S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl is een console-exclusive voor Xbox gamers om naar uit te kijken. GSC Game World is al een behoorlijke tijd met de titel bezig, maar de release nadert nu rap. In een interview met Windows Central heeft de ontwikkelaar ook wat uit de doeken gedaan over de performance die we mogen verwachten van de game.
Op de Xbox Series X mogen we een redelijk stabiele 60fps verwachten, hoewel de ontwikkelaar ook aangeeft dat ze wat dipjes naar 55fps hebben mogen waarnemen. Ze hopen dit nog voor de release helemaal stabiel te krijgen en anders zal dat nadien gebeuren. Nog interessanter zijn de uitspraken die GSC Game World doet over de Xbox Series S. Volgens de ontwikkelaar zal de game op dat systeem in 30fps draaien, maar het zou ook zijn gelukt om de game op 60fps te krijgen. Dit is vanzelfsprekend minder stabiel dan op de Series X.
In eerste instantie dacht GSC Game World dat het een hele opgave zou worden om S.T.A.L.K.E.R. 2 überhaupt werkend te krijgen op de Series S, maar zodra ze de kennis in huis hadden om goed te optimaliseren voor Microsofts kleinere console, ging het eigenlijk vrij eenvoudig. GSC Game World gelooft dan ook dat iedere game geoptimaliseerd kan worden voor de Xbox Series S, mits ontwikkelaars de tijd nemen.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl verschijnt op 20 november voor de Xbox Series X|S en pc.
Zo zie je maar weer. De limiterende factor voor een console is niet zijn specificaties, maar de toewijding van de ontwikkelaar. Optimaliseren is helaas een beetje een verloren kunst geworden jn de game industrie nu PCs en consoles zo krachtig zijn. Alleen Nintendo kan er nog echt wat van met de Switch.
Ook met deze game schijnt het goed gekomen te zijn. Wel raar om dan vorig jaar je game speelbaar te laten zijn. Die er eigenlijk niet aan toe was.
EIndelijk een ontwikkelaar die de moeite neemt om de Series S niet links te laten liggen. Geweldige console trouwens voor deze prijs.
Timed exclusive toch ?
Ontzettend benieuwd!
@Anoniem-9620: Klopt, drie of zes maanden volgens mij.
Prachtig hoor, dit moet voor mij “DE” game van 2024 worden. Het wordt nog druk de komende maanden, MS Flight sim, COD 6 en Indiana Jones. En vergeet Starcraft voor de PC niet.
@Anoniem-1335: serieus joh ben je hyped voor black ops 6,man man man alleen campaign is interresant
Zo doe je dat SERIES S kan hem gewoon prima draaien dus geen overpriced “Pro” model nodig. DAY 1 gamepass btw!
For the PLAYERS
@Anoniem-890: Ben je nu serieus? De devs van heel veel studio’s hebben aangegeven dat de xbox series S onmogelijk is om mee te werken en dat deze console de ontwikkeling van games tegenhoudt. Kingdom come delevirance is bijvoorbeeld slechts 25% groter dan het origineel omdat de series S het anders niet aankan.
@Anoniem-9809: Als je van fucked op gaming houdt met lelijke graphics houdt speel het vooral op de series S
@Anoniem-8479: Series S(hit) is een afschuwelijke console. Door de Series S(hit) zijn er heel veel games niet naar de xbox gekomen
@Anoniem-890: Idd, ze kunnen het zeker wel maar kost te veel tijd, geld en benodigde kennis.
@Anoniem-9809: Grapjas.
@Anoniem-47: Door de ontwikkelaars die daarvoor kiezen bedoel je 😉
@Anoniem-6767: Dit nieuwsbericht laat wederom zien dat het niet onmogelijk is 😉
@Anoniem-890: Heel veel devs hebben tijd en moeite gestopt in hun games voor de Series S. Meer verhalen over dat het lastig is in veel gevallen. Maar 1 devs zegt het ander (notabene ook nog eens timed exclusive game, dus proeft als een beetje marketing vanuit MS), dan is de rest opeens niet meer waar?
Ja ik snap, mensen willen graag horen wat ze willen horen. Selectief filteren.
@Anoniem-6644: “Ja ik snap, mensen willen graag horen wat ze willen horen. Selectief filteren”
Haha……echt he ?
De Series S is gewoon een hele domme zet geweest van MS.
Ik hoop echt dat deze game goed wordt, grafisch vond ik het nog wat tegenvallen wat ik gezien heb en het feit dat er zo een lange ontwikkeltijd en wisselingen binnen het dev team hebben plaatsgevonden is voor de meeste games geen goed teken.
Deel 1 dik 15 jaar geleden op pc gespeeld, dat was echt een toffe game dus ik ben heel benieuwd, hopelijk zijn mijn vooroordelen onterecht!
Overgens het naast elkaar bestaan van meerdere consoles is in zijn huidige vorm inderdaad een domme set van MS want er moet altijd rekening worden gehouden met de limieten van deze console.
Ik heb echter nooit begrepen dat ze bij pc dit probleem nooit hebben, want daar stel je de settings gewoon af op de door jou gebruikte hardware, waarom is dit bij Xbox in dit geval ook geen optie(uitgebreide video settings waardoor je je hardware volledig benut)
@mrb: Het is echt heel simpel. De series S is een achterhaalde current gen console die een anker is aan de xbox series X. Dat Stalker 2 mogelijk is op de xbos series S is heel makkelijk te verklaren doordat de devs of de minder groot of minder mooi te maken. Dus eigenlijk door een minder product te leveren is het mogelijk om de game te laten draaien op de xbox series S
@Anoniem-890: na 2jaar uitstel mag het ook wel. Als het maar 2 maanden extra tijd zou kosten zou iedere ontwikkelaar het er wel voor over hebben.
@Anoniem-8479: als je verwachtingen niet te hoog zijn zeker.
@Anoniem-5031: Heel simpel, optimalisatie. Als de PS5 Pro uit is gaat de ‘normale’ PS5 ook de mindere versie zijn. Lijkt jou het dan beter om games voor beide consoles te optimaliseren of gewoon de PS5 te laten vallen? Niet iedereen hoeft een Pro versie en velen nemen genoeg met minder. Het is de wil, tijd en geld 😉
@mrb: De PS5 krijgt gewoon de versie die de console altijd zal krijgen. Ja als je het zo wilt zien, is het de “mindere” versie. Echter is het net een plasebo effect…er veranderd namelijk niks op de PS5.
@mrb: Xbox Series x en Ps5 zijn de standaard voor de current gen consoles. Xbox Series S(hit) zit qua performance onder de standaard en naait (met de parity clausule) de xbox series X. Ps5 pro zit boven de standaard en wordt ook als extra game ervaring gepresenteerd.
@mrb: Dan nog een vraag. Waarom zou gamestudio die een hele vette game heeft ontwikkeld voor current gen hun game gaan optimaliseren voor xbox series S. Dat betekent in de praktijk dat ze hun game kleiner, minder mooi of op latere fps moeten gaan vormgeven. Het is hetzelfde dat je een 1.6 moter uit een auto gaat halen om te vervangen met een 1.2 moter. Maar he de auto rijdt wel
@Anoniem-7645: Het is dan ook gewoon de mindere versie 😉 Er verandert verder ook niks aan de series S. Ook niet voor de current gen Nintendo Switch etc, daarvoor optimaliseren ze ook games.
@Anoniem-4555: Veel games komen uit op meerdere platformen, ook voor oa de Switch. De hardware van de Series S is weer een stuk krachtiger dan de Switch. De switch versie dient ook geoptimaliseerd worden, hetzelfde voor de S 😉
@Anoniem-6364: Doen ze toch ook voor de Switch, kijk maar naar Hogwarts Legacy etc 😉 De PC is bij veel mensen thuis ook een stuk krachtiger etc etc. Optimalisatie, daar blijf ik bij. Heb je ook een afkeer tegen de Switch en budget PC’s die niet krachtig genoeg zijn?
“Mits ze de tijd nemen’
Tijd is geld. Dus gewoon extra kosten voor de potato series S. Niets nieuws.
Met een extra zak geld van MS is alles uiteraard mogelijk. Ook dit PR praatje dat het allemaal wel kan.
Zal hij dan na dik 10 jaar eindelijk uitkomen op 20 november 2024? O, wacht!!!
@mrb: De switch is onvergelijkbare console met xbox/ps5. De Switch hoeft ook niet zo sterk te zjjn voor de soort (family, platform, indie etc) games die ze uitbrengen zoals Mario en Zelda. Wukong en een Baldurs gate komen ook niet uit op een. Switch. Xbox series S(hit) wilt graag een platform zijn voor dergelijke games maar heeft de hardware er niet voor.
@mrb: Switch is onvergelijkbaar met xbox en ps5. Andere doelgroep en andere games. Wat jij ziet als optimalisatie is eigenlijk de game afzwakken zodat het op de series S gedraaid kan worden
@Anoniem-5897: Juist, het zijn verschillende consoles qua hardware en toch komt er wel bijvoorbeeld een Hogwarts Legacy op uit. Kwestie van optimaliseren en dat kan ook voor de Series S 😉
@Anoniem-573: De switch heeft ook games die uit zijn op de PS en Xbox, ondanks verschil in hardware. Kwestie van optimaliseren. Voor de PS5 Pro gaan ze juist weer upgraden (optimaliseren). Niet alle ontwikkelaars doen dat, terwijl dat wel kan. Dat is en blijft mijn punt.
@Anoniem-7213: Niets nieuws inderdaad, kijk maar naar oa Hogwarts Legacy op de Switch. Daar heeft MS niks mee te maken 😉
@mrb: Je begrijpt toch wel dat veel gamestudio’s hoogwaardige games willen maken maar dat xbox series S hun daarin limiteerd omdat de specs te zwak zijn. Je blijft maar hameren op Hogwarts legacy en Stalker 2 terwijl talloze devs bovenstaande punt hebben benoemd
@mrb: Devs van kingdom come deliverance 2 hebben letterlijk gezegd dat hun game slechts 25% groter is dan het origineel omdat de series S het anders niet kan . Het heeft niks met optimalisatie te maken maar dat chip van de series S te zwak is en met de parity clausule de series x benadeeld
@Anoniem-1149: Die hoogwaardige games kunnen ze gewoon blijven maken. Voor de PS5 Pro versie gaan ze upgraden of downgraden naar PS5, hetzelfde voor xbox, switch etc, dat noemen ze optimaliseren voor specifieke hardware. Het kost echter tijd, geld en kennis en niet iedere ontwikkelaar wil dat, ze kiezen liever voor de easy way en sommige gaan klagen terwijl andere ontwikkelaars laten zien dat het wel gewoon kan. Dat is en blijft mijn punt.
@Anoniem-8682: En jij gelooft dat? Ze bedoelen, het kan wel maar daar willen we geen tijd, geld en kennis in stoppen. Het kan zeker wel, dat laten andere ontwikkelaars duidelijk zien dus die vlieger gaat niet op. Dat jij dat niet gelooft is uiteraard helemaal prima.
Is dit spel gratis te downloaden in de store? Gr Dennis R
@Anoniem-2972: Nope 😉
@mrb: Meerdere studio’s en developers bijvoorbeeld van Kingdom come deliverance, Larian, Wukong etc hebben aangegeven dat de series S hun limiteerd hoe ze een hun game kunnen maken en vormgeven. Het is niet een kwestie van geloven maar het is een feit dat de series S een hele slechte console en door de parity clausule ook de xbox series X ook benadeeld. Heeft helemaal niks te maken met optimalisatie
@mrb: Zo werkt het niet. Als we jou logica moeten volgen moeten devs ook hun games maar gaan optimaliseren voor de Ps4 en de xbox one. Dat gaat gewoon niet. Game worden steeds groter, mooier, zwaarder dat de CPU van de series S het gewoon niet kan draaien. Een brommer kan je ook niet optimaliseren zodat er 4 mensen op kunnen en net op een auto lijkt .
@Anoniem-5395: Dus? Andere ontwikkelaars lukt het wel 😉 De series S is toch echt een stuk krachtiger dan bijvoorbeeld de Switch. Kwestie van optimaliseren. Er zijn genoeg games die perfect draaien op de series S.
@Anoniem-138: Waarom is het dan wel gelukt om bv Hogwarts Legacy op de Switch te draaien en waarom zijn er dan genoeg andere games die goed draaien op de series S? Precies, een ontwikkelaar die games daarvoor specifiek optimaliseert. Zo werkt het nu eenmaal 😉
@mrb: @mrb: Hogwarts legacy is 2023 game die gemaakt is voor een heel breed publiek van Harry Potter fans. Mede daarom is de game ook uitgebracht voor de Switch. Echter is het bijna in 2025 en de meeste game studio’s mijden xbox vanwege de lage series S Cpu.
@mrb: Dat is dus het probleem. In vergelijking met een gaming pc, ps5 of xbox series X draaien current gen games helemaal niet goed op de series S vanwege de lage Cpu. Ze draaien verschrikkelijk hahaha
@Anoniem-4730: Het gaat erom dat die game voor verschillende hardware geoptimaliseerd is. Dat is mogelijk wanneer er tijd, geld en kennis wordt ingestoken. Voorbeelden zijn er, maar worden steeds genegeerd. Er zijn dit jaar meer games uitgekomen die ook goed draaien op de series s. Hoe komt dat? Door goed te optimaliseren. Dat er veel ontwikkelaars zijn die dat niet willen of kunnen zegt meer over die ontwikkelaars dan over de series s.
@Anoniem-5127: Niet allemaal, er zijn ook games die wel goed geoptimaliseerd zijn. Kwestie van tijd, geld en kennis erin stoppen.
@mrb: b@mrb: Nogmaals nieuwere (tripple A) games kunnen niet op de series S gedraaid worden omdat de Cpu van deze console te zwak is. Studio’s gaan hun games niet verkloten door een kleinere game of lelijkere graphics zodat de series S het kan draaien. Net zoals studio’s dat niet doen voor ps4/xbox one. Cpu van xbox series X/ps5 is de standaard.
@mrb: Door die gare series S is Wukong niet uitgebracht naar de xbox. Baldur gate 3 had ook 6 maanden vertraging door de series S.
@Anoniem-7098: De cpu in de S is van dezelfde architectuur als in de X alleen lagere kloksnelheid, echt anders dan die in de PS4 of in de One. Volgens mij loop je nu appels met peren enz…
@Anoniem-7098: Nogmaals, er komen nog steeds triple A games uit die er wel op draaien, kwestie van goed optimaliseren. Ook op de switch terwijl die weer minder krachtig is dan series s.
@Anoniem-6463: Doordat de ontwikkelaar het niet wil of kan optimaliseren voor de series s. Baldur’s Gate 3 is wederom een voorbeeld dat het wek kan. De vertraging komt door tijd, geld, bezetting etc. Dat wil de ontwikkelaar uiteraard liever niet en is het lekker gemakkelijk om de series s maar af te zeiken.
@Anoniem-7230: Zoals ik al meerdere keer heb aangegeven dient men dan te optimaliseren voor de verschillende specifieke specs. Dus optimaliseren voor je appels en peren. Dit gaan ze straks ook doen voor PS5 Pro, downgraden (optimaliseren) voor PS5 of vanaf PS5 upgraden (optimaliseren) naar PS5 Pro.
@mrb: Ja,dat bedoel ik dus ook, ik denk dat je daar gelijk in hebt. Nou niet tegen mij beginnen… 🙂
@Anoniem-7706: Haha ik reageer ook alleen maar op reacties waarin ik getagd wordt 🙂
‘Optimalisatie’ lees: Weglaten van details.
Doe mij maar de pc versie met een dikke videokaart.
@mrb: @mrb: studio’s maken geen games om continu consessies te doen op visuele en technische prestaties voor de series S. Dat noem jij optimalisatie. Er zullen steeds meer games komen die ontwikkeld zijn in Unreal 5 met complexe werelden met raytracing, technologien als nanite en Lumen of zelfs met een sterke A.I. Optimalisatie is dan niet mogelijk omdat de Cpu van de series S te zwak is. De hele game industrie is er trouwens overig over eens dar de series S een knelpunt is in game ontwikkeling en het tegenhoudt
@mrb: Klopt niet. In 6 maanden lukte het Larian niet draaiend te krijgen op de series S . Ze werden er gek van en hebben Xbox gesmeekt om de parity clausule te laten vallen. Uiteindelijk gaf Xbox toestemming om de couch co op feature te laten vallen voor de series S
@mrb: Nogmaals Ps5/xbox series X zijn de standaard voor de current gen consoles. Beide consoles kunnen games aan die ontwikkeld zijn in Unreal 5 en met technologieën als nanite en Lumen. De ps5 pro kan dat ook. Echter de xbox series S kan dat niet aan. Een heel slecht apparaat
@Anoniem-7720: Studio’s maken al tig jaar games voor verschillende hardware/specs en dienen daarvoor specifiek te ontwikkelen/optimaliseren. Dus als de hardware iets niet aan kan dan downgraden ze het of halen het eruit. Dat is ook onderdeel van het optimaliseren.
@Anoniem-7690: Dat ligt dan aan de ontwikkelaar. Het gaat erom dat ze het gewoon draaiende kunnen krijgen als ze er tijd, geld en kennis in stoppen. Dat er soms concessies worden gedaan en niet alle toeters en bellen hetzelfde zijn als op krachtiger hardware is logisch. Maar door dat juist te optimaliseren (downgraden in dit geval) kan een game wel gewoon uitgebracht worden op oa series s.
@Anoniem-6223: Er zijn genoeg games en ontwikkelaars waarbij het wel gelukt is dus die vlieger gaat niet op.
https://www.unrealengine.com/en-US/unreal-engine-5
Lees en zie dat de series s dat wel aan kan, maar waarschijnlijk ga je dat ook weer ontkrachten omdat er een aantal ontwikkelaars zijn waarbij het niet lukt. Dat andere het wel voor elkaar krijgen wordt niet over gesproken.
@mrb:Bij het ontwikkelen van games voor de Xbox Series S moeten ontwikkelaars zich realiseren dat deze console simpelweg niet in staat is om de grafische kracht en technologieën van vandaag de dag te ondersteunen. Het gebruik van Nanite en Lumen vereist enorme rekenkracht, en het afschalen van deze geavanceerde functies verzwakt niet alleen de visuele kwaliteit, maar kan ook de algehele spelervaring flink aantasten.
De Series S is verouderd en beperkt, waardoor echte optimalisatie een illusie is. Ontwikkelaars kunnen misschien enkele concessies doen, maar dat betekent vaak dat ze grote delen van de game moeten aanpassen of zelfs verwijderen. Dit kan leiden tot een minder dynamische A.I. en andere ingrijpende veranderingen in gameplay die de aantrekkingskracht van de game aantasten.
@mrb: Lumen en nanite laat staan geavanceerde A.I draait niet goed op de series S. De console heeft een te weinig rekenkracht
@Anoniem-9765: Alles goed en wel, maar waarom kan een game als Exodus dan tzt wel gewoon op de S worden uitgebracht? Lijkt me toch ook een vrij veeleisende game
@Anoniem-9765: Het kan dus wel, er zijn voorbeelden genoeg van games die wel goed draaien op de series s. De switch is ook verouderd. Toch worden meerdere games ook hierop nog uitgebracht. Zolang er een grote doelgroep is kan dat ook. Nu de PS5 Pro eraan komt moeten ze daar dan ook meteen geen games meer voor maken? Links of rechts om blijft er altijd een verschil qua verschillende hardware en is het aan de ontwikkelaars om hier mee om te gaan.
@Anoniem-628: Dus? Dan laten ze dat toch achterwege, net zoals ze doen met bijvoorbeeld een Switch versie. Of ze krijgen het wel voor elkaar zoals andere ontwikkelaars/games dat laten zien. Dat noemen ze optimaliseren zodat de game wel kan draaien. Niet alle games draaien slecht op de series s.
@Anoniem-3484: Zo zijn er idd meerdere games maar daar wordt geen woord over gesproken. Ze hebben blijkbaar een afkeer tegen de series s zonder het volledige plaatje te zien.
@Anoniem-3484: moeten we nog zien wat voor game dat gaan worden
@mrb: Je blijft maar dezelfde argumenten herhalen. De switch is een console met eigen doelgroep en heeft ook wel bepaald soort games denk aan Mario, zelda, hogwarts etc die geen geen hoge specs hebben. Voor de zoveelste keer Unreal engine met technologien zoals Nanite, Lumen etc draaien goed op series X en Ps5 maar niet op de S. Het kan dus niet achterwege worden gelaten vanwege 1. De parity clausule en 2. de gameplay bijvoorbeeld helemaal wegvalt/veranderd als er bijvoorbeeld geavanceerde A.I in de game is gebruikt
@mrb: De grote meerderheid van studio’s, developers en gamers hebben ern afkeer van de series S. Het is een achterhaald apparaat en houdt game technologie tegen, voor studio’s en devs is het een hoofdpijn console en xbox series x gamers lopen heel heel veel games mis door de parity clause. S staat letterlijk voor shit
@Anoniem-825: Dat doe jij ook 😉 Er zijn ontwikkelaars die games wel goed kunnen laten draaien op de series s. Dit blijf ik herhalen mocht je weer reageren.
@Anoniem-7149: Er zijn ontwikkelaars die games wel goed kunnen laten draaien op series s, switch etc. Dat is mijn punt en daar blijf ik bij.
De hoofdpijn wordt veroorzaakt doordat ze er meer geld, tijd en kennis in moeten stoppen, dat willen ze uiteraard niet.
@mrb: B games en indies draaien goed op de xbox series S. Nieuwere en grotere games die gemaakt zijn in de Unreal engine draaien niet goed op de console. De series S is de grootste oorzaak dat heel veel games niet naar de xbox zijn gekomen. Had ik het geweten had ik nooit een xbox gekocht.
@mrb: logisch. Als een studio die hele vette game heeft gemaakt in unreal 5 met nanite en lumen, met geavanceerde A.I en een hele grote wereld ze dat speelbaar is op de PS5 en xbox series x dat ze niet willen verkloten voor de achterhaalde series S.
@Anoniem-555: Onzin, dan ben je totaal niet op de hoogte welke triple A games er wel goed draaien op de series S en zelfs de Switch. Google maar eens. Uiteraard met minder toeters en bellen dan krachtigere consoles en/of PC maar dat is een kwestie van optimaliseren.
@Anoniem-2869: Sommige ontwikkelaars kunnen nieuwe games wel uitbrengen op de series s, soms met minder toeters en bellen. Maar ze draaien wel goed op de series s en dat is en blijft mijn punt. Als ik dat nog 100x moet herhalen, no problem!
@mrb: De nieuwe games draaien niet goed op de Series S. Het is meestal 30 fps en/of slechte graphics. Unreal 5 Engine met Lumen en Naninte draait er ook niet op. Dat jij dat goed vind betekent niet dat de meerderheid van de game industrie en gamers dezelfde mening hebben. In tegendeel zoals ik al eerder zei vanwege de technische tekortkomingen vindt de meerderheid van gamers en developers de series S een verschrikkelijke console waarbij games helemaal niet goed draaien
@Anoniem-5095: 30 fps is niet voor iedereen ‘slecht’. Er zijn overigens genoeg games die goed en/of beter draaien, vaak kwestie van goed ontwikkelen. Mensen die specifiek Unreal 5 Engine met Lumen en Naninte willen hebben kopen geen series s, klagen dus ook niet of ze hebben niet de juiste console gekocht. Er is meer dan alleen Lumen en Naninte. Mijn Switch is ook geen krachtpatser, voor mij al die jaren geen probleem geweest.
@mrb:30 fps is gewoonweg onacceptabel voor moderne gaming. Gamers die echt willen genieten van titels ontwikkeld in de Unreal 5 engine met technologieën als Nanite en Lumen kiezen dan ook voor een PS5 of Xbox Series X, niet voor een Series S. Maar door de parity-clausule van Xbox worden zelfs Series X-gamers benadeeld, omdat ontwikkelaars gedwongen worden hun games aan te passen voor de beperktere Series S. Hierdoor vermijden veel studio’s deze console volledig, en kunnen Xbox-gamers vaak de hoogwaardige games die ze willen spelen, niet eens ervaren.
@mrb: De Switch richt zich op een compleet andere doelgroep en biedt een totaal andere game-ervaring dan Xbox en PlayStation. De Series S daarentegen probeert mee te doen in het high-end segment, maar slaagt daar simpelweg niet in wat de hele Xbox-community beperkt
@Anoniem-7650: Dat is voor iedereen anders en doet niks af aan het feit dat er genoeg games zijn die wel goed draaien op de series s. Daarnaast zie ik qua graphics geen verschil tussen series x en ps5, voor mij zijn ze gelijkwaardig.
@Anoniem-6074: Ik gaf als voorbeeld oa Hogwarts Legacy aan die ook te spelen is op de switch. Mijn punt is dat desbetreffende ontwikkelaar het wel voor elkaar heeft gekregen om de game te laten draaien op de switch (minder krachtige hardware). Kwestie van optimaliseren en dat niet alle ontwikkelaars dat doen en/of kunnen. Als graphics zo belangrijk voor je is waarom koop je dan geen PC als ‘high end systeem’?
@mrb: De Series S is gewoon een beperking voor games met technologieën als Nanite en Lumen in Unreal 5. Hogwarts Legacy draait op de Switch, maar dat is een uitgeklede versie, net als op de Series S: een mindere ervaring die niet meer op de oorspronkelijke game lijkt.
Hoewel de Series X en PS5 vergelijkbaar zijn, houdt de Series S het volledige van de series x potentieel tegen. Dit is geen kwestie van “optimaliseren”, maar van fundamentele beperkingen die niet zomaar opgelost kunnen worden. De Series S trekt de hele Xbox-ervaring omlaag.
@mrb: Dat is niet voor iedereen anders. Er gelden namelijk standaarden voor current gen. 30 fps is echt heel erg laag om moderne games te spelen.
@Anoniem-2005: Ik zie geen verschil qua graphics tussen ps5 en series x dus je verhaal dat de series s het volledige potentieel en ervaring wegneemt van de series x klopt niet. Of wil je zeggen dat zonder de series s de series x de ps5 volledig weg zou blazen 😉
Lees mijn punt hierboven in alle reacties, daar blijf ik bij.
@Anoniem-6329: Niet alle games op de series s draaien op 30 fps. Zo draaien ook niet alle ps5 games in 4K native 60 fps.
We dwalen nu heel erg af met specs etc maar mijn punt gaat erom dat ontwikkelaars games op alle platformen kunnen optimaliseren. Daarbij moeten ze inderdaad (soms) consessies doen, wat voor mij geen probleem is.
@mrb: Het gaat niet alleen om graphics, maar ook om prestaties, laadtijden, framerate, en vooral de toekomstbestendigheid. Zonder de Series S zou de Series X inderdaad meer ruimte hebben om volledig te concurreren met de PS5, omdat ontwikkelaars dan niet beperkt worden door de zwakkere hardware van de Series S. Dit gaat niet om voorkeur, maar om technische realiteit.
@mrb: Het probleem is dat als steeds meer devs Xbox gaan mijden vanwege de beperkingen van de Series S, het uiteindelijk wél invloed gaat hebben op de Series X-gebruikers. Games die oorspronkelijk krachtigere hardware nodig hebben, worden niet uitgebracht of komen met flinke downgrades. En ja, niet alle PS5-games draaien op 4K 60fps, maar de PS5 heeft geen vergelijkbare rem zoals de Series S, die de hele Xbox-community in de weg zit
Tof dat S.T.A.L.K.E.R. 2 goed loopt op beide xbox systemen. Hopelijk zit het ook goed met de prestaties op pc.
@Anoniem-8918: Ik zie het anders toch ook niet op de ps5. De series s is een stuk krachtiger dan de standaard one incl snellere laadtijden etc. Kwestie van ontwikkelen voor dat platform. Is een high end game pc niet betee voor jou?
@Anoniem-9445: En toch zie ik nog geen verschil tussen ps5 zonder rem en series x met rem. Los van dat zijn er genoeg games die wel goed draaien op series s, dat is mijn punt. Het ligt aan de ontwikkelaar en het optimaliseren ervan. Het is zeker niet goed als hardware uitgesloten wordt door bepaalde ontwikkelaars omdat ze er geen tijd, geld en kennis in willen/kunnen stoppen. Het is ook niet goed als er geen concurrentie meer is en bijvoorbeeld Sony een monopolie positie krijgt etc.
@mrb:De Series S is krachtiger dan de One, maar technologieën zoals Nanite en Lumen in Unreal Engine 5 vragen veel meer. Het is niet zomaar “ontwikkelen voor dat platform”—de devs moeten te veel concessies doen in gameplay, resolutie en framerate. Hierdoor gaan steeds meer ontwikkelaars Xbox-platformen mijden, wat ook de Series X-gebruikers benadeelt.
@mrb: Indies en B games draaien redelijk op de series S met een magere 30fps. Hoogwaardige games draaien niet goed op de xbox series S.
@Anoniem-4208: Waarom koop je geen high end PC als je dat zo belangrijk vindt? Consoles zijn niet zo krachtig als de high-end PC’s en blijkbaar hoor je dan niet bij de console doelgroep. De series s, switch etc is een andere doelgroep die geen probleem hebben om games met minder toeters en bellen te spelen. Series X wordt niet benadeeld want zie geen verschil met PS5.
@Anoniem-2035: Dan weet je totaal niet welke games er uit zijn en nog uitkomen op de series s. Als je het beste van het beste wil koop dan een PC. Los daarvan de meeste games draaien wel gewoon op de series s, kwestie van goed optimaliseren.
Nogmaals: games kunnen geoptimaliseerd worden voor desbetreffende console. Dat ze dan consessies moeten dan, ja. Maar dat is niet voor iedereen een probleem.
@mrb: Dit is een non-argument dat de discussie probeert te ontwijken. Ik koop geen high-end PC omdat ik al een Series X heb en graag op tv wil gamen. De Series X is bedoeld voor hoogwaardige games met de nieuwste technologieën, zoals Xbox beloofde. Maar door de parity-clausule met de Series S mijden juist die ontwikkelaars de Xbox, waardoor gamers op Series X deze games mislopen. Dit is niet alleen mijn mening maar velen gamers en developers en game media outlets. Het van Gameranx https://youtu.be/IPMeJ8FtBUk?si=6Mnth3MtjofgSqrB