De games van 2025 | Assassin’s Creed Shadows – Eén van de meest gevraagde settings voor een Assassin’s Creed-game is al jaar en dag het feodale Japan, een locatie die én tijdperk dat enorm tot de verbeelding spreekt. Met Shadows gaat Ubisoft die wens eindelijk in vervulling laten gaan. Een cynische ziel zou zich de vraag kunnen stellen of dat na Ghost of Tsushima niet een geval van “een beetje te laat” is, maar dat cynisme laten we vandaag even varen. Want eerlijk: op basis van de eerste beelden en informatie ziet Assassin’s Creed Shadows er best te pruimen uit. We blikken even vooruit op dit avontuur van epische proporties.

Assassin’s Creed Shadows – De game had eigenlijk al in november het levenslicht moeten zien, maar op het laatste moment besloot Ubisoft om Assassin’s Creed Shadows uit te stellen naar februari 2025. Een teleurstellende beslissing én reden tot bezorgdheid, maar als de extra tijd die Ubisoft zichzelf gegeven heeft juist gebruikt wordt, zal het eindresultaat er alleen maar beter op worden. Dat eindresultaat laat spelers in de huid kruipen van een shinobi (een soort Japanse spion) en een samoerai, die er elk zo hun eigen aanpak en daaruit voortvloeiende speelstijl op nahouden. Punten voor variatie scoort de game dus sowieso.

De twee assassijnen van dienst zullen zoals gewoonlijk de tempeliers weer het vuur aan de schenen leggen en krijgen daar een enorme speeltuin voor. De spelwereld in Assassin’s Creed Shadows zal ongeveer zo groot zijn als het Egypte uit Origins en elke vierkante meter lijkt alvast die typische sfeer uit te ademen die van Japan zo’n onvergetelijke setting maakt. De gameplay zal daarnaast zoals vanouds veel naar stealth teruggrijpen, met een nadruk op létterlijk wegduiken in de schaduwen. Wie goed gebruikmaakt van deze natuurlijk donkere plekken in de omgeving, zal immers merken dat hij/zij even onzichtbaar wordt.

Voorlopige verwachting: Wie de voorbije jaren een Assassin’s Creed game – of, laten we wel wezen: gewoon een Ubisoft titel – in zijn console geschoven heeft, weet eigenlijk exact wat ze binnenkort op hun bord zullen krijgen. Een kanjer van een avontuur, vol hoofdmissies, zijpaden én verzamelqueesten, waarmee de gemiddelde speler gemakkelijk tientallen uren zoet zal zijn. We hopen wel dat de ontwikkelaar geleerd heeft uit het verleden en minder in herhaling valt, met boeiende plotwendingen, missies die eens van het platgetreden pad afwijken én een wereld waarin elk hoekje en gaatje anders aanvoelt. Fingers crossed!