndroom”. De wereld voelt gewoonweg dood aan, gezien er geen enkele andere levensvormen zijn behalve jij, de maximum drie andere spelers die zich bij jou kunnen voegen én vijandige robots.

De wereld an sich kent voldoende loot om te vinden en het loont ook om alle verlaten huisjes, voertuigen en schuurtjes te doorzoeken. Is het al niet voor kogels en andere hulpmiddelen, dan is het wel voor andere kledij om jouw personage óf betere wapens te vinden. Generation Zero benut hier een bekend kleurensysteem, waarbij grijs normaal is, groen iets beter en het gaat zo door tot aan geel, wat het beste is. Het is dan erg jammer dat er in principe maar een handjevol verschillende wapens in het spel beschikbaar zijn, die zichzelf puur onderscheiden door de rating die ze toegewezen hebben gekregen.

Zero vernieuwing

Wanneer je net begint aan Generation Zero, word je al gauw geïntroduceerd tot diverse soorten robots die je tegen gaat komen in Zweden. Het is altijd positief als er meerdere soorten vijanden in een game zitten, ware het niet dat ook de hoeveelheid soorten robots die je tegenkomt uiteindelijk zeer beperkt blijken te zijn. Continu ben je tegen dezelfde zes soorten vijanden aan het vechten. Op dit punt dachten we even met een early access game te maken te hebben, maar nee. Generation Zero is “af”.

Zoals we eerder al even aanhaalden, kan Generation Zero ook in coöp gespeeld worden en dit raden wij ten zeerste aan. De game komt gewoon veel beter tot zijn recht wanneer je samen met anderen Zweden aan het verkennen bent. De gameplay is eigenlijk precies wat je van een shooter mag verwachten. Standaard en er zijn geen rare knoppen gebruikt voor bepaalde handelingen, het voelt allemaal erg bekend aan. Het probleem met Generation Zero zit hem ook absoluut niet in de gameplay, want die staat gewoon als een huis.

Zo is er ook nog een skill-tree. Die is niet bijzonder uitgebreid, maar het vult de leegte toch wel een beetje op. In deze skill-tree tref je voornamelijk skills gericht op combat, gezien craften of iets dergelijks niet aanwezig is in de game. Via de skills kan je je ook specialiseren in een bepaald wapentype, zoals snipers, pistolen en ga zo maar door. Daarnaast kan je ook nog allerlei attachments vinden voor jouw wapens, zoals een vizier of een groter magazijn. Deze zijn natuurlijk effectiever op het ene wapen dan op het andere, maar voor de rest is het allemaal het bekende verhaal.

Zero indruk

We benoemden het al eens, maar Generation Zero is groot. Érg groot. Maar niets is groot genoeg om ons niet door te laten hebben dat Generation Zero er erg middelmatig uitziet. Het is niet per se slecht, gezien de game verder wel gewoon soepel draait, mits we de diverse grafische bugs niet meetellen. Qua framerate hadden wij tijdens onze sessies niets te klagen, maar het clippen van voorwerpen door de grond heen of het zweven van een geheel huis boven de grond zijn wel fouten die de ervaring een stuk minder indrukwekkend maken.

De sounddesign is verder gewoon prima te noemen. Bij het opstarten van de game werden we begroet door een toffe soundtrack, waarmee de toon al redelijk gezet wordt. Soortgelijke deuntjes hoor je in de game ook terug komen wanneer je in gevecht bent met de robots. De robots kunnen af en toe echt afschuwelijke geluiden produceren, maar dit bedoelen we in positieve zin. De robots geven je gewoonweg een naar gevoel, wat bijdraagt aan de spanning en dat is naar onze mening toch behoorlijk knap gedaan.

Pfoe, Avalanche Studios. Neem na de release van RAGE 2 maar even vakantie en we hopen van harte dat die game geweldig uitpakt. Een studio waar we eigenlijk zó veel beter van gewend zijn wanneer we terugblikken op de oude Just Cause-titels en bijvoorbeeld Mad Max, die er nu in een half jaar tijd drie games uit wil pompen. Just Cause 4 was bij ons geen succes en ook Generation Zero laat helaas te wensen over. De game is niet zozeer beledigend slecht, maar gewoon héél erg saai. Weinig variatie, weinig opties en een totaal gebrek aan NPC’s in de wereld zorgen ervoor dat Generation Zero gewoon snel gaat vervelen. Wat we nog wel even willen benoemen is dat Avalanche Studios deze game gelukkig voor een vriendelijke prijs verkoopt en niet probeert om het niveau van de grote uitgevers te bereiken.

• Gameplay gewoon solide
  • Goed gebruik van geluid

• Saai en ongeïnspireerd