De ontwikkeling van Dune Awakening voor de Xbox Series S lijkt niet zonder slag of stoot te gaan als we ontwikkelaar Funcom mogen geloven. Eerder deze maand maakte chief product officer Scott Juror bekend dat de game tegelijkertijd zal uitkomen op de PlayStation 5 en pc, maar dat Xbox-spelers nog even zullen moeten wachten.
Dit komt volgens Juror doordat de ontwikkeling van Dune Awakening een “uitdaging” is en dat ze nog wel wat optimalisaties door te voeren hebben. De uitdaging zit hem vooral in de Series S, die natuurlijk met beperkingen komt.
“So, it’s one of the reasons we’re coming out on PC first. There’s a lot of optimisations we need to do before we release on the Xbox. But yeah, Xbox Series S is a challenge.”
Het is niet de eerste keer dat ontwikkelaars zich uitspreken over de Xbox Series S, want hoewel het vanuit een financieel oogpunt voor consumenten een aantrekkelijke keuze is, blijkt het platform een belemmering te vormen voor ontwikkelaars en dat is niet handig.
Dune Awakening komt begin 2025 uit voor de PS5 en pc. Wanneer de Xbox-versie het daglicht zal zien is nog niet bekend.
Veel hier klagen dat games tegenwoordig slecht geoptimaliseerd zijn, en velen geven Series S daarvan de schuld. De meeste ontwikkelaars hebben er geen moeite mee om games voor de serie te maken. Degenen die dat wel deden hadden moeite met optimalisatie (Black Myth Wukong draait slecht op PS5). Zeggen dat de Series S gaming tegenhoudt, is hetzelfde als zeggen dat de GTX 1080 TI gaming tegenhoudt, omdat ontwikkelaars games nog steeds moeten optimaliseren voor lagere pc’s.
Gewoon uit de handel halen die S……..zorgt voor heel veel problemen.
@X_boi: ontwikkelaars moeten helemaal niet optimaliseren voor lagere specs. Dat is eigen keuze. Ontwikkelaars worden wel gedwongen om te ontwikkelen voor series s als ze de game op de series x willen uitbrengen. Hiermee snijdt Microsoft zichzelf in de vingers.
Potato series S strikes again.
@X_boi: Kom op he. Hoeveel ontwikkelaars moeten nog aan de bel trekken met problemen gerelateerd aan de series S.. Voordat jij je hoofd uit de kont van MS trekt.
Als men zich in bochten moet wringen om het acceptabel en speelbaar te krijgen op een mindere console is het gewoon een bottleneck. Je vergelijking met pc raakt kant noch wal.
@Bass:
Precies dit inderdaad!!
@X_boi:
Er zijn veel meer developers die moeite hebben met de Series S.
Xbox Series S heeft moeite met S.T.A.L.K.E.R. 2
Lead Producer Slave Lukyanenka heeft in een interview met WCCF Tech te kennen gegeven dat hoewel de game soepeltjes draait op Series X, ze de hulp hebben moeten inschakelen om de game ook te laten draaien op Series S. En dat is tot op heden nog niet helemaal gelukt.
Dat ding is feitelijk een bottleneck.
@X_boi: Alles en elk woord wat je typt is onzin.
De Series-S is gewoon een apparaat dat niet had moeten bestaan. MS had gewoon met een Series-X met en zonder disc moeten komen.
Maar als nog mogelijk gemaakt!
For the PLAYERS
@Bass: Maar er word tenminste iets gemaakt voor current gen. Niet alles kan ps5/ps4 zijn en er na 4 jaar nog mee weg komen!
@Bass: Same story voor PS5 en aankomende PS5 Pro 😉
@mrb: nee dat is een upgrade van de huidige standaard, niet een downgrade en voor zover ik weet is het geen verplichting om ervoor te ontwikkelen
@Anoniem-6044: helemaal mee eens. Ps4 en Xbox one mogen ze van mij snel laten vallen om de standaard omhoog te brengen en dan liefst ook niet meer verplichten om voor series s te ontwikkelen
@X_boi: Jij moet iemand zijn die ook op gamer.nl post, want op dat zelfde bericht daar van van de week, ook al zulke domme excuses die werden gegeven. Lekker doen alsof je neus bloed en dat al niet genoeg ontwikkelaars zich hebben uitgesproken over de Series S.
@X_boi: Als de game al slecht draait op de PS5, hoe slecht denk je dan wel niet hoe deze op de Series S gaat draaien? En dan zeggen dat de Series S gaming niet tegen houdt…
@Bass: Dat hadden ze 2-3 jaar geleden al moeten doen.
@Anoniem-2201: helemaal mee eens! Of nog beter… nooit moeten uitbrengen of devs verplichten ervoor te ontwikkelen
Er is een gemene deler bij deze games: Unreal Engine 5. Het is niet zo verwonderlijk als UE5 games op PS5 en Xbox Series X met een interne resolutie van lager dan 1080P draaien, de Series S het lastig krijgt. Deze hele generatie consoles heeft het moeilijk met UE5, leuk al die Ray Tracing features, maar de hardware lijkt hier gewoon onvoldoende kracht voor te hebben. Het kan natuurlijk nog zijn dat ontwikkelaars nog niet alles uit de engine weten te halen, maar tot nu toe ziet het er niet echt rooskleurig uit.
@X_boi: lekker recht blijven praten wat krom is gap!!
Series s IS een bottleneck PUNT!
Accepteer het homey!!!
@Bass: voor de series s gaat helaas never worden microsoft heeft dit helaas bijna verplicht
Developers leveren tegenwoordig slechte games af en dat heeft niks met de series s te maken.
Je moet toch wat de schuld geven.
@Anoniem-5439: Ik heb echt nog nooit op gamer.nl gezeten lol.
@X_boi: Ze worden wel verplicht en ontwikkelaars zijn de niet blij mee daarom blijven er veel weg Xbox heeft toch maar een kleine afzetmarkt je bent een Xfanboy die weer dom lult. #kansloos