Review: Sniper: Ghost Warrior Contracts – We konden onlangs nog aan de slag met de preview versie van Sniper: Ghost Warrior Contracts, waar we toen aangenaam verrast de speelsessie hebben verlaten. Na de weinig positieve ontvangst van Sniper: Ghost Warrior 3 wil ontwikkelaar CI Games met hun nieuwste game weer terug naar ‘de basics’ gaan. Het overkoepelende verhaal hebben zij grotendeels de deur gewezen, echter borduren ze wel voort op de opzet van het vorige deel met vijf verschillende maps. Die kennen een ieder een handjevol contracten om af te ronden, waarbij ieder contract zo zijn eigen ‘verhaal’ heeft. Weet de Poolse studio ons met dit deel weer te overtuigen van hun vaardigheden? Dit is Sniper: Ghost Warrior Contracts.

Seeker in Siberië

De setting is Siberië, het volk zag de uitbuiting van de Russische leiders niet meer zitten en creëerden de politieke beweging ‘The People For An Independent Siberia’, waarmee zij zich hebben afgezet van het Kremlin. De gouverneur Nergui Kurchatov begon zich hier ook mee te bemoeien en na een korte oorlog kwam hij naar voren als de eerste premier van Siberië. Kurchatov blijkt echter niet de geliefde leider te zijn die het volk van Siberië graag had willen zien, hij en zijn familie, alsook vrienden houden liever alle weelde en rijkdom voor zichzelf. Ook dit pikt het Siberische volk niet meer waarop de militie de ‘Siberian Wolves’ is opgericht, die zich weer afzet tegen de overheid van Kurchatov. De leider van de Wolves – Nastya Surikova – is inmiddels een nationale heldin geworden, nadat de Wolves erin geslaagd zijn om bijvoorbeeld olievelden aan te vallen en eigendommen van de staat te stelen.

Goed, tot zoverre de setting, maar welke rol speel jij hier nu in? Te midden van al dit politieke geweld sta jij, een huurmoordenaar met de naam ‘Seeker’ en je staat in contact met je mysterieuze opdrachtgever, die de naam ‘Handler’ draagt. Via een speciaal ontworpen masker ontvang je van Handler een reeks contracten om te voltooien, die je naar een vijftal verschillende locaties in Siberië brengt. Elke locatie heeft een hoofddoelwit die je succesvol moet zien om te brengen en daaromheen zijn een aantal andere contracten verspreid, die veelal bestaan uit bijvoorbeeld het hacken van een laptop, vernietigen van virussamples of het doden van een rechterhand van het hoofddoelwit. Erg sprankelend en innovatief is het allemaal niet, maar het is genoeg om je van contract A naar contract B te duwen en het doet ons vooral qua opzet aan de afgelopen Hitman titels denken, waar het verhaal en de achterliggende ‘lore’ een plekje op de achterbank hebben.

Kijk vooruit

Siberië is in deze wel een toffe setting, zo is Altai Mountains een met sneeuw en ijs bedekt berggebied, met diverse hoekjes en paden om je doorheen te manoeuvreren. Daarentegen is bijvoorbeeld Beketov Valley weer een bossig landschap met blauwe luchten en een luxe villa als middelpunt. Deze afwisseling is zeker fijn te noemen en over het algemeen komt de game grafisch ook prima uit de verf, door middel van de sterke CryEngine die de game draaiende houdt. Het zonlicht breekt bijvoorbeeld mooi door de bomen en is in combinatie met sneeuw op realistische wijze verblindend te noemen. Al met al is er een mooi contrast in kleuren aanwezig en in principe richt de game op een stabiele 30 frames per seconde, maar wil zeker zichtbaar daarboven én onder fluctueren.

Daarentegen is de ‘zogeheten’ draw distance zeker indrukwekkend te noemen. Je kunt namelijk zonder moeite vijanden die 300 meter verderop staan ‘taggen’ met de verrekijker in je masker, wat natuurlijk uitermate handig is als je je plan van aanpak aan het opstellen bent. Desondanks kan de wisselende framerate wel een impact hebben op de speelbaarheid, die op een aantal momenten wel voor een erg schokkerig beeld zorgde. Gepaard met de soms wel heel heftig aanwezige gekartelde randjes (of ‘aliasing’) en af en toe modderige textures, lijkt Sniper: Ghost Warrior Contracts op grafisch gebied een sterke basis te hebben, maar toch niet helemaal af te zijn.

Adem in. Headshot. Adem uit.

Enfin, je bent dus een huurmoordenaar. In theorie is het daarom ook mogelijk om met een vrij breed arsenaal van aanvalsgeweren, jachtgeweren en pistolen je doelwitten te lijf te gaan. Je zult er wel echt voor moeten zorgen dat je veel geduld hebt en je een sterk gevoel voor je wapens hebt, want de kogels van de talloze bewakers en soldaten raken jou net zo hard als andersom en daarom zal het ook niet lang duren voordat je zelf het loodje legt. Gelukkig ben je daarom ook bewapend met – je raadt het misschien al – een sluipschuttersgeweer. Samen met jouw speciale masker kun je van enorme afstanden je doelwitten – soms letterlijk – een kopje kleiner te maken. Omdat je voor je contracten zowel een entree- als een exit-plan moet bedenken, is het van belang dat je middels de ingebouwde verrekijker in je masker goed van tevoren de omgeving bekijkt en de bewakers en soldaten tagt.

Dat allemaal gedaan? Dan kun je ervoor kiezen om met je sluipschuttersgeweer de boel op te schonen voordat je jouw entree maakt of om – in theorie – meteen naar binnen te sneaken. Door de enorme hoeveelheden bewakers en het gebrek om een degelijke route uit te stippelen, lukte het ons echter niet om het laatste te bewerkstelligen, zelfs na meerdere verwoede pogingen. Het wordt daarom ook aangemoedigd om het sluipschuttersgeweer goed in te zetten en gelukkig werkt dat heel fijn. Sniper: Ghost Warrior Contracts is absoluut geen diepgaande simulator, maar je moet zeker rekening houden met zaken zoals de stand van de wind, de afstand naar je doelwit en het inhouden van je adem als je een schot wilt lossen.

Omwille van die reden scharen we deze game liever onder de ‘simulator-light’ noemer, maar dat maakt het plezier er niet minder om. Als je een schot aanlegt kun je in het vizier zien hoe hoog je ongeveer moet mikken aan de hand van de afstand van je doelwit. Vervolgens wordt er, rekening houdend met de afstand en de wind, een stippellijntje doorgetrokken, zodat je een idee krijgt van waar je moet mikken. Zoals gezegd dus niet heel diepgaand, desalniettemin een subtiele oplossing om het richtproces wat te vergemakkelijken. Succesvolle, lastige schoten van bijvoorbeeld een lange afstand worden beloond met een slow-motion camera die de kogel tot aan je doelwit volgt, wat resulteert in gewelddadige explosies van bloed en lichaamsdelen en dit verveelt gelukkig nooit.

Veel opties, maar floreert amper

Daarbij zijn er ook nog meerdere gadgets die je kunt aanschaffen met je verdiende centen en tokens om je verder te helpen. Hierbij kun je denken aan de standaard explosieven en EMP granaten, flashbangs en mijnen, maar bijvoorbeeld ook een vliegende drone en een op afstand bestuurbare sniper turret. Overigens kun je met het eerder genoemde geld en de tokens ook de vaardigheden van bijvoorbeeld je masker uitbreiden, om zodoende je vijanden binnen een bepaalde afstand automatisch te taggen of om je stamina sneller te laten herstellen. Een aantal hiervan zijn toffe en handige addities, maar een deel heeft verder geen onmiddellijke toegevoegde waarde, maar lijken eerder bedoeld om de verschillende extra uitdagingen aan te pakken of om in het algemeen met de game rond te kloten. Omdat er vaak maar een paar in- en uitgangen zijn naar een contract, zijn de maps tevens bedrieglijk beperkt in hoeverre je kunt doorstromen naar je volgende doelwit, wat zorgt voor regelmatig saaie backtracking.

Conclusie

Samenvattend is Sniper: Ghost Warrior Contracts absoluut een stap vooruit ten opzichte van het vorige deel. Het tenenkrommende verhaal is er niet meer en in plaats daarvan is er gekozen voor een simpelere opzet met ongeveer 25 contracten om te voltooien. Je bent ongeveer 10-12 uurtjes bezig om alle contracten af te ronden, afhankelijk van je speelstijl, maar samen met de extra uitdagingen en je eigen creativiteit kun je makkelijk op een uurtje of 20 uitkomen. Het schieten zelf werkt uitermate fijn en de killcam is een toevoeging die nooit zal vervelen. Grafisch en geluidstechnisch doet de game prima z’n werk, al is er niks wat je van je stoel of bank zal blazen. Dit deel in de Sniper: Ghost Warrior reeks smaakt zeker naar meer, mits CI Games er in slaagt om een aantal zaken verder te verdiepen en te verbeteren, zoals de framerate of de mogelijkheid om bijvoorbeeld een echte route uit te stippelen. Als we echter naar het prijskaartje van €39,99 kijken mogen we ook weer niet té streng zijn.

Pluspunten

  • Snipen en de killcam geven veel voldoening
  • Mooi aantal uren voor de prijs
  • Gevarieerde omgevingen...
  • Grafisch sterk fundament...
  • Ruime keuze in gadgets en wapens...

Minpunten

  • ...die niet zo open zijn als ze lijken
  • ...met een instabiele framerate en oneffenheden
  • ...maar geen echte aanmoediging of reden om ze te gebruiken

7.5