Ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van PlayStation sprak Hermen Hulst, co-CEO van Sony Interactive Entertainment, over de toekomst van PlayStation-games op andere platformen. Hij prees het succes van Helldivers 2, dat zowel op de PS5 als pc werd uitgebracht. Aangezien live-servicegames streven naar een zo groot mogelijke spelersbasis, was de keuze om Helldivers 2 ook op pc uit te brengen een bewuste strategie. Hulst gaf aan dat deze aanpak in de toekomst mogelijk wordt herhaald voor andere live-servicegames, wat goed nieuws is voor pc-gamers.
Daarnaast benadrukte Hulst dat PlayStation bekend staat om zijn hoogwaardige singleplayer ervaringen. Deze exclusieve titels worden vaak alleen op PlayStation-platforms uitgebracht om de verkoop van hun consoles te stimuleren. Toch verschijnen sommige van deze games na een paar jaar alsnog op pc, zodat ook gamers zonder een PlayStation-console ervan kunnen genieten en Sony extra inkomsten kan genereren. Opvallend is dat Nintendo onlangs voor het eerst een cross-platform game van Sony ontving: LEGO Horizon Adventures. Toen Hulst werd gevraagd of er meer games naar andere platformen zullen komen, gaf hij aan dat dit zeker mogelijk is, maar dat het steeds zal afhangen van de specifieke game en de strategische overwegingen eromheen.
Sony ziet ook wel dat hun exclusieve games populair zijn maar dat 70 procent hun console koopt voor cod, Fortnite etc. Dus ze zullen wel moeten. Exclusieve games zullen bij XBOX en Sony verdwijnen. Alleen bij Nintendo tot nu toe zijn exclusieve games populair.
Het maken van triple A games is tegenwoordig zo duur, dat het steeds moeilijker wordt om deze exclusief te maken. Je hebt gewoon meerdere platformen nodig om winstgevend te zijn. Alleen Nintendo krijgt het nog voor elkaar om met hun exclusieve games explosieve verkopen te genereren, die daardoor genoeg winstgevend zijn.
Hmm, oké maar Helldivers 2 is ook n pareltje van n game, blijf zulke dingen maken met kwalitatief goede gameplay en dan zit het wel snor maar andere live service games hebben al wel eens eerder gefaald dus ja… T ligt er ook echt aan of de game goed is.
@Smaakmaker: dat komt denk ik ook meerendeels door het verschil in besturing van games op Nintendo in vergelijking met playstation en Xbox
Live service games op zowel PS als PC day one is al jaren bekend. Dit is echt geen nieuws…
Top! Laat ze maar komen.
Exclusiviteit is een verouderd model en hoe eerder het verdwijnt hoe beter voor de gamers.
@7th-son: Dat komt omdat daar wel een groot gedeelte van de mensen die straks de Switch 2 kopen dit wel doen voor hun exclusieve games. Plus zijn de IPS van Nintendo zo groot dat ze het niet nodig hebben.
@Anoniem-8282:
Mijn gevoel zegt dat de mario’s en zelda’s van Nintendo ook vele malen goedkoper zijn om te maken dan de grote blockbusters van Sony.
Maar inderdaad zijn de kosten daarvan te duur om exclusief op 1 console te hebben
@Smaakmaker:
Yep, daarom ga ik ook voor eem switch 2.
Heb PS al geswitched voor PC.
Prima ontwikkeling vind ik, zo kan elke gamer van een game genieten ongeacht het platform. Het zal alleen bij Nintendo denk ik niet snel veranderen, maar ik vermoed dat veel gamers toch een Switch (Lite) naast hun main platform hebben.
@Anoniem-4570: “Exclusiviteit is een verouderd model en hoe eerder het verdwijnt hoe beter voor de gamers”
Helemaal mee eens.
Niks nieuws onder de zon dus.
Singeplayer times exclusive en daarna naar PC. Live service games zoveel mogelijk spelers binnen harken op zoveel mogelijk platformen.
Dat single player exclusive blijft voor 1 platform en pc lijkt me ook logisch. Ook al zijn mensen geen voorstander van exclusiviteit. Een game uitbrengen op pc loont nog voor Sony. Bij Xbox is aantal gebruikers gewoon te laag om dat rendabel te maken.
O nee Sony gaat stoppen dit kan echt niet sla alarm oh wacht het gaat nu om Playstation dan kan het gewoon
@Smaakmaker: over switch 2 gesproken, ik had gelezen op reddit dat als die uit komt er geen switch 2 titels op de markt zullen zijn. Nou zal dat een grote grap zijn waarschijnlijk, al ,af ik het sarcasme een beetje over het hoofd in de reacties
Laat die lego game maar exclusief
Exclusives zijn het paradepaardje van een platform. Ontwikkelaars kunnen zo alles ermee doen wat ze willen. Vanaf day one meerdere platformen moeten ondersteunen, daarmee gaat de kwaliteit gewoon hard mee achteruit. Kijk maar naar de gemiddelde multiplatform game hoeveel patches ze wel niet nodig hebben om functioneel te worden.
Exclusives mogen van mij gewoon blijven namelijk.
@van Koten: De kosten van een Mario of Zelda zullen vergelijkbaar zijn met die van Sony. Kijk maar eens hoeveel tijd er zat tussen Zelda BotW en Zelda TotK. Dat is net zo lang als andere triple A games (dus ook die van Sony) er tegenwoordig over doen.
@7th-son: Ps5 had ook bijna geen exclusives dus zal me niet verbazen. Hoop wel dat als games op de switch uit komen de switch 2 versies wel aanzienlijk beter zijn qua frames en beeld kwaliteit.
@Anoniem-5324: Ik denk het niet. Mario games of Zelda games gebruiken gewoon al jaar en dag dezelfde assets. Je gaat me niet vertellen dat een Mario game 200 miljoen kost namelijk? Meeste Nintendo games zijn een rehash. Ze teren nogal op dezelfde franchises. Ze willen het maximale uit een game halen, dat is de reden dat er niet ieder half jaar een grote game uitkomt. Daarmee gooien ze alleen maar hun eigen ruiten in.
Nintendo is de enige die weinig investeert in nieuwe IP’s.
Nintendo wins Sony on place 2 en xbox on 3 i know Nintendo rule consols
@Anoniem-3969: Nintendo gebruikt jaar en dag dezelfde assets voor hun Zelda en Mario games?? Dat is natuurlijk de grootste onzin. Als Nintendo steeds dezelfde assets zouden gebruiken, dan zouden ze elk jaar een nieuw deel van Mario en Zelda uitbrengen.
Enige assets die opnieuw door Nintendo zijn gebruikt is met tears of the kingdom, dezelfde wereld daar namelijk gebruikt als breath of the wild. Alleen zijn daar veel nieuwe dingen aan toegevoegd. En voor tears of the kingdom was het budget al tussen de 100 en 150 miljoen dollar. Dat is dus de enige titel die aardig wat assets van het vorige deel gebruikte en die koste dus al zoveel geld.
@PvdW90: maar ze waren er wel.. en dat was midden in de corona periode toen alles slecht liep.
Maar als er nu word aangegeven dat er echt geen switch 2 games zijn tijdens de release weerhoud mij in ieder geval van het halen.
Natuurlijk zullen de switch games er beter op lopen, dat lijkt me logisch, maar daar alleen mee red je het niet denk ik.
Aan de andere kant, ik vind dat erg veel slecht loopt op de switch, dus wellicht toch wel beter hahaha
@van Koten: ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat de prijzen zijn ja.
Weet dat de spiderman 2 game en horizon en gow ook wel bizar duur waren maar tegenover een mario en zelda
@Anoniem-5324: tjah denk eerder dat ze dat gedaan hebben puur om meer sales te krijgen eruit niet perse ontwikkelingstijd of kosten
Ze gaan Microsoft weer eens achterna? Wat een verassing weer
@Anoniem-5883: Lees wat ik typ. Als ze ieder half jaar grote games uit eigen stal releasen dan concurreren ze met zich zelf, waardoor andere games onder de radar verdwijnen.
Het is een feit dat Nintendo weinig investeert in nieuwe IP’s en vooral dezelfde franchises blijft herkauwen. Schijnbaar werkt het nog, maar de innovatie is wel ver te zoeken onderhand.
Een budget van 100/150 is voor een groot deel marketing kosten ipv ontwikkelingskosten.
@Anoniem-2137: Weer achterna? Dat betekend dan de afgrond toch?
@7th-son: Ik weet niet waar je dat gelezen/gehoord hebt, maar het is natuurlijk de grootste onzin dat de switch 2 zonder switch 2 games zal lanceren. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.
@Anoniem-1871: ik had in mijn eerste bericht in dit topic aangegeven waar ik het had gelezen, en dat ik ook niet zeker wist of het betrouwbaar was of niet. Het lijkt mij sowieso sterk dat ze het niet zouden doen, maar aan de andere kant zou het me ook weer niets verbazen.