Hoewel Elden Ring al geruime tijd uit is, blijft FromSoftware de game en diens uitbreiding verder verbeteren, en de performance optimaliseren. Door de jaren heen is immers gebleken dat een instabiele framerate en stotterende schermen, de eindbaas voor de Japanse studio zijn, en zo ook voor Elden Ring. Nog niet zo lang geleden kwam daar al een update voor uit die de performance zou verbeteren en dat is ook het onderwerp van deze update.

Versie 1.16 voor Elden Ring is nu uitgebracht en het betreft hier een kleine patch. Zo richt deze update zich op een bug waarbij tijdelijke buffs nog steeds actief bleven nadat spelers hun game hadden herstart. Ook andere bugs – die gek genoeg niet genoemd worden – zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Daarnaast worden ook een paar mogelijke opties voor de PS5 en pc uitgelicht om de performance te verbeteren.

Bug Fixes

  • Fixed an issue where temporary boosts to player stats would remain even after closing and restarting the game.
  • Several other bug fixes.

Possible unstable performance fixes

  • For the PS5 version of the game, unstable framerate may be improved by using the “Rebuild Database” option from the device’s safe mode.
  • In some PC versions, Ray Tracing may be unintentionally enabled and cause unstable performance. Please check the Ray Tracing setting in the “System” > “Graphics ” > “Ray Tracing Quality” from the title screen or in-game menu.
  • In the PC version, the message “Inappropriate activity detected” may appear without cheating. To fix this issue, please verify the integrity of the game’s files before restarting the game.
  • In the PC version, unstable framerate may be caused by third party applications that control mouse behavior.  Deactivating these third party applications may improve performance.