Review: S.O.N – In S.O.N speel je als Robert Alderson, een vader die op zoek is naar zijn vermiste zoon. De laatste plek waar het jongetje gezien werd, ligt in de bossen van Pennsylvania, ook wel bekend als ‘South of Nowhere’. Tijdens zijn zoektocht komt Robert oog in oog met zijn angsten te staan en wordt het verleden van de vader opgerakeld. Wat begon als een zoektocht naar zijn zoon, mondt uit in het verkennen van een wereld vol angst, waar het hoofdpersonage zijn fouten zal moeten erkennen.

Gewoon lekker lopen

S.O.N wordt in de PlayStation Store omschreven als een psychologisch horrorspel, maar het is gewoon een walking simulator met wat summiere puzzels. Je wordt in de game gedropt zonder dat je weet wat je moet doen, maar het is vrij duidelijk waar je naartoe moet gaan. Het lijkt erop dat je keuze hebt in welke route je neemt, maar dat is niet het geval. Het is dus een vrij lineaire ervaring, maar dat hoeft natuurlijk helemaal geen slechte zaak te zijn. De hoofdzaak voor een walking simulator is om de speler te boeien met een goed verhaal.

Helaas weet S.O.N op dit vlak niet helemaal lekker voor de dag te komen. Het begint vrij goed en je komt langzaam te weten wat er aan de hand is. Het is grafisch niet geweldig, maar je komt af en toe sfeervolle momenten tegen, waarbij vooral de muziek de spanning verhoogt. Alleen wordt het op een gegeven moment toch wat oppervlakkig en gaat de spanning verloren. De ontwikkelaar had vast het idee dat je je eigen fantasie moet gebruiken om de gaten in het verhaal te vullen. Dat had best gekund als het verhaal wat meer was uitgediept. Nu blijf je uiteindelijk met aardig wat vragen zitten. De puzzels die de game wat variatie moeten geven stellen helaas weinig voor en voegen nauwelijks iets toe. Het vereist namelijk totaal geen denkwerk.

Heen en weer

Wat de game ook niet ten goede komt, is dat het oppakken of verplaatsen van voorwerpen niet lekker werkt. De game heeft moeite om benodigde voorwerpen op te laten lichten, zodat jij op de L2-knop kan drukken om een actie uit te voeren. De ene keer moet je dicht bij een voorwerp staan en de andere keer weer verder af of je moet meer naar links of rechts staan. Je bent dus heen en weer aan het bewegen en dat haalt je uit de ervaring. De rest werkt gelukkig wel naar behoren en het looptempo van het hoofdpersonage is goed. Je bent niet aan het sjokken, maar echt aan het lopen. Tevens zijn er een aantal aardige jumpscares die je toch even laten schrikken.

Voor mensen met haast

Het is duidelijk dat er een kleine ontwikkelaar heeft gewerkt aan S.O.N en de game wordt dan ook voor een lage prijs aangeboden, namelijk €13,99. Toch is dit nog steeds te duur, want je bent ruim binnen het uur al door de game heen. Er zijn dan wel twee eindes, maar je kan je laatste savegame gebruiken om ook snel het andere einde te zien. Je hoeft dus niet nog een keer door de game heen. Voor de gevraagde prijs mag je toch wel iets meer content verwachten dan wat je nu krijgt. Als de game nu voor de helft van de prijs aangeboden zou worden, dan was dat een stuk eerlijker geweest.

S.O.N heeft heel af en toe zijn momenten, maar over het algemeen komt de game niet helemaal lekker uit de verf. Dit komt vooral doordat het verhaal niet genoeg wordt uitgediept. Het lijkt er eerst wel op dat je langzaam meer te weten komt over wat er gaande is, maar dat wordt al snel wat oppervlakkig en de ontwikkelaar verlangt eigenlijk dat je alles zelf maar invult. Het is ook niet fijn dat de interactie met voorwerpen niet goed werkt, want dit haalt je nog meer uit de ervaring. Ten slotte is de prijs te hoog voor de content die je krijgt.

• Schotelt af en toe wat sfeervolle momenten voor
  • Een paar aardige jumpscares
  • Muziek doet af en toe de spanning verhogen