Sinds de lancering van Game Pass in 2017 springen er steeds meer abonnementsdiensten uit de grond, waar spelers tegen een vaste prijs veel games kunnen spelen en bij Game Pass soms zelfs gloednieuwe titels. Er worden al langer vragen gesteld over dit bedrijfsmodel en nu doet ook Take-Two CEO Strauss Zelnick een duit in het zakje.
In de onderstaande video – een interview met GamesIndustry.biz – vertelt de chef van de uitgever dat het ‘niet logisch is om games day-one op abonnementsdiensten te zetten’. Volgens Zelnick zijn consumenten er niet klaar voor om daarvoor te betalen, waarmee hij lijkt te insinueren dat de huidige prijzen van dergelijke diensten – tussen de €13-17,- per maand – niet toereikend zijn om het ook aantrekkelijk te maken voor grote uitgevers zoals Take-Two.
De CEO geeft wel aan dat diensten zoals Game Pass en PlayStation Plus goed kunnen zijn voor games die al geruime tijd verkrijgbaar zijn en waar dus (het grootste deel van) de kosten terugverdiend zijn. Zo verscheen onder meer Grand Theft Auto V op Xbox Game Pass.
‘So there always has to be an intersection between what the consumer wants and what the publisher is able to do, and it doesn’t make sense to do that for frontline properties in our opinion. I think Sony minimally agrees with us, because they’ve said so.
“It can be potentially great for catalogue properties – those are properties that have been in the market for a while. If their price has been reduced it can make economic sense to offer those on a subscription basis.’
Gelijk heeft hij. Weg met die abonnementen, we willen toch kwaliteit hebben? Mogen ze dan niks meer verdienen?
De xbox verkocht eenmaal slecht en amper goede games, dus ze moesten wel om meer abbo’s te verkopen ipv consoles, bij MS gaat het vooral om cloudgaming.
Het werkt al jaren voor veel publishers en developers, maar natuurlijk zal een CEO wel eerst aan zijn eigen portemonnee denken.
Voor boutgames, zoals die in het aanbod van dat gamepassgedoetje van ms, werkt het vast wel
@Anoniem-2454: “Weg met die abonnementen”
Mee eens. Lekker games huren en dan blijven betalen omdat anders je games weg zijn die je toch al niet in je bezit hebt. Dat mensen dat willen.
Zo is het. Ik heb helaas de tijd niet om al die games te spelen bij zo’n abonnement. En dan gaat het al snel op werken lijken.
Wat een gezever weer, en zeker allemaal wel een Netflix of Spotify abonnementje?
@Kassandra: Die bedrijven doen het financieel niet super. En de kwaliteit zijn ook niet onomstreden. Deze constructie kan op lange termijn zeker ten koste gaan van productiekosten en daarmee kwaliteit.
@Sikje: “Deze constructie kan op lange termijn zeker ten koste gaan van productiekosten en daarmee kwaliteit”
Dat is 1 ding wat zeker is.
Gelukkig doet Sony niet helemaal mee aan het op dag 1 in de abonnementen service want dan gaat de kwaliteit zeker omlaag en is t niet meer winstgevend.
@Anoniem-1775: kom eens met voorbeelden
@Anoniem-1775: rot toch op met je fanboy crap. Daar gaat het artikel niet eens over
@Anoniem-5429: lol vraag je een fanboy voor bewijs dan vallen ze opeens stil, he?!
@Anoniem-2454: tjah moet wel zeggen dat we nu spellen hebben van 75/80 en welk spel is bij release af en of heeft geen bullshit dlc en mtx?
@Anoniem-2738: lasitge is zelf dat als je games koopt ze ook zomaar de stekker uit kunnen halen.
Of dat ze praktijken gaan doen zoals met miles morales ultimate edition.
Code die je maar 1 keer kan verzilveren en voila
@Kassandra: geen spotify wel netflix.
maar verschil met netflix is dat er super veel content is en ik met veel series blij ben.
@Kassandra:
Precies dit. Sommige mensen op de site zijn zo hypocriet lol.
GTA V is wel een slecht voorbeeld, diens kosten waren dag 1 al terugverdiend.