Sony experimenteert met AI-personages in games

blank

AI is alomtegenwoordig vandaag de dag. De laatste jaren is deze technologie ons leven binnengedrongen en alles blijft maar verder evolueren. AI wordt inmiddels al in veel gebieden gebruikt en ook videogames maken er gebruik van. Ook Sony is ermee bezig en momenteel wordt er gewerkt aan manieren om personages te creëren met behulp van AI.

The Verge rapporteert dat er onlangs een prototype is voorgesteld van een AI-personage gebaseerd op een bekende Sony-franchise. AI heeft namelijk Aloy (uit de Horizon-franchise) tot leven gewekt. Dit is slechts een prototype dat werd gebruikt om de technologie voor te stellen: geen concreet personage dat nu in één of andere nabije game zal worden gebruikt dus. De video is echter inmiddels offline gehaald (door een copyright claim), maar je kan wel nog steeds een geanimeerde versie van AI-Aloy bekijken via deze link.

Dit is waarschijnlijk slechts het begin, want wie weet hoe ver de technologie binnen enkele jaren zal staan. AI in entertainment is nog steeds een beetje controversieel, want dit brengt verschillende (creatieve) jobs wel in gevaar. Zal AI ooit de hele wereld overnemen? De toekomst zal het moeten uitwijzen…

10 reacties

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

blank
Heb je geen account? Klik hier
  1. Anoniem-7827's avatar

    Je zou zeggen dat Call of Duty de laatste compleet met Ai is gemaakt.

    0
  2. Anoniem-1346's avatar

    @Anoniem-7827: Nog meer games en snellere uitgaves dus een dikke prima AI als hulp

    0
  3. Anoniem-5540's avatar

    @Anoniem-1346:

    Zo is dat.

    0
  4. Anoniem-3657's avatar

    In een game met AI praten lijkt me wel tof!
    En dan ook dat ze dingen voor je kunnen doen. Dat je bijvoorbeeld via voice chat een team commandos geeft.

    0
  5. Anoniem-4014's avatar

    @Anoniem-1346: nee dat zie je verkeerd. Daar heeft het niks mee te maken voor de industrie zelf. Als dat zo was had je misschien nog toffe games uiteindelijk. Maar dit gaat niet om dat de A.I. het net zo goed kan. Dit gaat om kosten besparen. Ongeacht of daar games aan onderdoor zullen gaan. En zo vinden ze elke keer wel weer iets waardoor games uiteindelijk niet echt evolueren. Dan is het weer de CPU. Dan weer de GPU. Dan is het weer RT. Dan is het weer de Series S. Ze blijven BS verzinnen in de game industrie om middelmatige crap uit te geven en niet de stappen te maken die altijd beloven voor de komende generatie. Het is telkens het zelfde leugen met een ander riedeltje. En jullie slimmeriken trappen er elke keer weer in.

    0
  6. Anoniem-4428's avatar

    @Anoniem-4014: jij bent dan toch ook zo’n slimmerik of game jij niet?

    0
  7. Anoniem-6140's avatar

    Het filmpje had ik nog gezien voordat deze offline was gehaald. Het ging erom dat je kan communiceren met een character in-game.

    Net als dit filmpej van Nvidia: https://www.youtube.com/watch?v=5R8xZb6J3r0&ab_channel=NVIDIAGeForce

    0
  8. Anoniem-1071's avatar

    Waarom post Playsense nou niet gewoon precier waarover het filmpje ging?

    ””The video is narrated by Sharwin Raghoebardajal, a director of software engineering at Sony Interactive Entertainment who works on video game technology, AI, computer vision, and face technology for Sony’s PlayStation Studios Advanced Technology Group. We watched Raghoebardajal demonstrate an AI-powered version of Aloy that can hold a conversation with a player through voice prompts during gameplay.””

    0
  9. Anoniem-5695's avatar

    Wacht GTA6 af met Ai

    0
  10. Anoniem-6359's avatar

    @Anoniem-4014: Dit is nog meer het begin Ai die stemmen en gebaren. Maakt het bespaart tijd dus game releasen sneller maar zelfs dat snap je niet. Kom je met een lap tekst waar je niks mee opschiet

    0