Over ruim een maand kunnen we de Xbox & Bethesda Games showcase bekijken. Dat we meer over Starfield te weten gaan komen is reeds bevestigd, maar wat staat ons nog meer te wachten? Tijdens een recente aflevering van de Xbox Two podcast kwamen er een aantal interessante dingen naar buiten. Zo moet de nieuwe Forza Motorsport momenteel al in beta zijn en komt de game ook gewoon nog naar de Xbox One.
Dit nieuws is naar buiten gekomen dankzij Reddit-gebruiker Zorpalweapon, die ook meteen de twee bovenstaande screenshots heeft vrijgegeven. De moderator van de subreddit heeft bevestigd dat de bron legitiem is. We hebben ‘gerucht’ voor de zekerheid in de titel gezet, maar aangezien de game reeds officieel is aangekondigd en al een korte teaser kreeg, zit er ongetwijfeld snel meer nieuws aan te komen.
Hoop dat de last gen in 2023 dan eindelijk gedropt gaat worden zodat we de ware potentie van de Series consoles en PS5 gaan zien.
Foto van artikel is van FH5 en dit gaat om FM. Klopt niet helemaal.
@Anoniem-4813: ach maakt toch niet veel uit
@Anoniem-9960: Het maakt juist wel veel uit. Op een nieuwsplatform verwacht ik feitelijk correcte berichtgeving. Dit geeft weer eens aan wat voor prutsers het zijn bij Playsense. Halfbakken nieuwsberichten, nutteloze artikelen, sommige games nauwelijks tot geen aandacht geven.
@Anoniem-9960: Er is wel degelijk een verschil tussen Horizon en Motorsport
@Anoniem-2767: +1
Geen echte zeikerds over het feit dat het ook op last gen komt? Goh, het lijkt wel of het alleen een ramp is als PlayStation dat doet
@Anoniem-2767: Waarom begin je niet zelf een website als je het beter kan/weet?
@7th-son: Is toch juist goed. Smart delivery werkt perfect op xbox.
@mrb: Ja natuurlijk, volgens jouw logica mogen we geen kritiek leveren om dingen te verbeteren. (Niet dat ze er bij Playsense naar luisteren, maar dat is een andere discussie)
@mrb: Heeft niks met smart delivery te maken. Vast blijven houden aan old gen vertraagd de vernieuwing in ontwikkeling voor current gen.
@Anoniem-1415: Het gaat om de manier waarop je kritiek geeft, misschien luisteren ze wel als je het op een andere brengt 😉
@Anoniem-6265: Het is (idd) aan de ontwikkelaar om daar iets mee te doen. Echter, de ‘vernieuwingen’ kan ook gewoon aangeboden worden via smart delivery. Kwestie van tijd dat er meer current gen only games uit gaan komen.
@mrb:
Ey jij bent zeker van de leukste thuis 😉
@Anoniem-1465: Altijd al geweest 🙂
@mrb: nee natuurlijk niet.
Ik bedoel natuurlijk dat de huidige generatie console dan weer word tegengehouden door de vorige generatie, wat interesseert mij die smart delivery nou
@mrb: Oh je gaat me nu ook nog leren hoe ik kritiek moet geven. Ik moet ik een eigen site beginnen, nu moet ik wel kritiek leveren maar anders. Echt rechtlijnig ben je niet hè.
@mrb: HEEFT NIKS MET SMART DELIVERY TE MAKEN, zoals ik erder al schreef. Old gen houd de ontwikkeling van current gen tegen, zo ingewikkeld is dat niet.
@Anoniem-9107: Weet je wel wat smart delivery is? Ze kunnen het ook ontwikkelen voor current gen en downscalen naar last gen.
@7th-son: Ik vind het wel handig, ieder z’n ding toch
@mrb: Ja maar jij snapt niet wat het echte probleem is als ze games ook op old gen blijven ontwikkelen. Denk je nou echt dat ze 2 volledig games maken los van elkaar? Nee! Dus om die reden houd old gen current gen tegen, net als dat console pc tegenhoud. Zo moeilijk is het niet om dat te begrijpen.
@Anoniem-9282: Ze kunnen het ook ontwikkelen voor current gen en downscalen naar last gen. Zoals ik al zei is het een kwestie van tijd voordat er meer current gen only games uitkomen. Ik begrijp het wel dat ze door tekorten deze keuze nu maken. Is geen rocket science 😉 Je verward begrijpen met een mening hebben.
@7th-son: Nou had Sony dat maar die vragen gewoon 10 euro om je game te upgraden naar een 5 versie. Maar wie weet komt Fm8 wel gewoon via de XCloud naar de one.
@mrb: wat moeten ze downscalen dan volgens jou? En wat houd volgens jou smart delivery in? Want het lijkt er op dat je het niet helemaal begrijpt
@Anoniem-9158: ik snap wat je bedoelt, en ja, dat zou ook handig zijn.
Zelf heb ik het eigenlijk nog nooit die 10 euro hoeven betalen. Alleen voor Final fantasy vii remake, maar dat was voor de DLC/upgrade.
Als je een PS5 hebt koop je toch de ps5 versie, niet de ps4 versie. En ik persoonlijk ga niet vaak terug naar oudere games.
Ik koop eigenlijk ook nooit remasters en dergelijke, vind ik zonde van m’n geld.
@7th-son: Smart delivery is een technologie die is geïntroduceerd voor Xbox Series X|S-consoles. Wanneer je een game met Slimme levering koopt, wordt de beste versie van de game automatisch op je console afgeleverd, ongeacht de generatie. Je hoeft geen extra stappen te ondernemen.
De ontwikkelaar heeft hierdoor al meerdere versies. Mogelijk is het daarom niet veel moeilijker om ook een versie te downscalen / beschikbaar te maken voor last gen en worden vernieuwingen hierdoor niet tegen gehouden. Wanneer er meer current consoles worden verkocht is het een kwestie van tijd dat de focus alleen naar current gen gaat.
@mrb: nee natuurlijk niet. De developer maakt een one s, one, one x, series s en series x versie.
Jij komt met je series s versie aan, en je wilt een spelletje hebben. Dan ziet de store dat jij dat spel wilt downloaden met je series s, en je krijgt dan ook meteen de series s versie. Dat heeft niets met downscalen en technologie te maken.
Die verschillende versies moeten nogsteeds eerst gemaakt worden en kun je niet zomaar even downscalen.
@7th-son: Met downscalen bedoel ik tijdens het ontwikkelen van alle versies van verschillende consoles. Kunnen ze niet sommige basis/onderdelen gebruiken voor verschillende versies? Via smart delivery wordt de juiste versie naar de console gebracht idd.
@mrb: dat gaat niet zomaar helaas. Zelfs het verschil tussen 30 en 60 fps is niet zomaar even op een knopje drukken.
Ze hebben gewoon netjes alle versies van de game op hun servers staan.
@7th-son: In veel games kun je dmv een knopje kiezen voor hogere/lagere resolutie en/of 30/60 fps. Uiteraard staan alle versies op een server. Ik had het over het ontwikkelen van een game, de basis/onderdelen kunnen ze toch gebruiken voor verschillende versies?
@mrb: ja in de opties kun je inderdaad kiezen tussen 30 of 60. Maar voor de developer is dat natuurlijk veel meer werk, dat bedoelde ik.
Wat de rest betreft, deze generatie heeft hogere kwaliteit textures, waardoor je die dus er ook op moet zetten. Ray tracing werkt niet op de vorige generatie. Snel laden is ook een dingetje, het moet daar voor geoptimaliseerd zijn. En zo kun je nog wel even door gaan.
@7th-son: Mijn punt is dat ze de basis/onderdelen kunnen gebruiken om het zo eenvoudiger voor last gen te gebruiken. Niet alles hoeft vanaf 0 opgebouwd te worden. Uiteraard kost het werk tijd maar ik denk de moeite waard aangezien er nog veel mensen gamen op een last gen console. En daar is nog veel geld te halen 🙂
@mrb: dat is dus ook de reden waarom de huidige generatie word tegengehouden door de vorige.
Als ze alles wel vanaf 0 (bij wijze van)hadden opgebouwd voor beide generaties, had je wel het maximale uit huidige kunnen halen.
Het kost inderdaad te veel tijd om te doen, en doen ze het op de manier dat jij aangeeft.
Ik ben het er kompleet mee eens dat het voor de developer nog de moeite is om het te doen. Maar voor de mensen die wel een series x of pst hebben is het natuurlijk wat minder. Die willen het liefst het beste van het beste aan games
@7th-son: Ik vraag het me juist af of het allemaal zo zwart/wit is en daardoor de huidige generatie games worden tegengehouden. Begrijp me niet verkeerd, ik wil uiteraard ook alle pracht en praal op de current gen.
@mrb: ik ben er eigenlijk wel zeker van.
Het is teveel werk om van 1 game zoveel verschillende versies te maken die van elke console het maximale er uit halen.
Het kost sowieso al werk, ook al zijn de verschillen minimaal. En tijd is kostbaar, anders zou alles nog meer uitgesteld worden
@7th-son: Character models etc kunnen ze toch als basis gebruiken? Heb wel eens een artikel gelezen dat ze zo niet alles opnieuw hoeven te maken.
@mrb: dat werkt bv van ps4 naar PS5 wel, en tot zekere hoogte andersom ook wel.
Maar het lijkt mij makkelijker om een PS4 spel op een PS5 te laten draaien dan Andersom.
Het makkelijkste is natuuroijk framerate verhogen, hogere resolutie en dat soort basis dingetjes.
Maar als je een hoge kwaliteit ps5 titel wil gaan maken zul je toch ook dingen als hogere kwaliteit schaduwen, meer foliage, betere lighting en alle nieuwe technologieën die niet werken of konden op de ps4
@7th-son: Kost allemaal tijd idd, maar wat er al is kunnen ze gebruiken. Luxe problemen gaming haha 🙂