Review: FIA European Truck Racing Championship – Met enorme racetitels als Gran Turismo en DiRT Rally 2.0 stap je in de snelste en meest heftige bolides die er maar zijn. Met een Lamborghini Aventador scheur je zo over het Suzuka Circuit of je stapt in de legendarische Lancia Delta Integrale, die ruim 40 rallytitels op haar naam heeft staan. Máár, wat als je jezelf in een íets groter beest kunt wanen? Een truck, bijvoorbeeld? Ontwikkelaar N-RACING en uitgever Bigben Interactive durfden het aan en zij zijn met FIA European Truck Racing Championship op de proppen gekomen. Maar kan deze logge racer zich wel meten met zijn snellere en behendigere cohorten?

Eerste indruk

Om te beginnen is FIA European Truck Racing Championship een officieel gelicenseerde titel van, je raadt het misschien al, het gelijkgenoemde ETRC, wat weer onderdeel is van de FIA. Dezelfde FIA die zich ook bezighoudt met andere enorme race-evenementen, zoals de wereldkampioenschappen rallycross en natuurlijk de Formule 1. Ontwikkelaar N-RACING heeft daarom ook vol ingezet op het realistische aspect van het truckracen en dat is in de vormgeving van de game goed terug te zien. Tijdens de eerste tutorial op de Nürburgring passeren bekende automerken als Mercedes-Benz, IVECO en Volvo de revue, net als de banden van Goodyear en verschillende bestickeringen van Eibach, BWM M Racing en Bosch die op het circuit en de trucks geplakt zijn. De eerste presentatie krijgt in ieder geval een mooie veer in de uitlaat.

Met de vlam in de pijp

Enfin, al die verschillende trucks en stickers zijn natuurlijk heel mooi, maar uiteindelijk gaat het om één ding: racen. Zoals je misschien wel verwacht is er een groot verschil tussen het racen met een truck van ruim 5.000 kilo en met een Formule 1 auto van ongeveer 700 – 800 kilo. Het accelereren en bewegen van die truck gaat een stuk trager, zelfs met een verplichte begrenzing van 160 km/u. Dit maakt het racen echter niet minder spannend, want je dient nog steeds rekening te houden met over- en onderstuur en je moet natuurlijk de apex van elke bocht goed weten te raken met zorgvuldig accelereer- en remwerk. Dit is met zo’n walvis met ruim 1.000 pk nog makkelijker gezegd dan gedaan.

Back to school

FIA European Truck Racing Championship heeft vijf verschillende singleplayer modi: Campaign, Quick Race, Championship, Event en Time Trial. Quick Race en Time Trial spreken voor zichzelf, Championship stelt je in staat om een eigen reeks aan races in elkaar te knutselen en Event is een uitdagende race die elke week vernieuwd wordt. De bulk van de content zit echter in de Campaign modus, die opgesplitst is in drie onderdelen: Licences, ETRC en de World Series. Voordat je überhaupt aan de ETRC of World Series mag beginnen, moeten eerst de Licences behaald zijn.

Voor de spelers van Gran Turismo zal dit een bekend aspect zijn. Tijdens deze proeven krijg je een goede introductie in de wereld van het truckracen. Zo moet je simpele start-stop oefeningen doen en leer je correct bochten te nemen met je enorme bakbeest. Deze ‘tutorial’ sectie verdient overigens ook een prima voldoende, de proeven duren niet te lang en bij de start krijg je nog een paar handige aanwijzingen om ze te voltooien. Dat gezegd hebbende, is de hit-detection soms nogal vervelend. Op een aantal punten moesten wij namelijk een aantal wegblokkades ontwijken en leek de game te registreren dat zij al geraakt werden vlak vóórdat dat daadwerkelijk gebeurde.

“Yo, Gatorade me, bitch!”

De Licences brengen ons tevens op een andere belangrijke feature: de remmen. Omdat zij in korte tijd zo’n 5 ton aan gewicht moeten weten te stoppen, lopen zij ook op in de temperatuur, wat weer de prestatie van de remmen hindert. Gelukkig is daar ook iets tegen. Elke truck heeft tijdens de race zo’n 200 liter water bij zich, die je met een druk op de knop kunt inzetten om de remmen af te koelen. Het is belangrijk dat je goed let op de temperatuur van je remmen. Bij een te lage temperatuur zullen je remmen lang niet zo goed werken, als deze echter te hoog is gaan de prestaties al helemaal achteruit en gaan de remmen zelfs slijten. Deze feature is meegenomen van het echte truckracen én het brengt een extra dimensie met zich mee tijdens al het racegeweld.

Carrière maken…

Na het voltooien van de ongeveer 15 Licences werd het dan eindelijk tijd om met de echte races aan de slag te gaan. Bij de start van één van de kampioenschappen moet je eerst een team kiezen die jou onder contract neemt. Het leuke is, is dat dit teams zijn die ook echt actief zijn in de echte truckrace wereld en elk team heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Zo biedt het ene team een goede truck en ingenieurs, maar zij hebben ook hogere eisen aan jouw raceprestaties. Ieder team wil namelijk aan het eind van het seizoen een bepaalde winst boeken. Per race kun je ook een aantal punten verdienen die jouw reputatie als racer opkrikken. Met een hogere reputatie komen er vervolgens weer betere contracten beschikbaar. Dit drijft jou natuurlijk tot het uiterste om iedere race bovenop dat podium te eindigen. Natuurlijk kun je jouw verdiende centen besteden om je truck te onderhouden en af en toe te upgraden met nieuwe onderdelen.

Realistische races

Zoals gezegd zijn er twee soorten competities beschikbaar. In de ETRC rij je met lichtere en snellere trucks, hier tegenover staat dat zij ook lastiger te controleren zijn en ze slaan makkelijker door naar een overstuur, wat vaak een spin tot gevolg heeft. In de World Series zijn de trucks dan weer zwaarder en dus belasten zij de remmen meer, ook is het van belang dat je de bochten voorzichtiger benadert, anders krijg je te maken met flinke onderstuur. Elke competitie heeft één seizoen wat loopt van mei tot en met oktober, waar er weer in elke maand een twee- of drietal races te beleven zijn en de opzet van deze races zijn net zo gedaan als de echte competitie.

Een raceweekend bestaat uit twee dagen. Elke dag rij je een oefenronde, kwalificatieronde (en eventueel een Super Pole als je een goede tijd rijdt) en tenslotte de race zelf. Het toffe aspect zit hem erin dat je als speler consistent moet presteren op een circuit om de meeste punten te kunnen verdienen. Dit vermijdt het beuken op de tegenstanders en ontneemt de “mazzel” factor. Eén fout kan de race al fataal worden en dus is opperste concentratie een vereiste. Helaas is dit ook wel de enige variatie die terug te vinden is in de Campaign modus. Met slechts een aantal races per maand is de opzet wel realistisch, maar dat maakt de hoeveelheid content ook wat karig.

Presentatie en gevoel

Op technisch vlak is FIA European Truck Racing Championship prima te noemen. In grafisch opzicht is overduidelijk veel aandacht gestoken in de textures en detaillering van de trucks, die er strak en scherp uitzien. Daar tegenover staan de circuits, die van wisselende kwaliteit zijn. De natte Nürburgring weet bijvoorbeeld het oog te verblijden, maar het Vlaamse Zolder circuit is flets qua kleuren, ziet er leeg uit en het gebruikt lelijk uitziende sprites als bomen. Ook mist er wat verfijning en post-processing effecten. Met name de hoeveelheid ‘aliasing’ of gekartelde randjes die zichtbaar zijn op het scherm doen soms het oog bloeden. De trucks zelf klinken goed, het indrukken van het gaspedaal zorgt voor een flink geraas van de motor en alle meebewegende hydraulica laat zich tijdens de race vrolijk horen.

Het rijden met de trucks zelf is even wennen, zeker omdat de ETRC trucks nog verrassend snel uit de bocht kunnen vliegen. Na een aantal races zoef je echter al vrolijk over de circuits en pomp je liters water over de remmen. De AI biedt prima tegenstand zonder oneerlijk aan te voelen. Qua gebruiksvriendelijkheid is het wel duidelijk dat er een aantal zaken niet zoveel aandacht hebben gekregen. De camera hangt namelijk dermate laag achter de truck dat de voorgeschreven ideale lijn vaak simpelweg niet te zien is. Zeker in de hectiek van een race met een aantal andere trucks was het soms lastig om te zien waar de racelijn zich bevond en wanneer er dus op de rem getrapt moest worden. Dit resulteerde dan weer in een botsing met de tegenstander, wat weer belangrijke punten kostte in de race. Eventuele feedback op een (aankomende) botsing zou handig zijn geweest, maar helaas is dit ook niet aanwezig.

Multiplayer?

Natuurlijk leek het ons een leuk idee om het zware racegeweld ook online op te zoeken, maar na een aantal verwoede pogingen lukte het niet om een game te vinden en dus lijkt het online-segment (nu) in ieder geval uitgestorven te zijn. Gelukkig is er wel nog een split-screen modus waarin je samen met iemand anders gewoon vanaf de bank een fijn potje kunt scheuren, wat een zeldzame toevoeging is tegenwoordig. Desalniettemin is het jammer om te zien dat het vooralsnog uitgestorven is online en als dat vlak na de release het geval is, dan is de kans erg klein dat hier op een later moment meer volk te vinden zal zijn.

Conclusie

FIA European Truck Racing Championship is qua opzet geen unicum, het biedt niks wat andere racers niet bieden, behalve dan het rijden in trucks. Alles is gemaakt met een realistische insteek, van het besturen van de trucks tot en met het verloop van de races. Wat deze racetitel doet, doet het allemaal prima. Er is niet heel veel content en wat er is, is ook niet even gevarieerd. Er zijn wel een leuk aantal trucks om mee te rijden en exotische en realistische tracks om te bezoeken, zoals de Nürburgring, de Fuji Speedway, Laguna Seca en Zolder. Het is simpelweg een hele solide racetitel, die met wat verfijning en uitbreiding zelfs uitstekend genoemd zou kunnen worden.

Pluspunten

  • De trucks rijden lekker zwaar en voelen goed aan
  • Realistische insteek van de races
  • Licences erg goed uitgewerkt
  • Consistent moeten presteren voor de winst
  • Beschikbare merken en teams uit de echte wereld

Minpunten

  • Content niet uitbundig of gevarieerd
  • Multiplayer is niet-bestaand
  • Grafisch mist het wat verfijning
  • Gebruiksvriendelijkheid niet top

7.0