Review: inFamous 2 – Een aantal jaar geleden verraste ontwikkelaar Sucker Punch ons met het succesvolle en verslavende inFamous. De game deed het razend goed en liet ons met superkrachten spelen die we nog nooit hadden gezien, gecombineerd met prachtige graphics en een heerlijke gameplay. Men zat lang te wachten op een vervolg en deze maand was het dan eindelijk zo ver. Maar zal ook inFamous 2 ons weer doen verbazen of stelt de klap van Sucker Punch niet zoveel voor? Je leest het in deze review van inFamous 2!

The Beast

inFamous 2 begint waar het eerste deel afliep. Cole heeft de waarschuwing van Kessler meegekregen en gaat op weg naar New Marais om zich voor te bereiden op de komst van ‘The Beast’, een allesverslindende superkracht waar geen mens of conduit tegenop kan. Speciaal agent Kuo en Dr. Wolfe hebben een plan om Cole sterk genoeg te krijgen om het op te nemen tegen dit monster, maar het is te laat. The Beast arriveert in Empire City en sloopt alles op zijn pad, nog voordat Cole ook maar in contact is gekomen met Dr. Wolfe.

Desalniettemin neemt Cole het nog op tegen dit monster wat alles en iedereen in stof verandert, maar het mag niet baten. Uitgeput en gesloopt vlucht je naar New Marais om je klaar te maken voor een tweede kans tegen het beest.

Shocking Baby

Zoals we allemaal weten is Cole bekwaam met allerlei bliksemkrachten, maar deze zijn door het monster allemaal van hem weggenomen. Cole bezit nog wel de basis moves zoals het gooien van een lightning grenade, het afvuren van een lightning bolt en het gebruiken van een shockwave, maar al zijn verwoestende moves zijn ergens diep verborgen. Cole zal de Blast Cores die verspreid liggen over New Marais moeten vinden om deze krachten en meer terug te krijgen en zo genoeg kracht op te wekken om de ‘Ray Field Inhibitor’ (RFI) te activeren.

De RFI is een soort tegenovergestelde van de Ray Sphere. Deze Sphere is de bron van Cole’s krachten en is ook de reden dat The Beast zijn alles verwoestende krachten kan loslaten op de wereld, de RFI doet precies het omgekeerde. Deze zal de krachten van het beest wegnemen en zal niks meer dan een leeg omhulsel achterlaten. Cole, Zeke en Kuo gaan dan ook de strijd aan met al het kwaad in New Marais om dit apparaat op te laden en een einde te maken aan de verwoesting.

I’ve got the power!

Zoals we al zeiden heeft Cole dus de Blast Cores nodig om zijn krachten terug te krijgen en om de RFI te activeren. In totaal zijn er zes Blast Cores verspreid over New Marais en is het een race tegen de klok om ze allemaal te krijgen voordat The Beast in New Marais aankomt. Elke Blast Core zorgt ervoor dat Cole een paar uur bewusteloos en kwetsbaar op de grond ligt. Als hij weer wakker wordt is zijn dodelijke arsenaal echter uitgebreid met diverse moves. Deze moves verschillen van het afvuren van een grijphaak om snel te klimmen tot het oproepen van een gigantische tornado die alles op zijn pad een paar kilometer in de rondte knalt.

De Blast Cores zijn echter niet de enige manier om nieuwe krachten te krijgen. In inFamous 2 hebben we de beschikking over een nieuw powers menu, waarin we XP moeten verdienen door het verslaan van vijanden, het helen van voetgangers, het voltooien van missies en ga zo maar even door. Naast een bepaalde hoeveelheid XP vereist een power ook een bepaalde stunt, zoals het maken van tien headshots met een Alpha Bolt. Tot slot vereisen de powers ook nog een bepaald Karma niveau. Zo beschikt Cole op het Hero niveau over de zogenaamde ‘Bolt Stream’, na het maken van tien sticky grenade kills. Deze stream is te vergelijken met een mitrailleur qua vuursnelheid, gecombineerd met een volt of 25.000.

Karma’s a bitch

Iets wat inFamous tot een groot succes maakte was het Karmasysteem en de bijbehorende keuzes. Dit is natuurlijk weer terug in inFamous 2 en maakt nu een wat groter verschil. Bij elke transformatie van karmaniveau is er een kleine cutscene met wat uiterlijke aanpassingen zoals tatoeages en lichtere of donkere kleding. De echte verandering ligt hem echter in de Powers- en Karma Abilities die elke switch met zich meebrengt. Zo kan een evil Cole iemand opblazen met een headshot of schoten aan elkaar combineren door gebruik te maken van onschuldige slachtoffers en kan een good Cole talloze voetgangers in één keer genezen.

De verschillen in normale powers zijn ook wat groter. Zo bevat elke power een drietal niveaus die de karmaniveaus voorstellen. Elk niveau bevat weer twee powers, een good en een evil power. De echte grote verschillen zitten hem echter in de vuur- en ijskrachten die Cole later tot zijn beschikking krijgt.

Ice ice baby

Aangezien we zelf enorme goedzakken zijn kozen we op onze eerste playthrough voor alle juiste karmabeslissingen en die zorgden er uiteindelijk voor dat we de ijskrachten van Kuo konden overnemen. Door deze krachten te combineren met de bliksem van Cole kan je wat enorm toffe combinaties maken. Zo kan je jezelf omhoog knallen met een ijsschots, om vervolgens een prachtige Thunderdrop te maken met de nieuwe Amp, of kan je vijanden wegblazen door talloze ijsschuiten naar ze toe te jagen om er vervolgens een flinke Ionic Storm achteraan te gooien.

Op onze tweede playthrough kozen we voor alle evil karma-keuzes en wat hoort daar nou meer bij dan flink wat vuur. Ook deze krachten zijn allemaal weer prachtig te bundelen met de al bestaande bliksem krachten van Cole en zorgen voor een enorm tactisch voordeel over alle andere Conduits die je tegen komt in de game.

http://youtu.be/TF7Uo1GVXpA

AMP it up

Een kritiekpuntje op het eerste deel waren de melee gevechten. Cole was in het eerste deel niet al te bekwaam met zijn vuisten wat ervoor zorgde dat je tegen een grote groep die je insloot al snel machteloos stond. Daar is in dit deel verandering in gekomen met de gloednieuwe AMP. Dit schokkende melee-wapen stuurt alle elektriciteit van Cole door het wapen heen en zorgt ervoor dat elke klap een stuk harder aankomt. Combineer dit met de compleet nieuwe combo’s en finishing moves die Cole kan unlocken en je hebt een prima wapen voor flink wat crowd control.

Het melee-systeem is echter niet de enige verbetering in inFamous 2. Ook het klimmen viel in het eerste deel een beetje tegen, zeker gezien de free-run achtergrond van onze superheld. Daar is in inFamous 2 ook weer flink wat verandering in gekomen en hoewel het de meeste mensen niet zal opvallen zijn er talloze verbeteringen getroffen door Sucker Punch om de algehele ervaring flink wat soepeler te maken. Het is slechts twee keer voorgekomen dat we misgrepen bij een rand of dat we een gebouw maar niet op konden komen. Dit in tegenstelling tot de vele frustrerende momenten in het eerste deel waar dit vrij frequent voorkwam.

Lookin’ good

De powers, het melee-systeem en het klimmen is allemaal een stuk beter uitgewerkt in dit deel, maar dat niet alleen. Het oog wil ook wat en dat weet Sucker Punch maar al te goed, want met inFamous 2 hebben ze echt een grafisch meesterwerk neergezet. De hele stad ziet er een stuk beter uit dan voorheen en met alle special effects en licht-effecten ziet de hele stad er levendig en strak uit.

Ook qua geluid hebben we weinig op te merken, het doet wat het moet doen en wat spanningsopbouwende muziek mag ook niet ontbreken. Combineer dit met een flinke Ionic Storm die van alle kanten in de huiskamer uit de speakers galmt samen met de flitsende effecten op het scherm en je hebt een ervaring waar je U tegen zegt.

http://youtu.be/rwudH2M8frE

Value for your money

Het eerste deel was in een aantal flinke speelsessies wel uit te spelen, zeker als je enige ervaring met de krachten van Cole had. InFamous 2 is echter een gigantisch avontuur geworden wat talloze uren in beslag zal nemen. De game biedt een totaal van veertig story missies die elk een behoorlijke tijdsspanne in beslag nemen en dan laten we het aantal keren dat je de missies opnieuw moet doen nog buiten beschouwing. Elk van deze missies is een avontuur op zich en we moeten toch wel bekennen dat hier meerdere keren op de klok werd gekeken en we schrokken van de tijd.

Niet alleen de story missies nemen aardig wat tijd in beslag. Naast deze missies biedt inFamous 2 namelijk ook nog een gigantisch aantal side-missions die een stuk gevarieerder zijn dan het eerste deel. Wel valt op dat sommige missies een beetje gerecycled worden, zeker als je op de gok drie missies doet en twee ervan hetzelfde concept belichamen. Dit maakt echter weinig uit als je bekijkt dat er zeker wel veertig originele ideeën zijn voor deze missies.

User Generated Content

Natuurlijk is Sucker Punch zich ervan bewust dat men altijd meer wil in een game met zoveel opties en gebieden en hebben ze de zogenaamde UGC in het leven geroepen. Met deze modus kunnen spelers wereldwijd hun eigen missies creëren en deze uploaden, zodat men na het spelen van alle side-missions, het voltooien van de verhaallijn, het verzamelen van alle ruim 300 Blast Shards én alle Dead Drops nog wat te doen hebben. Eén ding is zeker, je zal je niet snel gaan vervelen met inFamous 2.

De tool om deze missies te maken is vrij simpel en recht door zee. Iedereen kan wel een missie in elkaar sleutelen en de meeste zijn nog behoorlijk vet ook. Tevens verdien je er gewoon XP mee om in de game te gebruiken, dus je hebt er ook nog wat aan naast flink wat knalplezier.

There’s always a catch

Als je ons zo hoort denk je waarschijnlijk al een tijdje: waar blijft de maar. Hier is die dan, de game is uiteraard niet vlekkeloos en zonder bugs. Zo is het een aantal keer voorgekomen dat we op onverklaarbare wijze helemaal vast stonden op een bepaalde plek en we met geen mogelijkheid weg konden komen, waardoor we onszelf moesten opblazen met wat lightning grenades of een checkpoint moesten laden.

Ook is het een aantal keer voorgekomen dat vijanden opeens totaal geen schade meer kregen, waardoor we maar snel moesten wegvluchten voordat ze ons in stukken scheurden. Het zijn slechts kleine bugs die de pret totaal niet drukken, maar het is toch een beetje spijtig.

Conclusie

InFamous 2 is alles wat je van een superhelden game kan verwachten en meer. Het uitgebreide karmasysteem, het gigantische aanbod aan missies en content, de gloednieuwe powers en prachtige graphics samen met de geluidseffecten maken inFamous 2 tot een ervaring die je aardig lang aan de buis gekluisterd zal houden. De paar kleine bugs die de game met zich meedraagt nemen we maar al te graag voor lief in ruil voor de toffe game die Sucker Punch hier in elkaar heeft gezet. Zeker weten een must-have voor elke PlayStation 3 bezitter.

Pluspunten

  • Heerlijke gameplay waar weinig op aan te merken is
  • Het ziet er allemaal geweldig uit
  • Talloze uren aan content
  • Alle minpunten uit het eerste deel weggewerkt

Minpunten

  • Hier en daar wat kleine bugs