Microsoft sloot onlangs Arkane Austin en Tango Gameworks. Vooral het sluiten van die laatste kon op veel onbegrip rekenen omdat deze ontwikkelaar met The Evil Within, Ghostwire Tokyo en zeker Hi-Fi Rush uitstekende games heeft afgeleverd. Microsoft heeft niet heel specifiek aangegeven waarom die studio nu dicht moest, al krijgen we er dankzij Matt Booty van Xbox nu (eindelijk) wel een beter beeld bij.

Het hoofd van Xbox Game Studios sprak in een podcast van Variety over verschillende zaken, waaronder het sluiten van de Japanse ontwikkelaar. Hoewel hij niet letterlijk benoemd wat de reden tot het sluiten van de studio was, geven zijn uitspraken wel duidelijk een implicatie: het is voornamelijk te wijten aan een verandering in leiderschap en samenstelling van teams. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het vertrek van Shinji Mikami in 2023.

“I won’t get into the real nitty-gritty details on what went into the decision, mostly out of respect for the people there, just because there was a lot of work that went into delivering Hi-Fi Rush, which was a great game and did well for us.

I think the thing to be considered is that for us it’s as much a forward-looking situation as much as it is looking back at one certain game. There are a lot of things that go into success for a game – what leadership do you have, what creative leadership do you have, is the team the same team that shipped something successful previously?

We have to look at all of those things together and ask ourselves, are we set up for success going forward? And while there may have been factors or situations that previously led to success, they may not all still be in place as you look at what you’re doing going forward.”

Met andere woorden: hier wordt gesuggereerd dat er door interne veranderingen een situatie ontstond waardoor Microsoft minder vertrouwen in de studio had, met het sluiten als gevolg. Tegelijkertijd stipt Booty ook aan dat Microsoft altijd meerdere opties overweegt en haalt hierbij Toys for Bob aan. Deze studio zou gesloten worden, maar is nu als onafhankelijke partij verder gegaan.

“With many of our studios, we try to look at options. For example, we recently had Toys For Bob, a studio that was previously working on Call of Duty titles, go back out and become a new independent studio, and we’ve announced that we’ve got a publishing deal with them and we’ll share more about that when it’s important.

I think back to a studio called Twisted Pixel in Texas, that we acquired, then for a change in goals – it wasn’t a perfect match anymore – that studio today is still thriving, we wanted to set them up for success.

So we absolutely look at what the possible business options are to keep a studio open or perhaps have it change hands, and it’s just one of the things that we look at across the board. Sometimes these things come together, sometimes they don’t.”