Yoshida herhaalt nogmaals dat Japan Studio de deuren moest sluiten door zijn focus op AA-titels

Shuhei Yoshida heeft al vaker zijn licht laten schijnen op het onfortuinlijke lot van Japan Studio, een ontwikkelaar die de deuren sloot kort nadat Yoshida zijn functie als president bij SIE Worldwide Studios neerlegde. In februari stelde hij dat dit volgens hem gebeurde omdat de studio zich focuste op AA-titels, projecten waar Sony als uitgever bitter weinig interesse in had.

Sony focust zich graag op AAA-games, die de kracht van de PlayStation 5 ten volste kunnen benutten. Daarnaast zet de uitgever ook graag in op indie-titels. Al wat daar tussenin ligt – in de volksmond AA genoemd – wordt een beetje stiefmoederlijk behandeld… en dat heeft volgens Yoshida het nochtans zeer beloftevolle Japan Studio de kop gekost.

“I was in charge of the first party, so I was asked to make a game that was powerful enough to sell hardware. When you make something like that, the company pushes you a lot. The company wanted such things, and while we had to make them, the scale of development and the sales required were getting bigger and bigger.

At that time, the JAPAN studio was a team that was good at making AA, and it was a studio. In that case, it probably doesn’t match what the company and first party are looking for.”

6 reacties

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

blank
Heb je geen account? Klik hier
  1. Anoniem-1114's avatar

    Heb nog ni veel AAA titels gezien op PS5 van Sony eerlijk gezegd… tegenover op PS3 en PS4. Hij heeft wel gelijk, AA titels zijn ook zeker de moeite waard! Dit is echt een triestig generatie vind ik. Waar is de tijd van PS1 tem PS4…. Zalige games toen nu is het allemaal openwereld ipv goeie liniare singleplayer games.

    0
  2. Anoniem-3299's avatar

    Het kost steeds meer tijd om een AAA game te maken. De gaten die hierdoor vallen in het uitgeven van exclusieve games kan je juist dan mooi opvullen met AA games. Nintendo is daar een goed voorbeeld van. Die wisselen dat mooi af, zodat ze een vrij constante stroom aan exclusieve titels hebben.

    0
  3. Anoniem-7433's avatar

    Yoshida heeft gelijk. Sony investeert enorm veel in hun studios om kwaliteit te leveren en als men dan de geldschieter een mes in de rug plant dan moet je de gevolgen dragen. We zijn kwaliteit gewoon en het is in het belang van de gamer dat deze besluiten zijn genomen. Knap staaltje leiderschap mr Yoshida.

    0
  4. Anoniem-3512's avatar

    @Anoniem-7433: Yoshida heeft toch niets te maken met de sluiting?

    0
  5. User  avatar
    10146 XP

    Lol, dan ligt de bal toch echt nog meer bij Sony, als ze gewoon de juiste ondersteuning hadden dan waren ze er gewoon, nog geweest… En stop met je Live-Service shit!
    Ze hadden misschien vroeg of laat wel weer eens n AAA titel kunnen maken.

    0
  6. Anoniem-312's avatar

    Lol hij bedoelt vanwege die bonus.
    Was bij blizz zelfde.

    0