Sony heeft een aantal studio’s in handen die de afgelopen jaren constant kwalitatief hoogstaande games wisten uit te brengen. Een van die studio’s is natuurlijk Naughty Dog, dat met games als Crash Bandicoot, Jak and Daxter, Uncharted en The Last of Us al decennialang hoge ogen weet te gooien. Sinds 2001 is de studio in handen van Sony, en nu heeft medeoprichter Andrew Gavin via LinkedIn laten weten waarom hij destijds besloot om het bedrijf te verkopen.

Volgens Gavin werd de verkoop vooral gedreven door een ‘systematisch probleem in AAA-ontwikkeling’. Aan het eind van het afgelopen millennium en het begin van het huidige millennium begonnen de ontwikkelkosten fors te stijgen, waardoor het voor ontwikkelaars bijna onmogelijk werd om hun projecten zelf te financieren. Hierdoor kwamen uitgevers in een machtspositie terecht. Zoals we met voortschrijdend inzicht weten, is dit probleem in de afgelopen jaren alleen maar groter geworden.

Andrew Gavin legt uit dat de kosten om een game te ontwikkelen in de jaren 80/90 nog tussen de 50.000 en 100.000 dollar lagen, maar de ontwikkeling van Crash Bandicoot kostte al 1,6 miljoen dollar en Jak and Daxter bijna het tienvoudige. Dit betekende ook dat één onsuccesvolle game catastrofaal kon zijn voor een zelfstandige gamestudio.

Om tegenwoordig een AAA-game te ontwikkelen, zal een bedrijf al gauw honderden miljoenen kwijt zijn. Terugkijkend denkt Gavin dus nog steeds dat hij de juiste keuze heeft gemaakt.