Nadat Insider Gaming eerder dit jaar al veel informatie wist te delen over de PlayStation 5 Pro, samen met YouTuber Moore’s Law is Dead, heeft nu ook Tom Warren van The Verge documentatie aangaande de console ingezien. Hij bevestigde in een eerder artikel al veel van de informatie en in een opvolgend stuk komt hij met soortgelijke informatie aangaande het ‘Enhanced’-label dat games kunnen krijgen.
Sony vraagt ontwikkelaars nu steeds meer om games te maken die met een geavanceerde performance modus komen om optimaal gebruik te maken van de PlayStation 5 Pro. Een game moet aan bepaalde eisen voldoen om een specifiek label te krijgen, wat aangeeft dat een titel is geoptimaliseerd voor de premium console. Meer specifiek: volgens bronnen van The Verge vraagt Sony ontwikkelaars om een nieuwe grafische modus te ontwikkelen voor games die gebruikmaken van de PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) techniek.
In deze modus zouden games dan op een 4K resolutie draaien met daarbij een framerate van 60fps en ray tracing ingeschakeld. Games die dit aanbieden, krijgen dat genoemde label. Het is echter ook mogelijk om zo’n label in andere scenario’s te krijgen. Ontwikkelaars hebben de optie om een nieuwe doel resolutie van hun (reeds verschenen) games na te streven daar waar ze voorheen op een ‘fixed’ resolutie zaten, of het verbeteren van de resolutie die voorheen variabel was. Indien games dat aanbieden, al dan niet met een update, kunnen ze ook een label krijgen.
Dit beperkt zich dan tot de resolutie, want de scenario’s schrijven voor dat de framerate niet per se aangepast hoeft te worden. Daarnaast kunnen ontwikkelaars ervoor kiezen om een fixed resolutie in stand te houden, maar dan juist de ray tracing aan te zetten. Ook dat zou door kunnen gaan als een ‘PS5 Pro Enhanced’ game. Een meer stabiele framerate realiseren is dan weer niet genoeg voor zo’n label. Op zich niet gek, gezien de PSSR-technologie het paradepaardje van de console lijkt te worden.
Tot slot zou de PlayStation 5 Pro over een ‘ultra boost’ modus moeten beschikken die games met een VRR modus helpt om op een hogere framerate te draaien, eventueel met een variabele resolutie die eveneens hoger uitvalt. Verder zou de framerate per definitie in verschillende games meer stabiel moeten zijn op de nieuwe console. Al geeft Sony wel in de documentatie aan dat games zonder een patch waarschijnlijk geen verbeteringen zullen zien in deze modus.
Lang verhaal kort: Sony stelt vergelijkbare eisen als ze toen deden met de PlayStation 4 Pro, maar ontwikkelaars krijgen wel de vrijheid in waar ze verbeteringen willen aanbrengen zonder dat dit invloed heeft op het verkrijgen van het Enhanced-label. Dit label mag na verkrijgen op verpakkingen gedrukt worden en wordt ook in de PlayStation Store aangegeven.
Er wordt een hoop gezegd in de wandelgangen… tijd voor een officiële aankondiging!
Ik zie voorlopig echt het nut niet in van een Pro console. De verbeteringen zijn echt miniem te noemen. Destijds met de PS4 en Pro ging je van Full HD en 30 fps naar 4K 60. Dat is best een stap maar hier lijkt het echt minder groot.
Er zal zeker wel een verschil zijn, maar het is veel minder noemenswaardig. Hogere resolutie is fijn maar over welke resolutie spreken we dan, en hoeveel TV’S zijn er in omloop met hogere resolutie dan 4K. De meeste games zitten ook wel stabiel rond de 60 tegenwoordig. Dus dat is ook niet echt een probleem. Mss de grootste visuele impact zal dan ray tracing worden. Dat kan wel gaaf zijn, zeker.
En laten we ook eerlijk zijn. Zoveel ëchte “next-gen” titels hebben we ook nog niet gehad. Veel remakes en remaster of cross-gen titels. Maar naar mijn gevoel zijn er amper games uitgebracht die echt de volle kracht van de PS5 gebruiken.
Ik weet niet of ik deze gen de upgrade dan ook zal maken. Mss wel hoor, maat voorlopig zie ik het nut er niet helemaal van in tov vorige gen.
@Anoniem-2418:
Oké dan is het niet voor jou. En door.
Ik ga er wel een kopen, maar echt overtuigend is het nog niet voor de gemiddelde gamer lijkt me
Gewoon n leuk hebbe dingetje. Vind het game aanbod maar matig. Maar het ding is leuk voor de heb. Day one voor mij.
Het verschil tussen de Ps4 en de Ps4 pro vond ik vooral dat het hoofdmenu een stuk sneller werkte op de pro variant. Bij de Ps5 werkt dit al uitstekend dus weet ik niet zo goed of ik een Ps5 pro wil aanschaffen.
Als GTA 6 enkel op de ps5 pro op 60fps draait dan kan dat mij wel eens over de streep trekken.
@Anoniem-5698: En een veel strakker en meer symmetrisch design zou me ook over de streep kunnen halen.
Gaan ze nu wel eindelijk een keer echt next gen games maken?
Deze console generatie is zo bagger ik speel nog op xbox one X
@Anoniem-6670: Een game ontwikkelen duurt jaren, helaas zitten we in een remaster/remake/enhanced generatie en komen er te weinig triple-A exclusieve (singleplayer)games uit.
@mrb: dit jaar nog mindere games, volgend jaar nieuwe topgames
@Anoniem-4616: dit dus ik twijfel nog als het leuke stap is en prima prijs ok maar denk het niet
@mrb: true geduld hebben en de backlog wegwerken is het enige wat je kan doen
Als mn ps5je de geest geeft dan stap ik zeker over maar ik ga een systeem wat nu nog prima werkt echt nog niet vervangen.
@RobanosSmatros: Klopt, gelukkig heb ik nog een flinke backlog en is de PS5 backwards compatibel 🙂
@Bass: Heel veel komt er helaas niet uit of is er aangekondigd, gelukkig heb ik nog een flinke backlog 🙂
Zolang ik maar 4k/ 60fps kan spelen vind ik alles best
Ik koop het voor de PSV2