De hype van New World was een aantal jaren geleden erg groot, maar stierf al snel weer af. In de hoop de game nieuw leven in te blazen, heeft Amazon Games een tijdje terug de New World-uitbreiding New World: Aeternum aangekondigd. Het gaat hier niet alleen om een uitbreiding, de game zal vanaf het moment van release ook verder gaan onder deze naam. De Aeternum uitbreiding bevat een geheel nieuw eiland, verhaallijn, raids, personagearchetypen, pvp-zones en meer.
Van 13 tot en met 16 september is er een open beta geweest voor de PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc. De beta bracht een hoop veranderingen met zich mee vergeleken met het origineel. Verbeterde performance, een vernieuwd combat-systeem, verbeterde animaties en dialoog, nieuwe speelbare classes en een verhoogd levelplafond, console- en cross-play support, je kunt het zo gek niet bedenken. De algemene feedback van spelers was erg positief, gezien de reacties op zowel YouTube als Reddit. Ook heeft Amazon Games een nieuwsitem uitgebracht, waarin ze de spelers bedanken voor hun deelname.
Bekijk hieronder de trailer van New World: Aeternum.
New World: Aeternum is vanaf 15 oktober beschikbaar voor de PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.
als dit F2P gaat worden op de PS5 zou de MMO inderdaad weer terug uit de dood kunnen komen. Moet je hiervoor betalen? Dan speel ik liever FF14.
@Anoniem-5475: je moet er inderdaad voor betalen
@Anoniem-1007: @Anoniem-5475: daar moet je toch ook voor betalen? Zowel de aanschaf als maandelijks.
Is deze game ook maandelijks en aanschaf, of alleen een van de 2?
@7th-son: New World schaf je eenmalig aan voor (momenteel) 30 euro en dan kun je gewoon constant spelen. Niks geen maandelijks betalen 🙂
@Anoniem-7150: dat is een schappelijke prijs voor een MMORPG!
@7th-son: Inderdaad, alleen kan je in de free trial, a realm reborn, heavensward en stormblood spelen tot level 70. En de oude content wordt door de level sync nog enorm veel gespeeld door oude spelers. Tegen dat je moet betalen ben je waarschijnlijk al meer dan 200u+ bezig
@Anoniem-9578: oh dat wist ik niet!
Ik heb ff14 destijds best wat gespeeld op de ps3 en PS4. Maar nog voordat er veel content voor uit kwam mee gestopt
– New World: Een Game die zichzelf herontdekt
Toen “New World” in 2021 werd gelanceerd, was het al snel duidelijk dat de game een solide basis had. De open wereld, het geluid, en de kernmechanieken zoals craften, mijnen en het kappen van bomen, zorgden voor een boeiende ervaring. Toch hadden de vroege dagen van de game ook hun uitdagingen. Problemen met dupers, bots en rollbacks hebben voor velen de spelervaring verpest, en dat leidde tot een snelle afname van de spelersbasis. De release van een uitbreiding bracht wat hoop, maar met een zo goed als uitgestorven playerbase was het moeilijk om het momentum te behouden.
– Langdurige Content Drought
Na een tijd van minimale nieuwe content—iets wat begrijpelijk was gezien de relatief kleine spelerbasis van rond de 5000 spelers voor een MMORPG—kwam er eindelijk een grote update. In die periode bestond de endgame vooral uit Outpost Rush (PvP) en dungeons, en hoewel dit de beste loot opleverde, was het aanbod aan content snel uitgeput voor de meeste spelers. PC-spelers werden vervolgens lang in spanning gehouden met beloftes van grote updates.
– Console Announcement en Verwachtingen
Toen er eindelijk nieuws kwam, was het misschien niet wat de meeste PC-spelers hadden verwacht: de aankondiging dat “New World” naar consoles zou komen. Dit leidde tot gemengde reacties, zeker onder de loyale PC-community die liever meer content en verbeteringen had gezien. Ondanks de scepsis was ik persoonlijk enthousiast en heb ik de Console Closed Beta gespeeld. Tot mijn verrassing was de consoleversie op vele vlakken superieur aan de PC-ervaring. Zo waren er geen durability issues meer met armor, hoefde je geen munitie meer te gebruiken voor de musket en bogen, en waren er betere animaties en bewegingen toegevoegd, zoals voor jump-puzzels en gevechten. Ook kon je eindelijk zwemmen, een toevoeging die lang gemist werd.
– Van Closed Beta naar Open Beta: Een Groot Succes
Hoewel de Closed Beta niet heel veel spelers trok, zag ik het absoluut niet als een teken van de ‘ondergang’ van New World, zoals sommigen beweerden. De Open Beta een maand later bewees dat: ik heb deze ook gespeeld, en de verbeteringen waren nog duidelijker. De game draaide soepel op de PS5 in 4K met 60fps, en er waren honderden spelers om me heen, iets wat in de PC-versie zelden voorkwam. Het was geweldig om te zien hoe de game nu eindelijk haar potentie waarmaakte, en de Open Beta was een groot succes met maar liefst 33.000 spelers die positief reageerden.
Zelfs oude vrienden van me, die eerder waren afgehaakt, kochten meteen de game na het spelen van de beta op PS5. Het was niet alleen mijn ervaring—de World Chat barstte van de positieve geluiden van spelers die onder de indruk waren van hoe de game nu speelt.
– Crossplay en Toekomstperspectief
Met de officiële release op 15 oktober, inclusief crossplay tussen PC, Xbox en PlayStation, lijkt “New World” klaar om een breed publiek te bereiken. Hoewel er geen crossprogression zal zijn, biedt de game een rijke ervaring met content zoals dungeons, raids, world bosses, PvP (zoals Extraction, battlegrounds, en arena’s), en crafting. De controllerondersteuning is eveneens indrukwekkend, wat het spelen op consoles een vloeiende ervaring maakt.
Als je twijfelt om de game een kans te geven, zou ik zeggen: niet doen! “New World” biedt al snel minstens 2000 uur aan gameplay, en met de recente verbeteringen is het absoluut de moeite waard. Hopelijk zien we elkaar in de wereld van Aeternum!
Groeten ~Jeroen 😀
Love it! Can’t wait.