Ubisoft opereert al jaren volgens een zekere blauwdruk. Daardoor behalen hun games een basisniveau van kwaliteit, maar voelen ze allemaal ook een beetje hetzelfde aan. Of je nu Assassin’s Creed, Far Cry of Ghost Recon voorgeschoteld krijgt, het draait altijd om een steeds groter wordende open wereld vol content die na verloop van tijd repetitief begint aan te voelen.
Je zou kunnen stellen dat ze er bij Ubisoft van overtuigd lijken dat groter ook beter betekent. De focus ligt schijnbaar eerder op het afleveren van grotere spelomgevingen dan op het vullen van diezelfde omgevingen met unieke gameplayscenario’s. In een interview met Games Industry heeft de uitgever nu echter aangegeven dat ze zich wel degelijk bewust zijn van deze valkuil.
“Do we need games to be bigger? No. Are some games going to benefit from being able to be bigger? Absolutely. No part of a game should be driven by ‘more is better.”
De toekomst zal aantonen of Ubisoft deze uitspraak ook echt gelooft.
Mogelijk hebben ze eindelijk het licht gezien.
“die na verloop van tijd repetitief begint aan te voelen.”
Mening. Skip dit artikel
AC odyssey en Valhalla zijn niet alleen groot maar ook rijkelijk gevuld met interessante dingen. In het geval van AC is groter wel beter
En als ik Valhalla speel heb ik geen deja vu gevoel dat ik bijvoorbeeld ghost recon breakpoint heb gespeeld al die games voelen totaal anders aan.
@Anoniem-6774: nee assassins creed valhalla is gewoon leeg en alles wat je doet maakt geen sense
@Anoniem-5544:
Nee vahalla is rijkelijk gevuld en alles wat je doet heeft een nuttig doel
@Anoniem-9250: niet dus maar goed dat is mij mening ieder zijn ding
‘Rijkelijk’ gevuld of niet, het is maar wat je boeiend vind. Valhalla interesseerde me op het laatst totaal niet meer. En dan had ik het meerendeel van de optionele zaken al geskipt. Niet normaal hoe uitgerekt die game is. Prima games als je er tijdelijk ff mee stopt en met een andere game begint. Maar anders veel te repetitief. En die ervaring heb ik de laatste jaren bij de meeste Ubisoft gsmes.
Blijf sceptisch. Ze hebben wel eens eerder beloftes gemaakt die ze niet na zijn gekomen.
Maar Saaihalla was inderdaad veels te groot en de characters waren veelal niet interessant.
“content die na verloop van tijd repetitief begint aan te voelen.”
Tja dat kan je zeggen van veel open wereld games. Bij Ghost Of Tsushima heb je de Fox Dens of de Bamboo Strikes.
Maar die activiteiten waren snel en leuk om te doen. De game had zelf ook een tof hoofd verhaal en interessante sidequests die echt wat toevoegen aan het verhaal.
Saaihalla had een een hoofdqueste die al niet echt sterk was en vervolgend kreeg je ook nog eens sidequests die echt niks maar dan ook niks met het verhaal te maken hadden.
De enige sidequest die tof was was Smack My Bishop. Die was op het niveau Ghost Of Tsushima/Horizon Forbidden West.
Die games hebben ook nog eens mooie omgevingen waarbij ik elke keer verbaasd werd. Bij Saaihalla had ik het al snel gezien.
@Anoniem-6774: het is gevuld op zijn copy/paste manier. Honderden zelfde gebouwen om te overmeesteren, honderden zelde fetch quests, honderden collectables verstopt op dezelfde manier.
Een AC game is steeds weer busywork waar je dingen moet afvinken op een overgrote kaart.
@Bigds9fan:
De side quests zijn perfect verbonden met het sublieme hoofdverhaal.
@Anoniem-7189:
Fetch quests ? hoog uit zijn 3 a 4 quests Fetch quests. Voor de rest zijn het heel erg interessante quests met diepgaande verhaallijnen.
@Anoniem-5230: er zijn honderden fetch quests in elke AC game. En welke diepgaande verhaallijnen heb jij het over? AC heeft nooit een diepgaand verhaal gehad, en dat was in Valhalla zeker niet anders. Gewoon genoeg om je van punt A naar punt B te leiden.
@Anoniem-1535:
Sowieso wel. Sowieso is het hoofd verhaal door de gehele franchise niet alleen een van de beste verhalen in games ooit maar ook extreem diepgaand en sinds Origins zijn ongeveer 90% van de quests diepgaand meeste quests hebben echt meerdere lagen qua story telling
@Anoniem-7205:
Hoofverhaal: Vikingen die Engeland binnen vallen en leegplunderen.
Sidequest: een of ander verhaal over goden.
Heeft echt niks met elkaar te maken. En als dat pas op het eind duidelijk werd- zo ver kwam ik niet omdat ik dank zij een save bug niet eens verder KON.
Dus op het punt waar ik zat had het NIKS met het hoofdverhaal te maken.
@Bigds9fan:
Even kijken hoor.
Beloftes waargemaakt
Een grote immersieve game wereld maken
Een game maken zonder lvl lock
Grote stappen in de moderne verhaallijn.
1 hit stealth kills
Beloftes niet waar gemaak
Geen micro transacties implementeren
@Bigds9fan:
Alle quest hebben te maken met de main story. AC is school voorbeeld van hoe perfect main quests en side quests verweven met elkaar kunnen zijn.
@Anoniem-3805: Side quests in Odyssey en Origins vond ik vaak heel tof en interessant maar die world events van Valhalla waren daar gewoon een goedkope action versie van.
@Anoniem-7380:
Belofte 1: je kan de game spelen zoals je zelf wil.
En dat kon dus niet want je moest om enigzins qua level te voldoen aan het volgende Engeland deel eerst die Goden side-quest doen.
Ook bij het raiden kon je niet onbeperkt moorden. Als ik een kruisdrager zie dan gaat ie dood. Punt. Ik wil dan niet gestraft worden door de game omdat dit niet “mag”.
Dat noem ik niet spelen zoals je wilt.
Kleiner voorbeeld. In een missie moest ik een druïde helpen met allerlei onzin voor informatie. Na 5 seconden was ik het al zat en wou ik die vent zijn tanden uit de bek rammen en dreigen zijn huis af te fikken als hij me niet vertelde wat ik wou weten.
Maar die optie was er niet.
En dat zonder level lock is onzin want Ubisof had na een paar weken (NADAT reviews online stonden) een XP booster uitgebracht. Nu is de game wel geheel zonder XP te spelen.
En de 1 hit stealth kills zitten erin maar je moet de optie zelf aanzetten. Wat een onzin.
Als ik iemand van achteren besluip en op de juiste een mes in zijn klabakkes steek dan is die dood. Zelfs al is dst een titaan zoals Arnold Schwarzenegger, daar helpt niks tegen.
Ze hebben niet genoeg tijd om van de nieuwe AC (Rift) een grote game te maken dus nu zeggen ze dit.
Hopelijk word die game beter dan Valhalla, moeilijk om wakker te blijven bij die game.
@Anoniem-4577: jeez, heb jij aandelen gekocht in Ubisoft?! Ik heb nog nooit iemand zo hard AC weten te verdedigen. Voor de meesten onder ons die wel kritisch kunnen denken is het niets meer dan steeds hetzelfde verhaal verteld met immens incorrecte historische gebeurtenissen en personen als achtergrond.
@Bigds9fan:
Ik heb de game toch echt ervaren als zijnde je hebt extreem veel vrijheid in hoe je de missies wil voltooien.
Die powerlevels zijn te verwaarlozen als jou powerlvl 20 is kan je met gemak een lvl 160 gebied clearen. Die XP boosters betekenen geen ene fuck
1 hit stealth kills werken ook zonder die optie je moet dan alleen op het juiste moment op de knop drukken en daar is niks mis mee.
@Anoniem-6256:
Had ik maar aandelen.
Overigens op de isu verhaallijn na is Assassin’s Creed heel erg historisch correct zeker met de laatste vijf delen
Overigens kijk ik wel degelijk kritisch naar Assassin’s Creed en de games zijn niet 100 % perfect maar ook verre van zo slecht als mensen hier doen blijken.
@Anoniem-193:
De laatste 3 delen vind ik juist minder qua historische insteek omdat de hele Animus Database er niet in zit.
Daarbij had ik na het spelen van die delen ook geen enkele interesse om dat zelf uit te zoeken.
En -dat zal ook aan mijn gaming skills liggen- of gebrek daaraan) maar het was voor mij te veel moeite om tegenstanders boven mijn level te engages.
Ja heb een Zealot van dubbel mijn level verslagen maar de payout tegenover de irritatie was zo minimaal dat het geen zin had.
Daarbij als een game zegt dat ik level 50 moet zijn dan ga ik daar ook van uit.
Zo werkt het nu eenmaal met RPG’s.
@Bigds9fan:
Nee hoor zo werkt dat niet in rpgs. Niet in AC niet in the witcher , niet in skyrim, niet in gothic, niet in ultima, niet in wizardry etc.
@Anoniem-6764:
Wat is het nut dan van een level systeem?
Sowieso vind ik een level systeem in een historische game onzin.
In dat opzicht vind ik Ghost stukken logischer. Niks level systeem maar gewoon steeds beter gepanterde vijanden naarmate je verder in bezet gebied kwam.
@Bigds9fan:
Omdat het een rpg is en daar horen nou eenmaal xp punten en lvls bij.
Ac is voor mij juist get bewijs dat een lvl systeem perfect werkt in een historische setting.
@Anoniem-4436: Heb een keer het geval gehad dat een Zealot van een hoger level net bij een missie start rond liep waardoor ik niet verder kan.
Ik moest een oudere save laden puur om verder te kunnen.
Voor mij persoonlijk bewijs dat het niet werkt.
En historische setting, zolang er geen Animus Database in zit is het historische aspect discutabel.
Van wat ik gezien heb van Walhalla is het net zo historisch als Transformers The Last Knight waarin de Transformers aanwezig zijn in WO2.
@Bigds9fan:
Thja Valhalla is zo historisch correct dat geschiedenis leraren op bekende universiteiten net zoals Origins en odyssey , vahalla gebruiken als hulpmiddel in hun lessen.
@Anoniem-5287:
Dat stelt geen zak voor. 😉
Deel 1 was zo accuraat dat het Deens nieuws een screenshot van de game gebruikte in een item over de oorlog in Syrië.
Daarbij werden de vorige delen ook al in lessen gebruikt.
En ja er zit een tour modus in maar die gebruikt alleen de kaart van de game om daar je een historisch accurate tour te geven.
Dat staat geheel los van de games en die kan je zelf los kopen. Overigens maanden na release van de hoodgame.
Tot de Animus Database terugkomt (die hoort er gewoon in) vind ik de historische connectie minimaal.
@Anoniem-6774: Valhalla na 8 uur weggelegd. Echt geen zak meer aan. Jammer, in potentie goede games. Maar helaas. Ubi staat tegenwoordig voor Ubisaai. In dit genre zijn er veel betere games.
Geldt voor al hun games bijna. Behalve de Blue byte tak.
@Anoniem-5287: lol dat er een Discovery mode is, wil niet zeggen dat dit onderbouwd is voor universiteiten en colleges.
@Anoniem-7150: In potentie kan je heel veel met een game over Vikingen. Ik herinner me nog een PS3 game, Viking: Battle for Asgard en die was echt bruut.
Bij Saaihalla had ik echt het gevoel dat ze per se een viking game wouden uitbrengen en dan maar van Oddesey een viking game hebben gemaakt.
@Bigds9fan: Klopt dat was leuke game. Meerdere keren uitgespeeld.
Het enige wat ik nu nog speel van Ubi is Anno en The Settlers. Dat zijn wel leuke games van Ubi in dat genre.
@Anoniem-3817: zeggen ze nu iets raars?
Denk dat als je elke dag kip eet het ook sai wordt ondanks dat je fan er van bent?
Dat de games op den duur repetitief worden is een gegeven
@RobanosSmatros:
Zit ze nu back to back te spelen heb totaal geen repetitief gevoel eerder juist het tegenovergestelde.
@Anoniem-6236: nou alleen maar goed toch haha.
Ik denk dat in de kern alle games daar wel last van hebben maar als je er van geniet wat je doet is alleen maar goed toch?
Toegeven en door met grote copy paste games maken!
@stefan52a: Ze kunnen gewoon niet beter denk ik. De rek is eruit.
assasins creed is allang geen assasin game meer,gewoon lekker bruut hakken,LOL wat een grap.
<3 UBISOFT
@Anoniem-1815:
Valhalla in 100% stealth uit gespeeld. Samen met unity en odyssey de enige games die echte stealth hebben die ook nog eens goed is uitgewerkt.
Oh en Valhalla heeft de focus op de isu het allerbelangrijkste onderdeel van de franchise.
Die gast gaat ontslagen worden. Let maar op.
Assassins Creed is hier een perfect voorbeeld van. Sinds dat zij met die RPG onzin zijn begonnen is het kwalitatief snel achteruit gegaan. Alles wat Assassins Creed Assassins Creed maakte is er “vakkundig” uitgesloopt om het voor een breder publiek aantrekkelijker te maken..
@Anoniem-2865: Eens. Er is werkelijk niets meer van AC over.
Men had van Odyssey en Valhalla prequel games moeten maken zonder de AC titel. De klassieke AC games zijn compacter in wereld en minder groot en dat heeft altijd succes gehad. Odyssey en Valhalla passen dan weer beter in een game van grote open wereld, extra content extra maps etc… Alleen had men meer moeite mogen doen om de grote wereld van Odyssey en Valhalla meer unieke locaties te geven, minder copy paste elementen. Ook zijn veel gebieden leeg waar niets te beleven valt. Maar ondanks dat hebben Odyssey en Valhalla een prachtige open wereld. Ik vind Odyssey en Valhalla geweldige games maar ik geef toe, Blag Flag of de AC’s met Ezio blijven de beste AC gerichte games. Betere stealth, betere parkour system…. AC Rift zou terug een game moeten zijn voor de echte AC liefhebbers, AC Infinity is dan weer voor degene die de nieuwe speelstijl leuker vinden. Misschien wel de oplossing om bij elke nieuwe AC game eentje te maken met focus op stealth kwaliteit met compactere wereld en een andere met de open wereld focus. Uiteraard kost dat meer geld maar het zou het negativisme wel doen afbouwen.