Review: WRC 8: The Official Game – Sinds een aantal jaar beschikt Bigben over de WRC-licentie en sinds het begin zit hun ontwikkelaar Kylotonn Racing op het project. De eerste creaties vanuit die studio waren niet bepaalde hoogvliegers, maar met vallen en opstaan is de ontwikkelaar zichzelf steeds aan het verbeteren geweest. Nu hebben ze ook nog een jaartje extra genomen om van WRC 8 de beste game in de serie tot op heden te maken en dat is gelukt. WRC 8 mag een verrassing genoemd worden en duidelijk is dat Kylotonn steeds dichterbij de ultieme rallygame komt.

Je bent de managende coureur

Kylotonn Racing heeft zich met deze franchise de afgelopen jaren vooral genesteld in het veilige segment van gameplay features. Wat losse race modi, een multiplayer en een relatief simpele carrière modus. Je begint onderaan de ladder en je werkt je op naar de top. Dat is op zich geen enkel probleem, maar innovatief kun je het niet noemen. Nu de ontwikkelaar een jaar extra genomen heeft zien we op veel vlakken echt vooruitgang terug en hoewel er elementen zijn die we kennen uit games van andere partijen, vormt het in dit nieuwe deel wel een mooi en volledig geheel. En dan hebben we het voornamelijk over de carrière modus die ditmaal allesomvattend is.

Als coureur ben je niet langer de man die enkel op de baan in actie komt, tussen de races en evenementen door zul je ook een hoop moeten managen. Je krijgt een overzichtelijke garage te zien en daar tref je weer allerlei relevante zaken. Vooral zaken die rondom rally draaien, want direct met de auto heb je voornamelijk op de banen te maken. In je carrière is het natuurlijk zaak om kampioen te worden, maar dat komt in WRC 8 met een hoop haken en ogen. Je moet ergens beginnen en het team dat je kiest stelt je keer op keer doelen, waarvan het zaak is dat je die volbrengt wil je een goede reputatie behouden.

Hierdoor zal het moraal van je team stijgen en dat maakt iedereen gemotiveerder om net wat beter z’n best te doen. Lukt dat niet, veroorzaak je veel schade en presteer je slecht? Dan zal het moraal tot onder het vriespunt zakken, de kosten lopen op met schulden tot gevolg en in het allerslechtste geval word je contract ontbonden en sta je weer op straat. Gelukkig zijn er dan andere partijen die wel wat in je zien, zij het een klasse lager en dus is je weg naar de top langer dan vooraf beoogd. Een wat ons betreft vrij realistische invulling van een carrière en dat voegt nog een extra laag uitdaging aan de game toe.

Bouw je team uit

Door te racen en te presteren zul je geld verdienen, wat je onder andere kan gebruiken voor de reparaties aan je auto’s. Ondertussen verdien je ook ervaringspunten en telkens als je een level omhoog gaat, krijg je punten die je kan spenderen in een soort skilltree. Die is opgedeeld in vier segmenten wat op zowel je auto als je team slaat en zo zul je gaandeweg steeds meer specifieke verbeteringen toepassen op het geheel. Dit kan zijn dat je auto minder weerstand heeft als je door een plas water rijdt, maar ook kun je specifieke functies vrijspelen waar je weer crew aan toe kunt wijzen. Zo is er op veel punten een verbetering te unlocken en daarmee zal je steeds meer een geolied team kunnen vormen.

Dat klinkt op zich als een logische insteek van een beetje degelijke carrière modus, maar wat hierin het stukje diepgang is, is dat je crewleden vermoeid raken en die zul je zo nu en dan moeten wisselen voor anderen. Ieder teamlid heeft weer zijn eigen rating dus het kan zijn dat je die topmonteur moet inwisselen voor iemand die iets minder geschikt is, wat je terug zal zien in de tijd dat de persoon bezig is aan je auto. Gaandeweg zul je natuurlijk nieuwe crewleden kunnen rekruteren en op een gegeven moment bouw je de hele pool aan mankracht verder uit en alles kent enige invloed op het hele reilen en zeilen van het rallyteam.

Aan afwisseling geen gebrek

Traditioneel is natuurlijk de kalender die je in de carrière modus treft en die komt ook met een leuke twist in WRC 8. Het kan zijn dat er op een bepaalde datum verschillende activiteiten zijn, denk aan een training, een try-out voor een specifieke fabrikant of een rallyproef. Je bent dan vrij om te kiezen waar je aan deel wilt nemen en ook kan het geen kwaad om zo nu en dan een rustdag in te plannen om het moraal en de energie wat op te krikken. Het zijn allemaal van die kleine details, maar het simuleert het geheel tot waar mogelijk op een creatieve en realistische manier. Ook moeten we niet vergeten dat je tussendoor nog de uitnodiging kan krijgen om aan een klassieke rally mee te doen met bakken van weleer en vanzelfsprekend zul je geregeld de baan op moeten in de officiële rally.

WRC 8 heeft alleen in de carrière modus al genoeg te bieden wat voor voldoende afwisseling zorgt. Dan te bedenken dat er verschillende klassen zijn in de sport en ook daarin kan je alles doorlopen, dus de game biedt een hoop speelduur. Heb je echter geen zin in al die poespas? Dan kent WRC 8 de optie om voor een gewoon seizoen te kiezen en dan werk je alle races die in één seizoen voorbij komen achter elkaar door af. Zo biedt de game voor elke type speler een mooie optie en als je diehard rally fanaat bent, maak je geen zorgen: de game stelt je in staat om ontzettend veel af te stellen aan je auto en de game in het algemeen, dus ook de techneut kan zich hier prima mee vermaken.

Buiten de genoemde primaire modi zijn er nog voldoende andere activiteiten. Zo kun je deelnemen aan uitdagingen die rouleren, waarin je strijd om de beste tijd op de leaderboards. Speel je liever online tegen anderen? Geen probleem, er zijn altijd mensen online te vinden waar je het tegen op kan nemen. Duidelijk mag dus wel zijn dat het qua modi en mogelijkheden goed zit met de game. Ook moeten we opmerken dat de verschillende banden echt enorm gevarieerd zijn en wat opviel is dat de game grafisch een goede stap vooruit heeft gemaakt. De auto’s zien er gelikt uit en de omgevingen waar je doorheen blaast zijn rijkelijk voorzien van details. Sterker nog, WRC 8 is misschien wel dé rallygame als het op afwisseling aan komt in omgevingen. Zelden zagen we zoveel diversiteit.

De weg naar de top

We hebben door de jaren heen een hoop van de rallygames gespeeld en in WRC 8 merk je heel erg goed dat de ontwikkelaar zich focust op het verbeteren van de game waar mogelijk. Grafisch is het weer mooier, de carrière modus is veel diepgaander, de mogelijkheden zijn uitgebreider en zo kunnen we door blijven gaan. Het punt dat we willen maken is dat WRC 8 de beste rallygame is die Kylotonn tot op heden gemaakt heeft. Dat betekent niet dat alles koek en ei is, want zo hier en daar is er nog wat werk aan de winkel. Zo willen de physics bij momenten toch nog wat onrealistisch zijn. Tien keer over de kop vliegen door hard tegen een steen aan te rijden is immers iets te veel van het goede. Dat is overigens een incident, want de physics zijn over het algemeen gewoon in orde.

Wel missen we eigenlijk een indicator die aangeeft hoe ver voor of achter je ligt op de snelste tijd. Dit wordt nu aangegeven met sectorbalken die groen kleuren bij sneller en rood bij trager. Een extra indicator om de concurrent te duiden had niet misstaan en ook het penalty systeem is nog steeds een beetje vaag. Een autoreset als je van de baan vliegt kost 9 extra seconden, doe je het handmatig dan varieert het van 3 tot 7 seconden. De game is niet consistent in autoresetten en ook het uitdelen van penalties lijkt een beetje ‘all over the place’ te zijn. Verder moeten we opmerken dat de learningcurve erg hoog ligt, want hoewel de game na een eerste test ‘medium’ als uitdaging suggereerde, is het ons met geen mogelijkheid gelukt om nadien te winnen, want de verschillen waren te groot. Dat ligt aan onze skills voor een deel, maar iets coulanter had het ook wel mogen zijn.

WRC 8: The Official Game is een complete, verzorgde en goede rallygame. Kylotonn Racing heeft het bieden van een goede besturing tot in de puntjes uitgewerkt. Grafisch tillen ze het naar een nog hoger niveau en dat maakt het tot een game die er uitstekend uitziet. De audio is prima en de hoeveelheid geboden content is uitstekend. Er zijn nog wat puntjes van kritiek, maar gezien de ontwikkeling die de franchise heeft doorgemaakt lijkt dat een kwestie van tijd voordat het wordt opgelost. De WRC-games waren nooit slecht, maar WRC 8 heeft ons echt weten te verrassen. Het is er in zoveel opzichten op vooruit gegaan en de carrière modus voelt echt compleet en divers aan, wat rallyfanaten een lange tijd zoet zal kunnen houden.

• Carrière modus
  • Grafisch erg netjes
  • Mooie en diverse banen