De PlayStation 5 Pro komt over enkele dagen uit, en we dachten ondertussen alles al te weten over Sony’s nieuwste systeem, maar niets blijkt minder waar. Via Reddit deelde gebruiker File-Big een afbeelding van de veiligheidsgids, waarin ook de specificaties van de console vermeld staan. Hieruit komt een verrassend nieuwtje naar voren.
In de gids wordt vermeld dat de PlayStation 5 Pro naast de standaard 16GB unified RAM nu ook 2GB extra DDR5 RAM bevat, ter vervanging van de 512MB DDR4 RAM in de PlayStation 5. Het extra geheugen stelt de console in staat om nog meer processen tegelijkertijd uit te voeren.
Naast het nieuws over het extra werkgeheugen heeft X-gebruiker TCMFGames ook gedeeld dat je met de PS5 Pro de mogelijkheid zult hebben om 8K-screenshots te maken. Vooralsnog is de enige titel die dit ondersteunt Gran Turismo 7, maar mogelijk zullen in de toekomst nog meer games dit ondersteunen.
De PlayStation 5 Pro is vanaf 7 november beschikbaar.
Die 8K screenshots is wel een welkom. Zeker omdat je 8K shots kan downsampelen naar 4K en daardoor hogere image quality krijgt. Ik ben zelf ook een virtual photographer op de PC, dus ik ben wel blij met die 8K feature.
Blablabla cpu is maar 10% sterker dan die van de normale ps5. Bij de ps4 pro was dat nog iets van 30%. Leuk dat extra ram maar je hoeveel processen voer je tegelijkertijd uit dan? Je bent toch meestal maar 1 game aan het spelen. Als dat 800 euro waard is?
Vind het model er wel mooier uit zien dan de basic PS5 en slim PS5
@Anoniem-7721:
PSSR knul! Wat jij zegt is blabla inderdaad.
@Anoniem-7721: als je ergens geen verstand van hebt moet je dingen vragen ipv wat onzin uit te kramen.
@Anoniem-7721: Binnenin die game draaien er wel meer processen dan alleen “de game”. Daarbij moet het besturingssysteem, user interface, online processen e.d. ook gewoon doorgaan. Waarom denk je dat er multicore/threading processors bestaan?
@Anoniem-7721: praat geen onzin
@Anoniem-7721: CPU is geen bottleneck, dat is wel echt wat sommige youtubersen zogenaamde “tech” mensen je willen aanpraten. Game engines zijn het probleem die veel game logics loslaten op de CPU terwijl ze die op de GPU moeten loslaten. Meeste games zijn GPU bottlenecked en geen CPU dus er is geen probleem.
Die 2GB extra is al erg lang bekend.
@Anoniem-9103:
Die 2GB was al bekend voordat de gewone PS5 uit kwam. Vond het toen al raar dat het uiteindelijk niet in de gewone PS5 zat ’terwijl ik toch echt ergens had gelezen dat de PS5 een exstra gescheiden 2GB zal krijgen om de OS op te draaien’. Dit was dus eigenlijk informatie voor de PS5 Pro 🙂 🙂
@Anoniem-3217: Ik probeer een reactie op je te plaatsen, maar de playsens.nl site is weer eens ruk.
(Ik heb er niet heel veel verstand van, maar Particle effecten zijn toch echt iets voor de CPU en niet voor de GPU. Games zitten er vandaag de dag vaak vol mee.)
Heb je niks aan bij ps4 games
Iedereen gelijk triggerd haha. cpu is wel een bottleneck met een game zoals GTA 6 die vooral cpu heavy zal zijn
@Anoniem-3217: zolang er krachtigere gpus worden gemaakt heb je ook krachtigere cpus nodig.anders kan niet de volledige kracht van je gpu worden gebruikt. De cpu kan anders niet de werklading van de gpu aan. En dat gaat dan ten koste van de framerate.
@Anoniem-3217: dit dus.
En vergeet niet de bloatware in die unreal engine tevens een slechte voor console.
Beter Naam is jack of all trades engine.
Wie heeft er allemaal een 8K scherm dan tegenwoordig. Juist ja, zodoende
8k kan niet want die tv of monitor heb je niet eens, laat staan content
@Anoniem-7721: Je begrijpt hopelijk dat er veel verschillende processen lopen tijdens het spelen van 1 game?
@Anoniem-1475: dus jij weet wat iedereen heeft? Praat geen onzin man. Of is je volgende niet zeggende statement dat er geen 8k tv’s bestaan?
@Anoniem-7449: nou vertel dan hoeveel er een 8k tv is verkocht? Jij schijnt het allemaal zo goed te weten. Dat jou beperkte mensenkring er geen heeft zegt totaal helemaal niks.
En 17,5 terraflops ipv 33!!! Nice!!!
@Anoniem-3217:
Duidelijk een kenner…..
PSSR
@Anoniem-1242:
8k is geloof ik nog niet echt booming.
@Anoniem-2260: Want leg me eens uit dan? Ja ik ben een kenner idd, en de CPU is geen bottleneck in bijna alle gevallen in gaming. Je bent eerder GPU bottlenecked dan CPU.
@Anoniem-1242: Je hoeft geen 8K tv te hebben om 8K screenshots te maken….iets met “downsampeling”. Misschien moet je eerst eens opzoeken wat dat betekend.
@Anoniem-7721: en de ps4 pro was net zo duur als de ps4
@Anoniem-4057:
CPU gebruik hangt van de programmering per game af.
Dacht dat de pro 16k aankon
Waarom screenshot maken wat mot je ermee ik game er alleen mee screenshot is alleen maar geheugen vol gooien wat zonde is ruimte houden voor games en updates..
En kan ps5 pro ook ps4 games op disc afspelen ?daar ben ik benieuwd naar je ken wel een ps5 slim drive in doen maar werkt het dan nog wel ?
Mocht het geen verbeterde versie zijn zou Sony zich heus niet verbranden, en uiteindelijk spendeert ieder zijn centen aan wat hij wil een gokverslaafde betaald meer dan 800€ dus als ik moest kiezen zou ik niet moeten nadenken…
@Anoniem-7721: wauw gewoon wauw….
@Anoniem-1242: moet wel eerlijk zeggen hoeveel mensen ken je die een 8 k hebben?
ik voorlopig geen een maar kan altijd na vragen ahhaa