Gearbox werkt al een tijdje aan Borderlands 4. Bijgevolg moet de hypemachine op gepaste wijze aangezwengeld worden. CEO Randy Pitchford heeft een interview met Gamespot aangewend om te laten optekenen dat de term ‘open wereld’ niet echt van toepassing is voor zijn nieuwste geesteskind. Die omschrijving bevat volgens hem te veel ‘bagage’.

Borderlands 4 zal een enorme wereld bevatten waarin je vrij bent te gaan en staan waar je wilt. Is dat dan niet de definitie van een openwereldgame? Je zou denken van wel, maar volgens Pitchford is het meer dan de zoveelste omgeving die van kop tot teen gevuld is met allerlei algoritmes. Wat hij hiermee precies bedoelt, is vooralsnog koffiedik kijken.

“I wouldn’t use ‘open world’ to describe Borderlands 4 because the term comes with a lot of baggage that doesn’t apply. You’ll see. [The game offers a] playable space that you can get to and reach without a load time[, but it isn’t] a systemic, algorithmically filled world[. It’s] larger than anything we’ve ever done [and] filled like nothing we’ve ever done.”